Open access and scholarly publishing in Latin America: ten flavours and a few reflections | Acesso livre e publicação acadêmica na América Latina: dez sabores e algumas reflexões

Autores

  • Juan Pablo Alperin Public Knowledge Project
  • Gustavo Fischman
  • John Willinsky

DOI:

https://doi.org/10.18617/liinc.v4i2.269

Palavras-chave:

Open Access (OA), Latin America and the Caribbean, Information and Communication Technologies (ICT), knowledge dissemination, Scholarly Communication |Acesso Livre (AL), América Latina e Caribe, Tecnologias de Informação e Comunicação (TIC)

Resumo

Abstract Throughout this article we argue that many scholars and scientific systems in Latin America and the Caribbean (LAC) share the ethical and epistemological motivations about the importance of increasing the "public presence" of academic research and lay out that many scholars and that many scholars and scientific systems in LAC are well positioned to take advantage of the increasing information and communication technology (ICT) infrastructure and of the growing open access (OA) movement so that the research produced within the region is circulated and shared broadly. The existence of Latin American examples to Willinsky's (2006) ten flavours of OA to journal articles are seen as an indication that OA has taken hold in the
region.

Keywords Open Access (OA); Latin America and the Caribbean; Information and Communication Technologies (ICT); knowledge dissemination; Scholarly Communication

Resumo Argumenta-se neste artigo que muitos acadêmicos e sistemas científicos na América Latina e no Caribe compartilham motivações éticas e epistemológicas a respeito da importância de se aumentar a "presença pública" da pesquisa acadêmica e que muitos deles estão bem posicionados para se valer da crescente infra-estrutura de tecnologias de informação e comunicação (TIC)e dos movimentos de Acesso Livre (AL) para que a ciência produzida na região circule e se compartilhe amplamente. A existência de exemplos latino-americanos para a classificação dos dez modelos de Willinsky para artigos de periódicos é vista como indicação de que o AL já se instalou na região.

Palavras-chave Acesso Livre (AL); América Latina e Caribe; Tecnologias de Informação e Comunicação (TIC); difusão do conhecimento; comunicação acadêmica

Biografia do autor

Juan Pablo Alperin, Public Knowledge Project

 MA in Geography, Researcher and programmer for the Public Knowledge  Project

Gustavo Fischman

Ph.D in Education Sciences, Assoc Professor of Ed Leadership & Policy Studies Faculty, University Drive and Mill Avenue, 302D, Tempe, AZ, mail code: 2411, Tel. (480) 965-5225,e-mail: fischman@asu.edu

John Willinsky

Ph.D., Sociology of Education, Professor of Stanford University School of Education. 485 Lasuen Mall, Stanford, CA 94305-3096, Tel. (650) 723-2102, e-mail: john.willinsky@stanford.edu

Downloads

Publicado

19/09/2008

Como citar

ALPERIN, J. P.; FISCHMAN, G.; WILLINSKY, J. Open access and scholarly publishing in Latin America: ten flavours and a few reflections | Acesso livre e publicação acadêmica na América Latina: dez sabores e algumas reflexões. Liinc em Revista, [S. l.], v. 4, n. 2, 2008. DOI: 10.18617/liinc.v4i2.269. Disponível em: https://revista.ibict.br/liinc/article/view/3165. Acesso em: 25 abr. 2024.

Edição

Seção

Acesso Livre: um novo paradigma para a comunicação científica