Information Literacy for racial equality

Authors

  • Gleyce Kelly Alves Sousa Universidade Federal de Goiás
  • Erinaldo Dias Valério Universidade Federal de Goiás
  • Arthur Ferreira Campos Universidade Federal da Paraíba

DOI:

https://doi.org/10.21728/logeion.2021v7n2.p128-144

Keywords:

Information Literacy, Racial Relations – black population, Information and Communication Professional

Abstract

Informs that information literacy are skills that the subject exercises for the use, search and evaluation of information. Discusses the information literacy, in the field of race relations, of students from the Faculdade de Informação e Comunicação da Universidade Federal de Goiás, in order to collaborate with the anti-racist agenda. Performs basic, exploratory and a bibliographic research, with the qualitative approach. It uses a questionnaire data collection tool, applied via Google Forms. It points out that the students need a more punctual training that allows a discussion about the situation of the black Brazilian population and the understanding of race theme in Brazil. It concludes that the information literacy is important for the future professional of the information and communication in the debate of the racial relations for the promotion of the racial equality, seeking to orient the society towards the racial equality.

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Author Biographies

  • Gleyce Kelly Alves Sousa, Universidade Federal de Goiás

    Bacharela em Biblioteconomia pela Faculdade de Informação e Comunicação da Universidade Federal de Goiás.

  • Erinaldo Dias Valério, Universidade Federal de Goiás

    Doutor em Ciência da Informação pelo Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação da Universidade Federal do Rio de Janeiro e do Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia (PPGCI/IBICT-UFRJ). Mestre em Ciência da Informação pela Universidade Federal de Pernambuco (PPGCI/UFPE) e Graduação em Biblioteconomia pela Universidade Federal do Ceará (UFC/Campus Cariri). Professor da Faculdade de Informação e Comunicação da Universidade Federal de Goiás (FIC/UFG).

  • Arthur Ferreira Campos, Universidade Federal da Paraíba

    Doutorando em Ciência da Informação (PPGCI/UFPB). Mestre em Ciência da Informação pela Universidade Federal da Paraíba (UFPB). Bacharel em Biblioteconomia (UFRN). Graduando em Arquivologia (UFPB).

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Published

26/03/2021

Issue

Section

Artigos

How to Cite

Information Literacy for racial equality. Logeion: Filosofia da Informação, Rio de Janeiro, RJ, v. 7, n. 2, p. 128–144, 2021. DOI: 10.21728/logeion.2021v7n2.p128-144. Disponível em: https://revista.ibict.br/fiinf/article/view/5639. Acesso em: 13 nov. 2024.