The role of information and strengths of power

a brief manifest in favor of education and science

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21728/logeion.2022v9n1.p162-181

Keywords:

Informação e Poder, Ciência, Educação Pública, Política

Abstract

Information and power exert influence in society, since one feedback the other, since both are part of the development of societies. In the course of Brazilian history, advances and setbacks motivated by these two aspects, aggregated to the precariousness of public education, transformed the reality of the country. The objective of this study is to discuss the relevance of researchers who are dedicated to the scientific and technological development, which resist government economic strategies, especially when investments in science and education are precarious or prioritize only a few areas of knowledge. Therefore, this work is configured as a dialogic assay, from the literature review, proposes to: foster discussions in order to provide possibilities for the science of information, combined with a more social perspective; Act through the dialogue between information and power; And finally, understand the reflexes in contemporary society, as well as the repercussions on the directions of education, science and progress in the country.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARAÚJO, C. A. Á. O que é Ciência da Informação. Belo Horizonte: KMA, 2018a.

ARAÚJO, C. A. Á. Em defesa de um pensamento informacional ibero-americano. In: ENCOENTRO DE LA ASOCIACIÓN DE EDUCACIÓN E INVESTIGACIÓN EN INFORMACIÓN DE IBEROAMÉRICAY EL CARIBE, 11., 2018, Medellín. Anais [...]. Medellín: ANCIB, 2018b.

ARRUZZA, C.; BHATTACHARYA, T.; FRASER, N. Feminismo para os 99%: um manifesto. São Paulo: Boitempo, 2019.

BARIFOUSE, R. ‘Ciências humanas são tão importantes quanto exatas e biológicas’, diz professora de Harvard. BBC News Brasil, São Paulo, 30 abr. 2019. Disponível em: https://www.bbc.com/portuguese/brasil-48070180. Acesso em: 20 maio 2020.

BEZERRA, A. C.; SCHNEIDER, M.; SALDANHA, G. S. Competência crítica em informação como crítica à competência em informação. Informação & Sociedade: Estudos, João Pessoa, v.29, n.3, p. 5-22, jul./set. 2019. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/ies/article/view/47337/27363. Acesso em: 23 jun. 2020.

BOURDIEU, P. Os usos sociais da ciência: por uma sociologia clínica do campo científico. Texto revisto pelo autor com a colaboração de Patrick Champagne e Etienne Landais. Tradução de Denice Barbara Catani. São Paulo: Editora Unesp, 2003.

BRISOLA, A. C. A ágora digital, a competência crítica em informação e a cidadania ampliada: uma construção possível. 2016. Dissertação (mestrado em Ciência da Informação) – Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Escola de Comunicação, Rio de Janeiro, 2016. Disponível em: https://ridi.ibict.br/bitstream/123456789/890/1/DISSERTA%C3%87%C3%83O_VERS%20FINAL_A%20%C3%A1gora%20midi%C3%A1tica%20digital%20a%20compet%C3%AAncia%20cr%C3%ADtica%20informacional%20e%20a%20cidadani.pdf. Acesso em: 29 jun. 2020.

BRISOLA, A. C.; ROMEIRO, N. L. A competência crítica em informação como resistência: uma análise sobre o uso da informação na atualidade. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação, São Paulo, v. 14, n. 3, set./dez., 2018. Disponível em: https://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/1054/1054. Acesso em: 21 abr. 2022.

CALDEIRA. A. P. S. Editorial: ciência aberta e universidade pública. Varia história, Belo Horizonte, v. 35, n. 67, p. 9-12, jan./abr. 2019. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0104-87752019000100009&script=sci_arttext&tlng=pt. Acesso em: 31 jun. 2020.

DIEESE. Desafios da Educação Brasileira: comentários sobre os indicadores da publicação Education at a Glance 2019, da Organização para Cooperação e Desenvolvimento Econômico (OCDE). São Paulo, nov. 2019. (Nota Técnica, 217). Disponível em: https://www.dieese.org.br/notatecnica/2019/notaTec217educacao.html. Acesso em: 07 jul. 2020.

ESCOBAR, H. Mesmo blindado, orçamento da ciência já nasce contingenciado para 2020. Jornal da USP, São Paulo, 19 dez. 2019. Disponível em: https://jornal.usp.br/universidade/politicas-cientificas/mesmo-blindado-orcamento-da-ciencia-ja-nasce-contingenciado-para-2020/. Acesso em: 05 jul. 2020.

ESTATÍSTICAS Econômicas. Produção industrial avança 7,0% em maio. Agência IBGE notícias, Brasília, DF. 02 jul. 2020. Disponível em: https://agenciadenoticias.ibge.gov.br/agencia-sala-de-imprensa/2013-agencia-de-noticias/releases/28152-producao-industrial-avanca-7-0-em-maio. Acesso em: 03 jul. 2020.

FACCHIN, P. Deficiências na estrutura institucional do país e na educação impedem Brasil de competir e investir em ciência e tecnologia. Entrevista especial com Maria Lídia Dias. Instituto Humanitas Unisinos, São Leopoldo, 26 mar. 2019. Disponível em: http://www.ihu.unisinos.br/159-noticias/entrevistas/587776-deficiencias-na-estrutura-institucional-do-pais-e-na-educacao-impedem-brasil-de-competir-e-investir-em-ciencia-e-tecnologia-entrevista-especial-com-maria-lidia-dias. Acesso em: 21 jun. 2020.

KOELLER, P. Investimentos federais em pesquisa e desenvolvimento: estimativas para o período 2000-2020. Diset: Diretoria de Estudos e Políticas Setoriais de Inovação e Infraestrutura: IPEA, Brasília, DF, n. 56, jan. 2020. (Nota Técnica).

MARQUES, M. D.; ROSELINO, J. E.; MASCARINI, S. Taxonomias tecnológicas e setoriais da indústria de transformação brasileira. Revista Brasileira de Inovação, Campinas, v.18, n.2, p. 417-448, jul./dez. 2019.

MARX, K. O Capital: crítica da economia política, Livro 1: O processo de produção do capital. Tradução de Rubens Enderle. São Paulo: Editorial Boitempo, 2013. (Coleção Marx e Engels).

MARX, K. O Capital: Parte I. [S.l.: s.n.], [1867?]. In: Capítulo 1: A Mercadoria. Disponível em: http://www.dominiopublico.gov.br/pesquisa/DetalheObraForm.do?select_action=&co_obra=4360. Acesso em: 07 jul. 2020.

MOURA, M. Universidades Públicas Respondem por mais de 95% da produção científica do Brasil. Academia Brasileira de Ciências, Rio de Janeiro, 11 abr. 2019. Disponível em: http://www.abc.org.br/2019/04/15/universidades-publicas-respondem-por-mais-de-95-da-producao-cientifica-do-brasil/. Acesso em: 26 out. 2019.

PASSARINHO, N. Sob ameaça de cortes no governo Bolsonaro, cursos de ciências sociais e humanas concentram diversidade racial. BBC News Brasil, São Paulo, 9 maio 2019. Disponível em: https://www.bbc.com/portuguese/brasil-48201426. Acesso em: 10 jul. 2020.

RANIERI, N. B. S. Sobre a autonomia das universidades: artigo de opinião. Agência Bori, São Paulo, 18 jun. 2020. Disponível em: https://abori.com.br/artigos/sobre-a-autonomia-das-universidades/. Acesso em: 10 jul. 2020.

SILVEIRA, H. F. R. da. Um estudo do poder na sociedade da informação. Ciência da Informação, Brasília, v. 29, n. 3, p. 79-90, set./dez. 2000. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/ci/v29n3/a08v29n3. Acesso em: 21 jun. 2020.

TIBURI, M. Delírio do poder: psicopoder e loucura coletiva na era da desinformação. Rio de Janeiro: Record, 2019.

Published

13/09/2022

Issue

Section

Artigos

How to Cite

The role of information and strengths of power: a brief manifest in favor of education and science. Logeion: Filosofia da Informação, Rio de Janeiro, RJ, v. 9, n. 1, p. 162–181, 2022. DOI: 10.21728/logeion.2022v9n1.p162-181. Disponível em: https://revista.ibict.br/fiinf/article/view/5977.. Acesso em: 22 jul. 2024.