Relations and approaches between information skills and digital inclusion

scenarios and trends

Authors

  • Márcio Adriano Costa dos Santos Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
  • Guillermina de Melo Terra Universidade Federal do Amazonas, Instituto de Ciências Humanas e Letras.
  • Rosilene Agapito da Silva LLarena Fundação Universidade Federal de Rondônia (UNIR)

DOI:

https://doi.org/10.21728/logeion.2023v10n1.p200-211

Keywords:

Information Literacy, Social inclusion, Digital inclusion, Appropriation of Information, digital divide.

Abstract

It analyzes the theoretical and empirical relationships between the terms “Information Literacy” and “Digital Inclusion”; “Information Competence” and “Digital Inclusion”; “Critical Competence in Information” and “Digital Inclusion”. Of a basic nature, bibliographical, documental, descriptive and content analysis. For that, the quali-quantitative method is used. As a result, it is stated that the main challenge for CoInfo in the current situation is centered on the processes of systemic digital exclusion on a global scale, as there is no Information Society without citizen awareness, as well as epistemic justice in the digital age. Therefore, to state that the acquisition of CoInfo goes against the dialectical opportunistic appropriation of politicians, who use digital inclusion as something done and finished simply by donating and installing computer kits and internet access in Brazil, in the last 23 years implementation of the information society.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Márcio Adriano Costa dos Santos, Universidade Federal de Alagoas (UFAL)

    Mestre em Ciência da Informação (2023), pelo Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação da Universidade Federal de Alagoas (PPGCI-UFAL), Graduação em Biblioteconomia (2011), pela Universidade Federal de Alagoas (UFAL). Possui certificação de excelência acadêmica pela pesquisa desenvolvida sobre Biblioteca Pública e Inclusão social e Inclusão Digital. Atualmente é Membro dos Grupos de Pesquisa em Informação e Comunicação (GRUPIC), da Universidade Federal do Amazonas (UFAM), em Mídias, Tecnologias e História (MITECHIS), da Universidade Federal do Tocantins, do Campus Porto Nacional e do Grupo de Estudos sobre Competência em Informação na Educação Profissional e Tecnológica do Instituto Federal do Ceará (IFCE), do Campus Cedro e, do Fundador e Diretor de Formação e Qualificação do Sindicato dos Bibliotecários do Estado de Alagoas (SINBIBLIO-AL), e Coordenador do Observatório das Bibliotecas em Alagoas (ODB-AL). Tem experiência em Implantação e Implementação de Projetos em Bibliotecas, Institutos, Ongs e Startups. Tem interesse nas áreas de: Competência em Informação; Tecnologias e Disseminação da Informação; Informática Aplicada a Biblioteconomia; Inclusão Digital; Redes Sociais e Tecnologia da Informação em ambientes educacionais. Transformação Digital. Desenvolve trabalhos na área de Responsabilidade Social.

  • Guillermina de Melo Terra, Universidade Federal do Amazonas, Instituto de Ciências Humanas e Letras.

    Post-doctorate in Museology, Faculty of Letters, University of Porto (Portugal). PhD in Museology, by the same Faculty. Master in Society and Culture in the Amazon, by the Federal University of Amazonas. Specialist in Higher Education Teaching, from the Dom Bosco Catholic University. Graduated in Librarianship from the Federal University of Amazonas. Registered with the Council of Librarianship - 11th Region (CRB-11) and the Regional Council of Museology - 1st Region (COREM-1R). Adjunct Professor at the Federal University of Amazonas, belonging to the Librarianship Course. Professor of the Graduate Program in Information Science (PPGCI/UFAL), in the line of research Production, Mediation and Information Management. Academic Coordinator of the Faculty of Information and Communication (FIC). Adhering member of MINOM-ICOM. Leader of the Information and Communication Research Group (GRUPIC). External evaluator of the Amazonas State Teaching Council. Reviewer for the journals: RACIn: Analyzing Magazine in Information Science and MANDUARISAWA: Student Magazine of the History Course at the Federal University of Amazonas (UFAM), as well as Member of the Scientific Committee of the Archival, Documentation and Information Science Collection of Appris Editora. Former President of the Association of Teachers of the Federal University of Amazonas (ADUA). Former President of the Association of Librarianship Professionals and Academics of Amazonas (APABAM). Treasurer of the Regional Council of Museology - 1st Region (COREM 1R).

     

  • Rosilene Agapito da Silva LLarena, Fundação Universidade Federal de Rondônia (UNIR)

    Effective Professor in the Library Science course at the Federal University of Rondônia Foundation (UNIR). She was Visiting Professor of the Graduate Program in Information Science and the Library Science Course at the Federal University of Alagoas (2020-2022). Post-Doctorate in Information Science (2019) by PPGCI/UFPB. PhD in Information Science (2015) with a PhD internship abroad at the University of Zaragoza - Spain, funded by CAPES (2014/2015). Master in Information Science from UFPB (2012). Specialist in School Supervision and Educational Guidance by UFPB (2002). Graduated in Librarianship from UFPB (2006) and in Pedagogy from UFPB (1999). Master the Spanish language. English and Italian language student. Experience in Education at different levels (Higher Education and Early Childhood and Basic Education) and modalities (Youth and Adult Education, Distance Education and Rural Education), with extensive experience as a literacy teacher for children and young people and adults. Has experience with Pedagogical Advising and Consulting; Teacher Training and Educational Public Policies. He acted as a teacher in the initial and continued training of the Programa Brasil Alfabetizado in the State of Paraíba and in the municipality of João Pessoa.

References

ARAÚJO, Carlos Alberto Ávila. A missão da Ciência da Informação na Era da Pós-Verdade. Informação & Sociedade: Estudos, Campina Grande, v. 30, n. 4, p. 1-19, 2021. Disponível em: https://brapci.inf.br/index.php/res/download/155770. Acesso em: 17 fev. 2022.

ARAÚJO, Vânia Maria Rodrigues Hermes de. A organização espacial da informação científica e tecnológica no Brasil. Ciência da Informação, Brasília, v. 14, n. 1, p. 17-24, jan./jun. 1985.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.

BRASIL. Ministério da Ciência, Tecnologia e Inovação (MCTI). Indicadores Nacionais de CT&I: apresentação. Brasília, 2012a. Disponível em: http://www.mct. gov.br/index.php/content/view/2043.html. Acesso em: 20 jul. 2017.

BRASIL. Ministério da Ciência, Tecnologia e Inovação (MCTI). Indicadores Nacionais de CT&I: histórico. Brasília, 2012b. Disponível em: http://www.mct.gov.br/index.php/content/view/2044/Historico.html. Acesso em: 20 jul. 2017.

BELLUZZO, Regina Célia Baptista. Competência em informação: das origens às tendências. Inf.&Soc.:Est., João Pessoa-PB, v. 30, n. 4, p.1-28, out./dez. 2020. Disponível em:https://brapci.inf.br/index.php/res/download/155810#:~:text=Pode%2Dse%20dizer%20que%20os,dez.%202020%20permitem%20encontrar%20informa%C3%A7%C3%B5es. Acesso em: 15 abr. 2021.

CÂMARA, Mauro Araujo. TELECENTROS COMO INSTRUMENTO DE INCLUSÃO DIGITAL: Perspectiva Comparada em Minas Gerais, Minas Gerais, BH. 2005. Tese de doutorado – Programa de Pós- Graduação da Escola de Ciência da Informação, Universidade Federal de Minas Gerais, Minas Gerais, 2005. Disponível em: Microsoft Word - 4270FA8C-615A-088E46.doc (ufmg.br).

CASTELLS, Manuel. A sociedade em rede. 6. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1999. Disponível em: https://drive.google.com/file/d/0B2vyKSOtK2MkMjdiZTYxZWMtYmMyMy00MjBlLThj YmYtNTBmZDBkZjRiMTYy/view?hl=pt_BR&pli=1. Acesso em: 25 jun. 2006.

CAVALCANTE, Luiz Ricardo. Políticas de Ciência, Tecnologia e Inovação no Brasil: uma análise com base nos indicadores agregados. Rio de Janeiro: Secretaria deAssuntos Estratégicos da Presidência da República, 2009. Disponível em: http://www.ipea.gov.br/portal/images/stories/PDFs/TDs/td_1458.pdf. Acesso em: 31 jul. 2017.

CUBILLOS, Diana Alexandra Vargas Cubillos; SILVA, Alberth Sant’Ana Costa da Silva. Inclusão digital: sistema de engrenagens. Liinc em Revista, v. 5, n. 1, 2009. Disponível em: Microsoft Word - 03.doc (brapci.inf.br). Acesso em: 15 mai. 2021.

COLE, Stephen; COLE, Jonathan R. Visibility and the structural bases of awareness of scientific research. American Sociological Review, [S. l.], v. 33, n. 3, p. 397-413, 1968.

CONSELHO NACIONAL DE DESENVOLVIMENTO CIENTÍFICO E TECNOLÓGICO (CNPq). Programas. 2017. Disponível em: http://cnpq.br/#void. Acesso em: 13 jul. 2017.

COORDENAÇÃO DE APERFEIÇOAMENTO DE PESSOAL DE NÍVEL SUPERIOR(Capes). Portal de Periódicos. 2017a. Disponível em: http://www.periodicos. capes.gov.br. Acesso em: 26 jul. 2017a.

COORDENAÇÃO DE APERFEIÇOAMENTO DE PESSOAL DE NÍVEL SUPERIOR(Capes). Prêmio Capes Teses. 2017b. Disponível em: http://www.capes.gov.br/ premiocapesdetese. Acesso em: 26 jul. 2017b.

COORDENAÇÃO DE APERFEIÇOAMENTO DE PESSOAL DE NÍVEL SUPERIOR(Capes). Sobre a avaliação. 2017c. Disponível em: http://capes.gov.br/avaliacao/sobre-a-avaliacao. Acesso em: 27 jul. 2017c.

DIAS, Rafael de Brito. O que é a política científica e tecnológica. Sociologias, Porto Alegre, v. 13, n. 28, p. 316-344, set./dez. 2011.

DEMO, Pedro. Metodologia científica em ciências sociais. 3. ed. rer. ampl. São Paulo: Atlas, 1995.

GIL, Antonio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6.ed. São Paulo: Atlas, 2008. Disponível em: Metodos_e_Tecnicas_de_Pesquisa_Social_An.pd. Acesso em: 25 ago. 2021.

LLARENA, Rosilene Agapito da Silva. Gestão do Conhecimento na Rede do ProJovem Urbano: modelo baseado nas políticas públicas, João Pessoa, 2015. 327 f. Tese de doutorado - Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação, Universidade Federal da Paraíba, 2015. João Pessoa, Paraíba, 2015. Disponível em: arquivototal.pdf (ufpb.br). Acesso em: 26 abr. 2021.

MACHADO, Alaine Maria Ferreira; SANTOS, Tereza Cristina Melo dos; ARAÚJO, Ronaldo Ferreira de. Inclusão digital e competência informacional no contexto da alfabetização em séries INICIAIS. Ci. Inf. Rev., Maceió, v. 1, n.2, p. 32-41, maio/ago. 2014. Disponível em: Inclusão Digital e Competência Informacional no Contexto da Alfabetização em Séries Iniciais | Ciência da Informação em Revista (ufal.br). Acesso em: 02 jun. 2021.

MARCONI, Marina de Andrade.; LAKATOS, Eva Maria. Fundamentos de metodologia científica. São Paulo: Atlas, 2003.

MARQUES, Francisco Paulo Jamil Almeida. Democracia online e o problema da exclusão digital. Intexto, Porto Alegre, UFRGS, n. 30, p. 93-113, jul. 2014. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/intexto/article/view/41269/30388. Acesso em: 29 jun. 2021.

MORÁN-REYES, Ariel Antonio. Existe uma biblioteconomia da nossa américa? os problemas de “identidade de exclusão” e “saber de inclusão”. Rio de Janeiro-RJ. Logeion: filosofia da informação, v. 8, p. 4-26, 2021. DOI: 10.21728/logeion.2021v8n1.p4-26. Acesso em: 01 fev. 2022.

RELATÓRIO DA UNIÃO INTERNACIONAL DE TELECOMUNICAÇÕES. In: Measuring digital development: Facts and figures 2021. Disponível em: https://www.itu.int/en/ITU-D/Statistics/Documents/facts/FactsFigures2021.pdf. Acesso em: 01 mar. 2021.

RIGHETTO, Guilherme Goulart.; CUNHA, Miriam FigueiredoVieira da; VITORINO, E lizete Vieira. O papel social do bibliotecário voltado às pessoas trans: aproximações teóricas. Porto Alegre-RS. Em Questão, v. 25, n. 1, p. 212-238, 2018. DOI: 10.19132/1808-5245251.212-238. Acesso em: 01 fev. 2022.

RIGHETTO, Guilherme Goulart; VITORINO, Elizete Vieira. A competência em informação como movimento de inovação social. Investigación Bibliotecológica, vol. 34, núm. 82, enero/marzo, 2020, México, pp. 29-52. Disponível em: <https://www.scielo.org.mx/pdf/ib/v34n82/2448-8321-ib-34-82-29.pdf >. Acesso em: 21 abr. 2021.

SANTOS, Milton. Técnica, espaço, tempo: globalização e meio técnico-científico-informacional. São Paulo: Hucitec, 1998. Disponível em: (67) Milton Santos: Técnica espaço tempo -Globalização e meio técnico- científico-informacional | Pauloka 10 - Academia.edu. Acesso e: 23 abr. 2023.

Published

30/08/2023

Issue

Section

Artigos

How to Cite

Relations and approaches between information skills and digital inclusion: scenarios and trends. Logeion: Filosofia da Informação, Rio de Janeiro, RJ, v. 10, n. 1, p. 200–211, 2023. DOI: 10.21728/logeion.2023v10n1.p200-211. Disponível em: https://revista.ibict.br/fiinf/article/view/6334. Acesso em: 21 nov. 2024.

Most read articles by the same author(s)