Relations and approaches between information skills and digital inclusion
scenarios and trends
DOI:
https://doi.org/10.21728/logeion.2023v10n1.p200-211Keywords:
Information Literacy, Social inclusion, Digital inclusion, Appropriation of Information, digital divide.Abstract
It analyzes the theoretical and empirical relationships between the terms “Information Literacy” and “Digital Inclusion”; “Information Competence” and “Digital Inclusion”; “Critical Competence in Information” and “Digital Inclusion”. Of a basic nature, bibliographical, documental, descriptive and content analysis. For that, the quali-quantitative method is used. As a result, it is stated that the main challenge for CoInfo in the current situation is centered on the processes of systemic digital exclusion on a global scale, as there is no Information Society without citizen awareness, as well as epistemic justice in the digital age. Therefore, to state that the acquisition of CoInfo goes against the dialectical opportunistic appropriation of politicians, who use digital inclusion as something done and finished simply by donating and installing computer kits and internet access in Brazil, in the last 23 years implementation of the information society.
Downloads
References
ARAÚJO, Carlos Alberto Ávila. A missão da Ciência da Informação na Era da Pós-Verdade. Informação & Sociedade: Estudos, Campina Grande, v. 30, n. 4, p. 1-19, 2021. Disponível em: https://brapci.inf.br/index.php/res/download/155770. Acesso em: 17 fev. 2022.
ARAÚJO, Vânia Maria Rodrigues Hermes de. A organização espacial da informação científica e tecnológica no Brasil. Ciência da Informação, Brasília, v. 14, n. 1, p. 17-24, jan./jun. 1985.
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.
BRASIL. Ministério da Ciência, Tecnologia e Inovação (MCTI). Indicadores Nacionais de CT&I: apresentação. Brasília, 2012a. Disponível em: http://www.mct. gov.br/index.php/content/view/2043.html. Acesso em: 20 jul. 2017.
BRASIL. Ministério da Ciência, Tecnologia e Inovação (MCTI). Indicadores Nacionais de CT&I: histórico. Brasília, 2012b. Disponível em: http://www.mct.gov.br/index.php/content/view/2044/Historico.html. Acesso em: 20 jul. 2017.
BELLUZZO, Regina Célia Baptista. Competência em informação: das origens às tendências. Inf.&Soc.:Est., João Pessoa-PB, v. 30, n. 4, p.1-28, out./dez. 2020. Disponível em:https://brapci.inf.br/index.php/res/download/155810#:~:text=Pode%2Dse%20dizer%20que%20os,dez.%202020%20permitem%20encontrar%20informa%C3%A7%C3%B5es. Acesso em: 15 abr. 2021.
CÂMARA, Mauro Araujo. TELECENTROS COMO INSTRUMENTO DE INCLUSÃO DIGITAL: Perspectiva Comparada em Minas Gerais, Minas Gerais, BH. 2005. Tese de doutorado – Programa de Pós- Graduação da Escola de Ciência da Informação, Universidade Federal de Minas Gerais, Minas Gerais, 2005. Disponível em: Microsoft Word - 4270FA8C-615A-088E46.doc (ufmg.br).
CASTELLS, Manuel. A sociedade em rede. 6. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1999. Disponível em: https://drive.google.com/file/d/0B2vyKSOtK2MkMjdiZTYxZWMtYmMyMy00MjBlLThj YmYtNTBmZDBkZjRiMTYy/view?hl=pt_BR&pli=1. Acesso em: 25 jun. 2006.
CAVALCANTE, Luiz Ricardo. Políticas de Ciência, Tecnologia e Inovação no Brasil: uma análise com base nos indicadores agregados. Rio de Janeiro: Secretaria deAssuntos Estratégicos da Presidência da República, 2009. Disponível em: http://www.ipea.gov.br/portal/images/stories/PDFs/TDs/td_1458.pdf. Acesso em: 31 jul. 2017.
CUBILLOS, Diana Alexandra Vargas Cubillos; SILVA, Alberth Sant’Ana Costa da Silva. Inclusão digital: sistema de engrenagens. Liinc em Revista, v. 5, n. 1, 2009. Disponível em: Microsoft Word - 03.doc (brapci.inf.br). Acesso em: 15 mai. 2021.
COLE, Stephen; COLE, Jonathan R. Visibility and the structural bases of awareness of scientific research. American Sociological Review, [S. l.], v. 33, n. 3, p. 397-413, 1968.
CONSELHO NACIONAL DE DESENVOLVIMENTO CIENTÍFICO E TECNOLÓGICO (CNPq). Programas. 2017. Disponível em: http://cnpq.br/#void. Acesso em: 13 jul. 2017.
COORDENAÇÃO DE APERFEIÇOAMENTO DE PESSOAL DE NÍVEL SUPERIOR(Capes). Portal de Periódicos. 2017a. Disponível em: http://www.periodicos. capes.gov.br. Acesso em: 26 jul. 2017a.
COORDENAÇÃO DE APERFEIÇOAMENTO DE PESSOAL DE NÍVEL SUPERIOR(Capes). Prêmio Capes Teses. 2017b. Disponível em: http://www.capes.gov.br/ premiocapesdetese. Acesso em: 26 jul. 2017b.
COORDENAÇÃO DE APERFEIÇOAMENTO DE PESSOAL DE NÍVEL SUPERIOR(Capes). Sobre a avaliação. 2017c. Disponível em: http://capes.gov.br/avaliacao/sobre-a-avaliacao. Acesso em: 27 jul. 2017c.
DIAS, Rafael de Brito. O que é a política científica e tecnológica. Sociologias, Porto Alegre, v. 13, n. 28, p. 316-344, set./dez. 2011.
DEMO, Pedro. Metodologia científica em ciências sociais. 3. ed. rer. ampl. São Paulo: Atlas, 1995.
GIL, Antonio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6.ed. São Paulo: Atlas, 2008. Disponível em: Metodos_e_Tecnicas_de_Pesquisa_Social_An.pd. Acesso em: 25 ago. 2021.
LLARENA, Rosilene Agapito da Silva. Gestão do Conhecimento na Rede do ProJovem Urbano: modelo baseado nas políticas públicas, João Pessoa, 2015. 327 f. Tese de doutorado - Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação, Universidade Federal da Paraíba, 2015. João Pessoa, Paraíba, 2015. Disponível em: arquivototal.pdf (ufpb.br). Acesso em: 26 abr. 2021.
MACHADO, Alaine Maria Ferreira; SANTOS, Tereza Cristina Melo dos; ARAÚJO, Ronaldo Ferreira de. Inclusão digital e competência informacional no contexto da alfabetização em séries INICIAIS. Ci. Inf. Rev., Maceió, v. 1, n.2, p. 32-41, maio/ago. 2014. Disponível em: Inclusão Digital e Competência Informacional no Contexto da Alfabetização em Séries Iniciais | Ciência da Informação em Revista (ufal.br). Acesso em: 02 jun. 2021.
MARCONI, Marina de Andrade.; LAKATOS, Eva Maria. Fundamentos de metodologia científica. São Paulo: Atlas, 2003.
MARQUES, Francisco Paulo Jamil Almeida. Democracia online e o problema da exclusão digital. Intexto, Porto Alegre, UFRGS, n. 30, p. 93-113, jul. 2014. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/intexto/article/view/41269/30388. Acesso em: 29 jun. 2021.
MORÁN-REYES, Ariel Antonio. Existe uma biblioteconomia da nossa américa? os problemas de “identidade de exclusão” e “saber de inclusão”. Rio de Janeiro-RJ. Logeion: filosofia da informação, v. 8, p. 4-26, 2021. DOI: 10.21728/logeion.2021v8n1.p4-26. Acesso em: 01 fev. 2022.
RELATÓRIO DA UNIÃO INTERNACIONAL DE TELECOMUNICAÇÕES. In: Measuring digital development: Facts and figures 2021. Disponível em: https://www.itu.int/en/ITU-D/Statistics/Documents/facts/FactsFigures2021.pdf. Acesso em: 01 mar. 2021.
RIGHETTO, Guilherme Goulart.; CUNHA, Miriam FigueiredoVieira da; VITORINO, E lizete Vieira. O papel social do bibliotecário voltado às pessoas trans: aproximações teóricas. Porto Alegre-RS. Em Questão, v. 25, n. 1, p. 212-238, 2018. DOI: 10.19132/1808-5245251.212-238. Acesso em: 01 fev. 2022.
RIGHETTO, Guilherme Goulart; VITORINO, Elizete Vieira. A competência em informação como movimento de inovação social. Investigación Bibliotecológica, vol. 34, núm. 82, enero/marzo, 2020, México, pp. 29-52. Disponível em: <https://www.scielo.org.mx/pdf/ib/v34n82/2448-8321-ib-34-82-29.pdf >. Acesso em: 21 abr. 2021.
SANTOS, Milton. Técnica, espaço, tempo: globalização e meio técnico-científico-informacional. São Paulo: Hucitec, 1998. Disponível em: (67) Milton Santos: Técnica espaço tempo -Globalização e meio técnico- científico-informacional | Pauloka 10 - Academia.edu. Acesso e: 23 abr. 2023.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Logeion: Filosofia da Informação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The journal is published under the Creative Commons - Attribution - Noncommercial - Share Alike 3.0 Brazil.
The published work is considered collaboration and therefore the author will not receive any remuneration for this as well as anything will be charged in exchange for publication.
All texts are responsibility of the authors.
It’s allowed partial or total reproduction of the texts of the magazine since the source is cited.