The The New Middle Education System in Brazil and its impacts on the citizenship of public school students: The Habermasian perspective

The Habermasian Perspective

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21728/logeion.2023v10nesp2.p371-386

Keywords:

High school; Citizenship; Policy

Abstract

This work analyzes the potential impacts of the so-called New Secondary Education on student training, especially in preparation for exercising active citizenship. Established with Law 13,415, of February 16, 2017, the secondary education reform intends three fundamental changes: the first, to promote the progressive increase in the minimum school workload until reaching full-time. The second change, creating “training itineraries”, with new subjects, relatively reducing the load of mandatory content, and allowing students to orient their school trajectory towards their interests, inclinations and personal needs. The third, encourage and expand the offer of technical education. Our evaluation about the reform will be anchored in Habermas' understanding that qualified participation in public debate requires individuals to develop and use expressive skills recognized (legitimized) by the interpretive community. Formal education, from this perspective, by disseminating the bases for the rational arguments and legitimate means for expressing one's will, aims to enable and qualify the participation of individuals in the public debate. The partial conclusions resulting from this approach are based on an empirical study carried out at the Reverend Hugh Clarence Tucker State School, in Rio de Janeiro. They indicate that, although recent and incomplete, changes in secondary education have the potential to worsen social differences between poor and rich students since elite private schools are better materially prepared to act in this ambient. Furthermore, they have better paid professionals who are charged with measurable results by school administration and families.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BERGER, P e LUCKMAN, T. A Construção Social da Realidade. Petrópolis: Editora Vozes, 1981.

BARBOZA, A. “Salários Docentes, Financiamento e Qualidade da Educação no Brasil”. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 39, n. 2, p. 511-532, abr./jun. 2014. Recuperado de https://www.scielo.br/j/edreal/a/hXQRPMQQwZwJJg7zcD6Dkpx/?format=pdf&lang=pt DOI: https://doi.org/10.1590/S2175-62362014000200009

BARROS, A. “Vestibular e Enem: um debate contemporâneo”. Ensaio: aval. pol. públ. Educ., Rio de Janeiro, v.22, n. 85, p. 1057-1090, out./dez. 2014. Recuperado de: https://www.scielo.br/j/ensaio/a/HgxYNwjGpjYVN3K5yZSRfLJ/?format=pdf&lang=pt DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-40362014000400009

CASTRO, Rodrigo Machado Gecele e CUNHA, Erika Conceição Gelenske. In: Turistificação de Espaços: como os moradores da zona portuária enxergam a turistificação de seus bairros. Recuperado de: https://www.ucs.br/site/midia/arquivos/turistificacao.pdf.

DIAS, B. F. B.., MORAES, J.., & FERREIRA, A.. (2020). Gastos públicos estaduais com o ensino fundamental: uma análise de correlação e efetividade. Pesquisa E Debate Em Educação, 5(1), 15–27. Recuperado de https://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/31959

FRANCA, Maíra, P. Perspectiva do investimento público em educação: é possível alcançar 10% do PIB? In: Center for Studies on Inequality and Development. Texto para Discussão No 74 – Março 2013.

HABERMAS, Jurgen. Direito e Democracia: entre facticidade e validade. Vols. I e II. Rio de Janeiro: Tempo Universitário, 2003.

_____________________. Pensamento pós-metafísico: estudos filosóficos. 2. ed. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 2002.

MELLO, Marcelo Pereira de. Sociologia do Direito de Max Weber: O Método Caleidoscópio. Cadernos de Direito FESO, ano v, número 7, 2004.

MÜHL, Eldon Henrique. Habermas e a educação: racionalidade comunicativa, diagnóstico crítico e emancipação. In: Educ. Soc. 32 (117) • dez 2011 https://doi.org/10.1590/S0101-73302011000400008 DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302011000400008

RIBEIRO, R., NEDER, Henrique D. “Juventude(s): desocupação, pobreza e escolaridade”. In: Nova Economia, Belo Horizonte 19 (3) 475-506, setembro-dezembro de 2009. DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-63512009000300004

SALVATO, Marcio A., FERREIRA, Pedro C.G., DUARTE, Angelo José, M. “O Impacto da escolaridade sobre a distribuição de renda”. In: Est. econ., São Paulo, 40(4): 753-791, out.-dez. 2010. https://doi.org/10.1590/S0101-41612010000400001 DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-41612010000400001

SILVA, Anna L., MOTA, Renata O., LIMA, João C. F., Queiroz, Fernanda, C.B.P., NORONHA, Samara L. A INFLUÊNCIA DA ESCOLARIDADE DOS PAIS E DA RENDA FAMILIAR NO DESEMPENHO DOS CANDIDATOS DO ENEM. In: XXXVII ENCONTRO NACIONAL DE ENGENHARIA DE PRODUCAO “A Engenharia de Produção e as novas tecnologias produtivas: indústria 4.0, manufatura aditiva e outras abordagens avançadas de produção.

VASCONCELOS, J.C., LIMA, Patrícia V.P.S., ROCHA L. A., KHAN, A.S. Infraestrutura escolar e investimentos públicos em Educação no Brasil: a importância para o desempenho educacional. In: Ensaio: aval. pol. públ. Educ., Rio de Janeiro, v.29, n.113, p. 874-898, out./dez. 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/s0104-40362020002802245

SCHUTZ, Alfred. O estrangeiro. Revista Espaço Acadêmico. São Paulo, n.13, outubro de 2010.

WEBER, Max. Economia e Sociedade. Brasília – DF: Editora Universidade de Brasília, 1999.

Sites consultados:

https://cultura.uol.com.br/noticias/52461_numero-de-matriculas-no-ensino-medio-caiu-53-entre-2021-e-2022-aponta-levantamento.html

https://congressoemfoco.uol.com.br/area/governo/governo-suspende-novo-ensino-medio-mas-nao-garanterevogacao

https://www.gov.br/inep/pt-br/assuntos/noticias/censo-escolar/mec-e-inep-divulgam-resultados-da-1a-etapa-do-censo-escolar-2022

Published

30/11/2023

How to Cite

The The New Middle Education System in Brazil and its impacts on the citizenship of public school students: The Habermasian perspective: The Habermasian Perspective. Logeion: Filosofia da Informação, Rio de Janeiro, RJ, v. 10, n. esp2, p. 371–386, 2023. DOI: 10.21728/logeion.2023v10nesp2.p371-386. Disponível em: https://revista.ibict.br/fiinf/article/view/6704.. Acesso em: 3 jul. 2024.