Memory and institution

the records of the Alumni Association of the General Flores da Cunha Education Institute (Porto Alegre-RS, Brazil)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21728/logeion.2020v7n1.p228-243

Keywords:

Memory, Institutional memory, Instituto de Educação General Flores da Cunha (IE), Associação de Ex-alunos do Instituto de Educação General Flores da Cunha (AExAIE)

Abstract

Exploratory, qualitative study, with data collection technique through document analysis, carried out in the city of Porto Alegre, RS, during the second semester of 2019. It analyzes the narratives recorded in the documents of the Association of alumni of the State Institute of Education General Flores da Cunha (AExAIE). It seeks to understand the memory of this school, which has been in operation since 1869. Through the memorial records of the activities of this Association of alumni, access to various documents was obtained, such as letters, invitations, meeting minutes, books, photos, objects and the newsletter Association's periodical. Based on these documents, narratives about the school were found intertwined with dates and affective memory items. It concludes that the actions of members help both to preserve the memory of the Gen.Flores da Cunha Institute (IE) and to strengthen individual and group identities, in addition to being a way of relating to the city by exercising citizensh.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Catiele Alves de Souza, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

    Mestranda do Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação
    (PPGCIN) da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS).
    Bibliotecária no Instituto de Filosofia e Ciências Humanas
    (IFCH/UFRGS), Porto Alegre, RS, Brasil.

  • Valdir José Morigi, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

    Professor titular do Departamento de Ciências da Informação e docente
    permanente Programas de Pós-Graduação em Ciência da Informação
    (PPGCIN) e de Museologia e Patrimônio (PPGMUSPA) da
    Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Pós-doutor
    em Memória social pela Universidade Federal do Estado do Rio de
    Janeiro (UNIRIO), Doutor em Sociologia pela Universidade de São
    Paulo (USP).

References

BERGER, Peter L., LUCKMANN, Thomas. A construção social da realidade: tratado de sociologia do conhecimento. 35. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2004.

BURKE, P. Uma história social do conhecimento. Rio de Janeiro: Zahar, 2003.

CANDAU, J. Memória e identidade. São Paulo: Contexto, 2011.

CANDAU, J. Memória e identidade. São Paulo: Contexto, 2016.

CHAVES, Ricardo. Instituto de educação criado em Porto Alegre no século 19 completa 150 anos nesta sexta-feira. Zero Hora, Porto Alegre, 4 abr. 2019. Disponível em: https://gauchazh.clicrbs.com.br/cultura-e-lazer/almanaque/noticia/2019/04/instituto-de-educacao-criado-em-porto-alegre-no-seculo-19-completa-150-anos-nesta-sexta-feira-cju31wykx00w001mwms83ry0f.html. Acesso em: 31 jul. 2019.

COSER, Stelamares. Lugares de memória. In: GONZÁLEZ, Elena C. P.; COSER, Stelamares. Em torno da memória: conceitos e relações. Porto Alegre: Editora Letra1, 2017.

FREITAS, Lídia Silva; GOMES, Sandra Lúcia Rebel. Quem decide o que é memorável?: A memória de setores populares e os profissionais da informação. In: FORO SOCIAL DE INFORMAÇÃO, DOCUMENTAÇÃO, BIBLIOTECONOMIA, Buenos Aires, 2004. Anais [...]. Buenos Aires, 26 28 ago. 2004. 11 p. Disponível em: http://www.ufpb.br/evento/index.php/enancib2016/enancib2016/paper/view/3967/2298. Acesso em: 20 jun. 2019.

HALBWACHS, M. Lescadressociaux de lamémoire. Paris: PressesUniversitaires de France, 1925.

HALBWACHS, M. A memória coletiva. São Paulo: Centauro, 2006.

NORA, Pierre. Entre memória e história: a problemática dos lugares. Projeto História, São Paulo, n. 10, p. 7-28, dez, 1993.

TEDESCO, João Carlos. Nas cercanias da memória: temporalidade, experiência e narração. Passo Fundo: UPF; Caxias do Sul: UCS, 2004. Cap.8 p. 91-109.

THIESEN, Icléia. Memória institucional. João Pessoa: Editora da UFPB, 2013.

Published

13/09/2020

Issue

Section

Artigos

How to Cite

Memory and institution: the records of the Alumni Association of the General Flores da Cunha Education Institute (Porto Alegre-RS, Brazil). Logeion: Filosofia da Informação, Rio de Janeiro, RJ, v. 7, n. 1, p. 228–243, 2020. DOI: 10.21728/logeion.2020v7n1.p228-243. Disponível em: https://revista.ibict.br/fiinf/article/view/5279. Acesso em: 21 nov. 2024.