For a conceptual debate of archives from Michel Foucault

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21728/logeion.2022v8n2.p100-115

Keywords:

Archive , Archivology, Concept, Memory, Michel Foucault

Abstract

It presupposes that a large part of university students today demonstrates difficulty or resistance in the way of understanding the document and archive conceptual debate and its relationship with scientific praxis. The assumption is based on observation and dialogue in the classroom in the disciplines on research, science and philosophy offered in the Undergraduate Courses in Librarianship and Postgraduate Courses in Information Science at the Federal University of Pernambuco. This article aims to propose a conceptual debate on archives based on Michel Foucault and with some references from the aforementioned areas. The methodological procedure was exploratory and bibliographic. It concludes that the student's common sense does not conceive the scientific doing with the conceptual debate. It collaborates with the production of didactic-theoretical bibliography for use by students. It puts into practice a certain version of confrontation of concepts that can be sketched, shared and debated, because that is what the archive itself is about.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Diego Salcedo, Universidade Federal de Pernambuco

    Professor no Departamento de Ciência da Informação e no Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação da Universidade Federal de Pernambuco. Coordenador do Grupo de Pesquisa Imago e Humanidades Digitais.

References

ALBUQUERQUE, M. E. B. C. de; OLIVEIRA, B. M. J. F. de; GAUDÊNCIO, S. M. Memória de poetas populares na internet: uso da plataforma Wordpress na preservação e acesso a artefatos poéticos da literatura de cordel brasileira. LIINC em Revista. v. 11, n. 11, p. 233-254., 2015. Disponível em: https://bit.ly/3sKVL0l.

ARAÚJO, I. L. Do signo ao discurso: introdução à filosofia da linguagem. SP: Parábola, 2004.

ASSMANN, A. Espaços da recordação: formas e transformações da memória cultural. Campinas [SP]: Unicamp, 2011.

ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE NORMAS TÉCNICAS. NBR 9578: Arquivos. Rio de Janeiro: ABNT, 1986.

FISCHER, R. M. B. O visível e o enunciável no dispositivo pedagógico da mídia: contribuição do pensamento de Foucault aos estudos de comunicação. Disponivel em: http://www.versoereverso.unisinos.br/index.php?e=4&s=9&a=34.

FOUCAULT, M. A arqueologia do saber. 7. ed. RJ: Forense, 2004.

FOUCAULT, M. A ordem do discurso. 11. ed. SP: Loyola, 2004.

FOUCAULT, M. As palavras e as coisas. SP: Martins Fontes, 2002.

FOUCAULT, M. História da Loucura. 7. ed. SP: Perspectiva, 2004.

FOUCAULT, M. Microfísica do poder. 19. ed. SP: Graal, 2004.

FOUCAULT, M. Nascimento da Clínica. 6. ed. RJ: Forense, 2004.

GALLO, S. O pensador transversal. In: Discutindo Filosofia, São Paulo, Ano 1, n. 6. p. 34-45.

LE GOFF, J. Documento / Monumento. In: LE GOFF, J. (Org.). Enciclopédia Einaudi. Porto: Imprensa Nacional, 1984. p. 95-106

MACHADO, R. Foucault: a ciência e o saber. 3. ed. rev. e ampl. RJ: Zahar, 2006.

MASIP, V. História da filosofia ocidental. São Paulo: EPU, 2001.

MAINGUENEAU, D. Cenas de enunciação. SP: Parábola, 2008.

PASCAL, G. Compreender Kant. 2. ed. RJ: Vozes, 2005.

PINHEIRO, L. V. R. Campo interdisciplinar da Ciência da Informação: fronteiras remotas e recentes. In: PINHEIRO, L. V. R. (Orga.). Ciência da Informação, Ciências Sociais e Interdisciplinaridade. Brasília: IBICT, 1999. p. 155-180.

PINTO, V. B. Interdisciplinaridade na Ciência da Informação: aplicabilidade sobre a representação indexal. In: PINTO, V. B. (Orga.). Ciência da Informação: abordagens transdisciplinares, gêneses e aplicações. Fortaleza: UFC, 2007. p. 105-142.

SALCEDO, D. A. Lacunas na Arquivologia contemporânea: uma perspectiva da Filatelia. Arquivística.net, Rio de Janeiro, v.2, n.1, p.104-113, jan./jun., 2006. Disponível em: https://bit.ly/3mNRHbR.

SALCEDO, D.; OLIVEIRA, D. A.; SANTOS, T. H. N. Acesso e dispositivos legais na gestão de informações arquivísticas. Ágora, v. 24, n. 49, p. 79-100, 2014. Disponível em: http://hdl.handle.net/20.500.11959/brapci/12264.

SALCEDO, D. A.; CRUZ, M. B. Biblioteconomia, Ciência e filosofia: um debate necessário sobre teoria e prática no campo acadêmico-científico. Inf. & Soc.:Est., João Pessoa, v.27, n.1, p. 47-58, jan./abr. 2017. Disponível em: https://bit.ly/3Mi4azt.

SALOMON, M. “Isso não é um livro de história”: Michel Foucault e a publicação de documentos de arquivos. Topoi, Rio de Janeiro, v. 20, n. 40, p. 229-252, jan./abr. 2019.

WATERS, L. Inimigos da esperança: publicar, perecer e o eclipse da erudição. SP: UNESP, 2006.

Published

18/03/2022

Issue

Section

Artigos

How to Cite

For a conceptual debate of archives from Michel Foucault. Logeion: Filosofia da Informação, Rio de Janeiro, RJ, v. 8, n. 2, p. 100–115, 2022. DOI: 10.21728/logeion.2022v8n2.p100-115. Disponível em: https://revista.ibict.br/fiinf/article/view/5914. Acesso em: 21 nov. 2024.

Most read articles by the same author(s)