Curiosity, intellectual ambition and knowledge

"que sais-je?"

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21728/logeion.2022v9n1.p47-61

Keywords:

Curiosity, Intellect, Knowledge, Philosophy

Abstract

Curiosity receives different considerations over time: bad habit, lust, vice, and virtue. The analyzes of different times and authors permeate religion, prejudices and, finally, science, which enshrines it. Is the most active faculty in childhood and adolescence and enables the development of the general aptitudes of the mind. In the remote past it was condemned by religion and considered responsible for the fall of the Adamic civilization as well as the misfortune of the mythical Pandora. Currently, researches point out that curiosity increases with uncertainty and awakens the search for knowledge. Understanding the neural basis of curiosity has important substantive implications allowed us to observe that search for information is evolutionarily adaptive. Modern technologies and internet expand the amount of information available, therefore increasing the potential effects of curiosity. The archetype intellectual ambition and the concept of knowledge are used to understand the enhancement of the intellect along with curiosity.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Roberto Unger, Universidade Federal do Rio de Janeiro

    Fórum de Ciência e Cultura. Sistema de Informação e Bibliotecas.

References

ABBAGNANO, Nicola. Dicionário de filosofia. São Paulo: Martins Fontes, 2003.

ARAÚJO, Carlos Alberto Ávila. A ciência como forma de conhecimento. Ciências e Cognição, v. 8, p. 127-142, 2006. Disponível em: http://www.cienciasecognicao.org/revista/index.php/cec/article/view/572. Acesso em: 02 mar. 2022.

BALL, Philip. Curiosity: how Science became interesting in everything. London: The University Chicago Press, 2012. Disponível em: https://philipball.co.uk/images/stories/docs/pdf/Curiosity_synopsis_website.pdf. Acesso em: 16 fev. 2022.

CHAUÍ, Marilena. Convite à filosofia. 12.ed. São Paulo: Ática, 2001.

COSCARELLI, Carla Viana. Reflexões sobre as inferências. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE LINGUISTICA APLICADA. 6., Minas Gerais. [Anais]. Minas Gerais: Faculdade de Letras da UFMG, 2002. CD Rom.

COSTA, P. Fontes da. The culture of curiosity at the Royal Society in the first half of the eighteenth century. Notes Rec. R. Soc. Lond., v. 56, n. 2, p. 147–166, 2002. Disponível em: https://royalsocietypublishing.org/doi/abs/10.1098/rsnr.2002.0175. Acesso em: 18 fev. 2022.

DESCARTES, René. Discurso do método. São Paulo: Martins Fontes, 2003.

HARRISON, Peter. Curiosity, forbidden knowledge, and the reformation of natural philosophy in early modern England. Isis, v. 92, n. (jun. 2001), p. 265-290, jun. 2001. Disponível em: https://www.journals.uchicago.edu/doi/abs/10.1086/385182. Acesso em: 18 fev. 2022.

KANG, Min Jeong et al. The wick in the candle of learning epistemic curiosity activates reward circuitry and enhances memory. Psychological Science, v. 20, n. 8, p. 963-973, 2009. Disponível em: https://journals.sagepub.com/doi/full/10.1111/j.1467-9280.2009.02402.x. Acesso em: 04 mar. 2022.

KELLER, Albert. Teoria geral do conhecimento. São Paulo: Edições Loyola, 2009.

KIM, Jeong-Yoo; HAEREE, Lee; INSIK, Min. The economics of curiosity. Korean Economic Review, n. 29, p. 23-50, 2013. Disponível em: http://keapaper.kea.ne.kr/RePEc/kea/keappr/KER-20130630-29-1-02.pdf. Acesso em: 08 fev. 2022.

LOEWESTEIN, George. The psychology of curiosity: a review and reinterpretation. Psychological Bulletin, v. 116, n. 1, p. 75-98, 1994. Disponível em: https://psycnet.apa.org/fulltext/1994-41058-001.html. Acesso em: 31 jan. 2022.

LÓPEZ, Alberto. Machado de Assis, um gênio autodidata da literatura brasileira. El País, 21 jun. 2017. Disponível em: https://brasil.elpais.com/brasil/2017/06/21/cultura/1498045717_148849.html. Acesso em: 16 mar. 2022.

LOPEZ, Felix. Repertórios sobre as razões da desigualdade no Brasil. In: INSTITUTO DE PESQUISA ECONÔMICA APLICADA. Classes sociais, Estado e desigualdades. Boletim de Análise político institucional, n. 23, jun. 2020. p. 57-68. Disponível em: http://repositorio.ipea.gov.br/bitstream/11058/10172/1/200806_bapi%2023_artigo_5.pdf. Acesso em: 15 maio 2022.

LYONS, Jonathan. A casa da sabedoria: como a valorização do conhecimento pelos árabes transformou a civilização ocidental. Rio de Janeiro: Zahar, 2011.

MANGUEL, Alberto. Uma história natural da curiosidade. São Paulo: Companhia das Letras, 2015.

MARCUSE, Herbert. A responsabilidade da ciência. Scientiae Studia, v. 7, n. 1, p. 159-164, 2009. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ss/a/D9dDCGXsSK45s6KtWrWVDwH/?lang=pt. Acesso em: 17 abr. 2022.

MARÍAS AGUILERA, Julian. Elogio de la ambición intelectual. Diario ABC, Madrid, 31 de outubro de 1996.

MORA, José Ferrater. Dicionário de filosofia. Lisboa: Dom Quixote, 1978.

MORIN, Edgar. A cabeça bem-feita: repensar a reforma, reformar o pensamento. 7.ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2002.

POERSCH, José Marcelino. A leitura como fonte de saber linguístico: processos cognitivos. Letras de hoje, Porto Alegre, v. 36, n. 3, p. 401-407, 2001.

QUEIROZ, Eça de. Eça de Queirós: curiosidade: instinto que leva alguns a... Disponível em: https://www.pensador.com/frase/NzMyNzIw/. Acesso em: 12 mar. 2022.

RAMOS, Gabriel L. P. M. O visível e o invisível: uma leitura especulativa de “Le peintre de la vie moderne”. Scripta Alumni, Curitiba, v. 24, n. 2, p. 150-167, 2021. Disponível em: https://revista.uniandrade.br/index.php/ScriptaAlumni/article/view/2157. Acesso em: 22 mar. 2022.

SARUKKAI, Sundar. A ciência e a ética da curiosidade. 2009.

STORCK, Alfredo. Filosofia medieval. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2003.

WALSH, P. G. The rights and wrongs of curiosity (Plutarch to Augustine). Greece & Rome, n. 35, p. 73-85, 1988. doi:10.1017/S0017383500028783. Disponível em: https://www.cambridge.org/core/journals/greece-and-rome/article/abs/rights-and-wrongs-of-curiosity-plutarch-to-augustine1/028A8D58A42762983C3F278A2C3AA540#. Acesso em: 04 abr. 2022.

Published

13/09/2022

Issue

Section

Artigos

How to Cite

Curiosity, intellectual ambition and knowledge: "que sais-je?". Logeion: Filosofia da Informação, Rio de Janeiro, RJ, v. 9, n. 1, p. 47–61, 2022. DOI: 10.21728/logeion.2022v9n1.p47-61. Disponível em: https://revista.ibict.br/fiinf/article/view/6032.. Acesso em: 22 jul. 2024.