A competência em informação e os desafios para a sua democratização
DOI:
https://doi.org/10.21728/logeion.2023v9n2.p144-156Keywords:
Information literacy, Education, LibrariesAbstract
This work aims to reflect on the importance of information education in different contexts and stages of human life, with a view to consolidating the practical application and democratization of information literacy in Brazilian society, which still lacks attention and new efforts. Supported by the literature of Information Sciences and related areas, such as Kuhlthau (2001), ACRL(2016), Belluzzo (2017), Dudziak (2005, 2016), Pereira e Alcará (2020), Menze (1981) and Le Boterf (2000, 1982), the reflections presented point out that, considering the equality of educational opportunities for all, education for information literacy needs to be offered in educational, cultural and social institutions, responsible for promoting education related to the formation of individuals. This still does not provide all people with the opportunity to access education for information at the stage of life and social context in which they find themselves, which constitutes an example of an unjust social reality; that denies a basic human right.
Downloads
References
ACRL. Presidential Commitee on Information Literacy: final report. Chicago: ALA, 1989. Disponível em: www.ala.org/ala/acrl/acrlpubs/whitepapers /presidential.htm. Acesso em: 5 abr. 2022.
ACRL. Framework for information literacy for higher education. Chicago, ACRL Board, 2016. Disponível em: http://www.ala.org/acrl/standards/ilframework. Acesso em: 10 abr. 2021.
ALCARÁ, A. R. Relações entre a teoria das necessidades psicológicas básicas e a competência em informação. Em Questão, Porto Alegre, v. 27, n. 2, p. 346-369, abr./jun. 2021. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/EmQuestao/article/view/105632. Acesso em: 30 set. 2021.
ALMEIDA, M. G. G. La integración de la alfabetización informacional (ALFIN) en la formación del estudiante universitario: análisis de iniciativas en Brasil y España, 2014. Tese (Doutorado) – Universidade Carlos III de Madri. Disponível em: https://repositorio.ufba.br/ri/. Acesso em: 10 fev. 2020.
AMENDOEIRA, J. A ética das profissões: ética e deontologia profissional: a partir do debate em torno dos conceitos de ética e de profissão. Lisboa: FORGEP, 2008. Disponível em: https://repositorio.ipsantarem.pt/bitstream/10400.15/671/1/%C3%88tica%20das%20profiss%C3%B5es.pdf. Acesso em: 29 set. 2021.
ANTUNES, M. L.; LOPES, C.; SANCHES, T. Como combater as fake news através da literacia da informação?: desafios e estratégias formativas no ensino superior. BiD, n. 46, jun., 2021. Disponível em: https://repositorio.ul.pt/handle/10451/49331. Acesso em: 14 set. 2022.
ANTUNES, M. L.; SANCHES, T.; LOPES, C.; RODRIGUES, B.S. Literacia da informação: o primeiro degrau para a ciência aberta. In: ENCONTRO IBÉRICO EDICIC, 8., 2017, Coimbra. Atas [...]. Coimbra, Universidade de Coimbra, 2017. Disponível em: https://repositorio.ipl.pt/handle/10400.21/7707. Acesso em: 05 set. 2022.
ASSMANN, H. A metamorfose do aprender na sociedade da informação. Ciência da Informação. 2000, v. 29, n. 2, pp. 07-15. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0100-19652000000200002. Acesso em: 13 set. 2022.
BELLUZZO, R.C.B. O estado da arte da competência em informação (CoInfo) no Brasil: das reflexões iniciais à apresentação e descrição de indicadores de análise. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação. São Paulo, v. 13, n. especial, p. 47-76, jan./jul. 2017. Disponível em: https://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/648/570. Acesso em: 13 mar. 2022.
BRITO, T. R; BELLUZZO, R. C. B. "Ninguém fica para trás": reflexões acerca da competência em informação no contexto da vulnerabilidade social: um olhar para as pessoas em situação de rua. In.: CONGRESSO BRASILEIRO DE BIBLIOTECONOMIA, DOCUMENTAÇÃO E CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 28., 2019, Vitória. Anais […]. Vitória, FEBAB, 2019. Disponível em: https://portal.febab.org.br/cbbd2019/article/view/2132. Acesso em: 13 set. 2022.
CUNHA, V. A. A biblioteca pública no cenário da sociedade da informação. Biblios, v. 4, n. 15, p. 67-76, 2003. Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/161/16101507.pdf. Acesso em: 15 set. 2022.
DUDZIAK, E. A. Competência em informação: melhores práticas educacionais voltadas para a Information Literacy, 2005. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE BIBLIOTECONOMIA, DOCUMENTAÇÃO E CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 21. 2005, Curitiba, Brasil: FEBAB, 2005. Disponível em: http://eprints.rclis.org/handle/10760/6876. Acesso em: 29 jan. 2022.
DUDZIAK, E. A. Políticas de competência em informação: leitura sobre os primórdios e a visão dos pioneiros da information literacy. In: ALVES, M.M.A.; CORRÊA, E.C.D.; LUCAS, E. R. O. (Org.). Competência em informação: políticas públicas, teoria e prática. Salvador: EDUFBA, 2016. Disponível em: https://repositorio.ufba.br/handle/ri/22598. Acesso em: 09 nov. 2022.
ERIKSSON-BACKA, K.; Ek, S.; NIEMELÃ, R.; HUOTARI, M. L.
Health information literacy in everyday life: a study of finns aged 65-79 years. Health Informatics Journal, v.18, n.2, 2012. Disponível em: https://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/1460458212445797. Acesso em: 17 set. 2022.
GONÇALVES, A. V.; AMARAL, L. S.; BATISTA, W. M. As contribuições da competência da informação para o processo de compra na perspectiva do usuário. In: VITORINO, E. V. Competência em informação no Brasil: dimensão técnica e perspectivas. Paco e Littera, 2021. p.25-46. Disponível em: https://books.google.com.br/. Acesso em: 17 set. 2022.
GREŠKOVIČOVÁ, K.; MASARYK, R.; SYNAK, N.; ČAVOJOVÁ, V. Superlatives, clickbaits, appeals to authority, poor grammar, or boldface: is editorial style related to the credibility of online health messages?, Frontiers in Psychology, n. 13, 2022. Disponível em: https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fpsyg.2022.940903/full. Acesso em: 31 ago. 2022.
HEAD, A. J.; EISENBERG, M. B. PIL (Project in Information Literacy): conclusiones y recomendaciones de los informes 2009-2011. Boletín de la Asociación Andaluza de Bibliotecarios, n.102, p. 96-169, jul/dic, 2011. Traducción y presentación de Cristóbal Pasadas Ureña. Disponível em: Acesso em:
IFLA. UNESCO. Declaração de Alexandria sobre competência informacional e aprendizado ao longo da vida - Faróis da sociedade da informação. IFLA: UNESCO, 2005. Disponível em: https://www.ifla.org/files/assets/wsis/Documents/beaconinfsoc-pt.pdf. Acesso em: 17 nov. 2020.
KUHLTHAU, C. C. El rediseño de las bibliotecas escolares en la era informática: roles fundamentales para el aprendizaje basado en investigación. In: CONGRESO IASL, 2001, Auckland, New Zealand. Proceedings. Auckland: Asociación Internacional de Bibliotecas Escolares, 2001. Disponible en: https://eduteka.icesi.edu.co/modulos/1/269/27/1. Acceso en: 25 oct. 2011.
LE BOTERF, G. Ingeniería de las competencias. Barcelona: Gestión, 2000.
LE BOTERF, G. A participação das comunidades na administração da educação, Revista de Administração Pública, v.16, n.1, p.107-142, 1982. Disponível em: https://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rap/article/view/11532/10477. Acesso em: 29 out. 2022.
MENZE, C. Formación. In: SPECK, J.; WEHLE, G. (Ed.). Conceptos fundamentales de pedagogía. Barcelona: Helder, 1981. p. 267-297.
OTTONICAR, S. L. C.; YAFUSHI, C. P.; SANTOS, V. B. Bibliotecas corporativas e a aplicação da competência em informação em empresas: uma revisão sistemática da literatura. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação, v. 15, n. 3, p. 266-285, 2019. Disponível em: https://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/1254/1158. Acesso em: 14 set. 2022.
PEREIRA, A. P.; ALCARÁ, A. R. Competência em informação e necessidade de pertencimento dos pais de surdos. Informação & Informação, Londrina, v. 25, n. 2, p. 209-234, 2020. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/79382/45816. Acesso em: 13 set. 2022.
RIGHETTO, G. G.; VITORINO, E. V. The “meeting” of information literacy with the trans people narratives. Informação & Sociedade, [S. l.], v. 29, n. 3, 2019. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/ies/article/view/45052. Acesso em: 21 out. 2021.
SANCHES, T. Políticas públicas para a literacia de informação em Portugal: reflexão sobre o panorama atual e perspectivas de futuro. In: ALVES, F. M. M., CORRÊA, E. C. D., LUCAS, E. O. (Ed.). Competência em Informação: políticas públicas - teoria e prática, pp. 73-110. Salvador: EDUFBA. 2016. Disponível em: http://repositorio.ufba.br/ri/handle/ri/22598. Acesso em: 21 out. 2022.
SHAPIRO, J. J.; HUGHES, S. K. Information literacy as a liberal art? Educom review, v. 31, p. 31-35, 1996. Disponível em: https://wikis.evergreen.edu/selfstudy/images/6/67/Educom_review.pdf. Acesso em: 13 set. 2022.
UNESCO. Prague declaration: towards an information literate
society. Praga: [s.n.], 2003. Disponível em: https://ar.unesco.org/sites/default/files/praguedeclaration.pdf. Acesso em: 19 mar. 2022.
UNITED NATIONS (ONU). Declaração Universal de Direitos Humanos. Paris, 1948.
Disponível em: unicef.org/brazil/declaracao-universal-dos-direitos-humanos. Acesso 19 mar. 2022.
WHITTLE, L. A. How to teach students to evaluate the quality of online information. Edudemic, 4 ago. 2015. Disponível em: https://schoolleadership20.com/forum/topics/how-to-teach-students-to-evaluate-the-quality-of-online-informati. Acesso em: 30 set. 2021.
ZURKOWSKY, P. G. The information service environment, relationship and priorities: related paper n. 5. National Commission on Libraries and Information Science. Washington, 1974. Disponível em: https://eric.ed.gov/?id=eD100391. Acesso em: 13 set. 2022.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Logeion: Filosofia da Informação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The journal is published under the Creative Commons - Attribution - Noncommercial - Share Alike 3.0 Brazil.
The published work is considered collaboration and therefore the author will not receive any remuneration for this as well as anything will be charged in exchange for publication.
All texts are responsibility of the authors.
It’s allowed partial or total reproduction of the texts of the magazine since the source is cited.