Information and communication technology in the graduate degree in Information Science at the Federal University of Paraíba
produções acadêmicas com posicionamentos críticos quanto à produção, uso e compartilhamento das informações
DOI:
https://doi.org/10.21728/logeion.2023v10n1.p181-199Keywords:
Academic productions., Critical analysis., Information and Communication Technology., Postgraduate Program in Information Science.Abstract
It seeks to identify the academic productions of graduates of the master's and doctoral courses of the Postgraduate Program in Information Science at the Federal University of Paraíba that have thematic axes related to information and communication technologies, in order to subsidize the concern that originated the question guiding research, namely: CI researchers are interested in critically discussing the foundation, consistency and quality of information produced and shared in view of the high rate of production and dissemination caused by the advancement of ICTs and, which bring in their essence critical positions -reflective about the production, use and sharing of information in the face of the progress of these technologies. The research brings quantitative and qualitative results about PPGCI/UFPB students and professors regarding the interests and critical positions of their researchers. It emphasizes the concern with the need to enable ICT users to better take advantage of the dynamism and the productive and sharing capacity resulting from technological advances.
Downloads
References
ALVES, C. A. L. A Informação Ideológica e sua Disseminação nas Redes Sociais: Uma análise a partir das teorias de Louis Althusser. Dissertação (Mestrado em Ciência da Informação) - Universidade Federal da Paraíba, Centro de Ciências Sociais Aplicadas, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação, João Pessoa, 2016.
ARAÚJO, W. J.; PINHO NETO, J.A.S.; CÓRDULA, F.R.A instantaneidade da informação. DataGramaZero, v. 16, n. 4, 2015. Disponível em:
http://hdl.handle.net/20.500.11959/brapci/8081. Acesso em: 17 jul. 2022.
BANDEIRA, P. M. Movimento de Acesso Aberto no Brasil: contribuição do Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia a partir da implementação do sistema eletrônico de editoração de revistas. Dissertação (Mestrado em Ciência da Informação) - Universidade Federal da Paraíba, Centro de Ciências Sociais Aplicadas, Programa de Pós Graduação em Ciência da Informação, João Pessoa, 2017.
BRAZ, S. C. F. A produção colaborativa de conteúdos: Elementos Indicadores da Confiabilidade da Informação na Wikipédia e Enciclopédia Livre. Dissertação (Mestrado em Ciência da Informação) - Universidade Federal da Paraíba, Centro de Ciências Sociais Aplicadas, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação, João Pessoa, 2014.
CASTELLS, M. A sociedade em rede. São Paulo: Paz e Terra, 2003.
FARIAS, M. G. G. Movimento de Acesso Aberto no Brasil. Dissertação (Mestrado em Ciência da Informação) - Universidade Federal da Paraíba, Centro de Ciências Sociais Aplicadas, Programa de Pós Graduação em Ciência da Informação, João Pessoa, 2011.
GOES, G.T.; BRANDALISE, M. T.; BONATTO, B. M.; SILVA, G.C. Teoria Crítica: Fundamentos e Possibilidades para Pesquisas em Avaliação Educacional. Revista Eletrônica Esquiseduca, v. 9, n. 17, p. 72–90, 2018. Disponível em: https://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/article/view/574. Acesso em: 18 jul. 2022.
GUEDES, V. L. da S.A bibliometria e a gestão da informação e do conhecimento científico e tecnológico: uma revisão da literatura. PontodeAcesso, , v. 6, n. 2, p. 74–109, 2012. Disponível em: https://periodicos.ufba.br/index.php/revistaici/article/view/5695. Acesso em: 18 jul. 2022.
LEÓN, L.P. Notícia 2021. Agência Brasil. 2021. Disponível em: https://agenciabrasil.ebc.com.br/geral/noticia/2021-08/brasil-tem-152-milhoes-de-pessoas com-acesso internet#:~:text=Com%20isso%2C%2081%25%20da%20popula%C3%A7%C3%A3o,16%2 0anos%20da%20s%C3%A9rie%20hist%C3%B3rica. Acesso em: 17 jul. 2022.
MENEGHETTI, F. K. Pragmatismo e os pragmáticos nos estudos organizacionais. Cadernos EBAPE.BR, v. 5, n. 1, p. 1-13, 2007.
PINHO NETO, J. A. de. As novas tecnologias da comunicação e informação diante da transversalidade entre natureza e cultura. Revista Culturas Midiáticas, v. 1, n. 1, 2008. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/cm/article/view/11630. Acesso em: 22 jul. 2022.
OLIVEIRA, M. L. P. de. A inclusão digital nos telecentros de informação e educação de João Pessoa-PB. Dissertação (Mestrado em Ciência da Informação) - Universidade Federal da Paraíba, Centro de Ciências Sociais Aplicadas, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação, João Pessoa, 2014.
OLIVEIRA, M. L. P. de. Competência crítica em informação e fake news: das metodologias de fact-checking à auditabilidade do sujeito comum. Tese (Doutorado em Ciência da Informação) - Universidade Federal da Paraíba, Centro de Ciências Sociais Aplicadas, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação, João Pessoa, 2020.
REZENDE, Antônio. Curso de Filosofia para professores e alunos dos cursos de segundo grau e graduação. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1999. P. 106.
SANTOS, P. L.V. A. da C. As novas tecnologias na formação do profissional da Informação. In: VALENTIM, M. L. P. (Org.). Formação do profissional da Informação. São Paulo: Polis, 2002. 152p.; p.103-116
SANTOS, R. N. R. dos. Regime de informação das políticas públicas LGBTI+ no Brasil. Tese (Doutorado em Ciência da Informação) - Universidade Federal da Paraíba, Centro de Ciências Sociais Aplicadas, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação, João Pessoa, 2020.
SILVA, S. R. Análise do sistema de informação da biblioteca central da UFPB nos processos de gestão da informação para o setor de referência. Dissertação (Mestrado em Ciência da Informação) - Universidade Federal da Paraíba, Centro de Ciências Sociais Aplicadas, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação, João Pessoa, 2014.
SORDI, J. O. Elaboração de pesquisa científica: seleção, leitura e redação. São Paulo: Saraiva, 2013
TAGUE-SUTCLIFFE, J. An introduction to informetrics. Information Processing & Management, v. 28, issue 1, p.1-3, jan-fev. 1992. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/030645739290087G. Acesso em: 18 jul. 2022.
UNIVERSIDADE FEDERAL DA PARAÍBA. Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação. Estrutura Curricular. Disponível em: https://sigaa.ufpb.br/sigaa/public/programa/cursos.jsf. Acesso: 17 jul. 2022.
UNIVERSIDADE FEDERAL DA PARAÍBA. Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação. Resolução 01/2022. Revoga a Resolução nº 53/2016 do Consepe. Disponível em:https://sig-arq.ufpb.br/arquivos/202217723863944061647b5486300ad81/RESOLUO_01- 2022-_CONSEPE-Regulamenta_a_Estrutura_Acadmica_do_PPGCI-UFPB.pdf. Acesso: 17 jul. 2022.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Logeion: Filosofia da Informação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The journal is published under the Creative Commons - Attribution - Noncommercial - Share Alike 3.0 Brazil.
The published work is considered collaboration and therefore the author will not receive any remuneration for this as well as anything will be charged in exchange for publication.
All texts are responsibility of the authors.
It’s allowed partial or total reproduction of the texts of the magazine since the source is cited.