Aspectos da plataformização educacional na educação básica brasileira

a “Escola do Cansaço” na era do Big Data

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21728/logeion.2023v10nesp2.p418-437

Keywords:

Teaching philosophy, Platformization of education, Cibereducation, School of fatigue, Network pedagogy.

Abstract

We live in the unfolding of what Manuel Castells (2005) named Network Society, whose core are Information Technologies (TIs). He indicated the key features of the new scenario that he diagnosed, namely, technologies that act on information itself and that also introduced the logic of networks; that promote technological convergence and therefore, a highly integrated system of technical apparatuses; and that sharply penetrate the different social processes and spheres. Since then, we have witnessed great and rapid technological leaps as well as the consolidation of transformations in the organizational and institutional economic-political dynamics and in the construction of human and non-human lives on the planet. These changes have reached not only informal modes of learning, but also formal education. The aim of this article is to discuss current aspects of the use of digital platforms in education present in Brazilian basic education, with reference to the teaching of Philosophy in High School. To this end, we will reflect on the platformization of education, business model present in the current phase of capitalism and that uses the platforms supported by AI, and also the constant extraction of data from those who transit through the Information Highway of cyberspace; about what we name as School of Fatigue, in dialogue with the concept of Burnout Society developed by Byung Chul Han; and on some implications arising that are already present in the administration of teaching work, in teaching practice and teaching-learning relations.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Marcelo Santos Feijó, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro

    Mestrando do Programa de Pós-Graduação em Filosofia - Mestrado Profissional em Filosofia em Rede - PROF-FILO UNIRIO. Licenciado em Filosofia . Licenciado em História. Professor de Filosofia da Educação Básica. Jornalista.

References

CASTELLS, Manuel. A sociedade em rede. 8 ed. ampliada e revisada. São Paulo: Paz e Terra, 1999.

CETIC.Br. TIC Educação - 2019. Disponível em: <https://www.cetic.br/pesquisa/educacao/>. Acesso em: 22 nov. 2021

CGI-BR. Educação em um cenário de plataformização e de economia dos dados: problemas e conceitos. São Paulo, SP : Comitê Gestor da Internet no Brasil, 2022. Disponível em: <https://cgi.br/media/docs/publicacoes/1/20220929112852/educacao_em_um_cenario_de_plataformiza%C3%A7ao_e_de_economia_de_dados_problemas_e_conceitos.pdf>. Acesso em: 22 nov. 2022

DIGILABOUR. A Sociedade da Plataforma: entrevista com José van Dijck. 06 de março de 2019. Disponível em: <https://digilabour.com.br/a-sociedade-da-plataforma-entrevista-com-jose-van-dijck/>. Acesso em: 22 nov. 2022

FERRARIO, Marcela N., SANTANA, Carlos H. V. Capitalismo de Plataformas, corrosão democrática e a consolidação do cibertariado no Brasil. Dez. 2019. Disponível em: <https://enep.sep.org.br/uploads/1621_1615826238_FerrarioSantana-final_revisado_(final)_SEP1503_pdf_ide.pdf>. Acesso em: 22 nov. 2022

GARCIA, Teise, CORREA, Bianca. Sistema de ensino privado em redes públicas de educação: relações com a organização do trabalho na escola. Educação. Teoria e Prática, [S. l.], v. 21, n. 38, p. 114–131, 2012. Disponível em: <https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/5268>. Acesso em: 09 ago. 2023

GOMEZ, M. V. Educação em rede: uma visão emancipadora. São Paulo: Cortez, 2004

HAN, B-C. A sociedade do Cansaço. Petrópolis: Vozes, 2015.

LEMOS, André. Cibercultura: alguns pontos para compreender a nossa época. In: LEMOS, A., CUNHA, P. (orgs). Olhares sobre a Cibercultura. Porto Alegre: Sulina, 2003. p. 11-23

LÉVY, Pierre. Cibercultura. São Paulo: Editora 34, 1999

MATTELART. A. História da sociedade da informação. 2 ed São Paulo: Loyola, 2006.

MENDONÇA NETO, O. R; VIEIRA, A.M; ANTUNES, M. T. P. Industrialização da

Educação, Edtech e Prática Docente. EccoS – Rev. Cient., São Paulo, n. 47, p. 149-170,

set./dez. 2018. Disponível em: <https://periodicos.uninove.br/eccos/article/view/10702/5219>

Acesso em: 06 jan. 2023

MOROZOV. E. Big Tech: A ascensão dos dados e a morte da política. São Paulo: Ubu, 2018

SRNICEK, Nick. Capitalismo de plataformas. Buenos Aires: Caja Negra, 2018

OBSERVATÓRIO Educação Vigiada. Disponível em: <https://educacaovigiada.org.br/pt/sobre.html>.

SANTAELLA, Lúcia. Comunicação ubíqua: repercussões na cultura e na educação. São Paulo: Paulus, 2013.

SLEE, T. Uberização: a nova onda do trabalho precarizando. São Paulo: Elefante, 2017

TURMENA, Leandro, NUNES, Sidemar. A financeirização da Educação: os fundos de Investimentos nos “grupos Educacionais”. Rev. HISTEDBR On-line, Campinas, v.22, p. 1-20, 2022

WILKE, Valéria C. L. Fisgados pelos nós das Redes no Mar que Navegamos – Informação e Regime de Visibilidade. Rivista Internazionale di Filosofia Contemporanea, v.1, n. 1-2, 2017.

ZUBOFF, Shoshana. A era do Capitalismo de Vigilância: a luta por um futuro humano na nova fronteira do poder. Rio de Janeiro: Intrínseca, 2021

Published

30/11/2023

How to Cite

Aspectos da plataformização educacional na educação básica brasileira: a “Escola do Cansaço” na era do Big Data. Logeion: Filosofia da Informação, Rio de Janeiro, RJ, v. 10, n. esp2, p. 418–437, 2023. DOI: 10.21728/logeion.2023v10nesp2.p418-437. Disponível em: https://revista.ibict.br/fiinf/article/view/6780.. Acesso em: 3 jul. 2024.