THE SOCIAL CAPITAL STRUCTURE IN THE CONTEMPORARY FINE ARTS FIELD: THE LEGITIMATION AND PRESTIGE LOGICS IN THE POWER 100 EGO NETWORKS

Autores

  • Débora Salles UFRJ
  • Rose Marie Santini UFRJ

DOI:

https://doi.org/10.21721/p2p.2016v2n2.p142-159

Resumo

This article analyzes social relations among the most influential people in the contemporary art field. It tests the hypothesis of whether commercial connections can be an index of the relations of influence and legitimacy in the visual art world and whether these relations affect the cultural capital they possess and the position they occupy in the field. The Power 100 ranking – a guide to the most influential figures in contemporary art – and the commercial relations among the people listed were used to design six ego networks. Data regarding the social connections was collected from the Artsy online platform. The article identifies the mechanisms of social legitimation and artistic influence, as well as the cultural and social implications of social networks in the contemporary artistic field, now perceived in digital environments.

 

A ESTRUTURA DO CAPITAL SOCIAL NO CAMPO ARTÍSTICO CONTEMPORÂNEO: AS LÓGICAS DE LEGITIMAÇÃO E PRESTÍGIO NAS REDES EGO DA POWER 100

 

 

Resumo

Este artigo analisa as relações sociais entre as pessoas mais influentes no campo da arte contemporânea. Ele testa a hipótese de as ligações comerciais poderem ser um índice das relações de influência e legitimidade no mundo das artes visuais, e se essas relações afetam o capital cultural que essas pessoas possuem e a posição que ocupam no campo. O ranking Power 100 – um guia das figuras mais influentes na arte contemporânea – e as relações comerciais entre as pessoas listadas foram usados para criar seis redes ego. Dados relativos às conexões sociais foram coletados na plataforma on-line Artsy. O artigo identifica os mecanismos de legitimação social e influência artística, bem como as implicações culturais e sociais das redes sociais no campo artístico contemporâneo, agora percebidos em ambientes digitais.

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Biografia do Autor

  • Débora Salles, UFRJ
    Graduanda em Biblioteconomia pela Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro. Atuou projetos de extensão pela UNIRIO em biblioteca comunirária na formação de leitores. Possui curso EAD de Editor-gerente fornecido pelo IBICT. Interesse na área de mídias sociais e comunicação científica.
  • Rose Marie Santini, UFRJ

    Professor at Federal University of Rio de Janeiro (UFRJ), School of Communication.

    Information Science Graduate Program.

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Publicado

29/04/2016

Edição

Seção

Artigos

Como Citar

SALLES, Débora; SANTINI, Rose Marie. THE SOCIAL CAPITAL STRUCTURE IN THE CONTEMPORARY FINE ARTS FIELD: THE LEGITIMATION AND PRESTIGE LOGICS IN THE POWER 100 EGO NETWORKS. P2P E INOVAÇÃO, Rio de Janeiro, RJ, v. 2, n. 2, p. 142–159, 2016. DOI: 10.21721/p2p.2016v2n2.p142-159. Disponível em: https://revista.ibict.br/p2p/article/view/1805. Acesso em: 4 nov. 2024.

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