THE STATE OF FLOW DURING THE USE OF SERIOUS GAMES BY STUDENTS OF ELEMENTARY SCHOOL

Authors

  • William Henoch Alves Pereira FATEC
  • Raquel Rosan Christino Gitahy UEMS e UNOESTE
  • Sidinei de Oliveira Sousa UNOESTE

DOI:

https://doi.org/10.21728/p2p.2024v11n1e-7037

Keywords:

learning;, serious games, flow theory.

Abstract

The aim of this article is to analyze the state of flow during the use of Serious Games in the educational process of students in the second cycle of elementary school. To this end, a qualitative, descriptive-interpretative investigation was carried out using Serious Games by fifty-four students, covering Mathematics and Biology content. Data was collected by observing the application of the games and a focus group with the students in order to understand the influence of the game on the teaching and learning process. The results were analyzed using the Flow theoretical framework, establishing the correlation between challenges and skills, the level of player anxiety and the prevalence of entertainment as a motivating factor for engagement. As a result, the students say it is more interesting to study and have fun at the same time in a more dynamic and productive school environment, maintaining entertainment as a motivating factor for learning.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • William Henoch Alves Pereira, FATEC

    Mestre em Educação . MBA em Gestão Educacional em Docência para o Ensino Superior . Licenciando em Pedagogia. Graduado em Jornalismo. Licenciado em Letras - Português e Inglês . Atualmente é Professor de Ensino superior da Faculdade de Tecnologia de Presidente Prudente, Professor de Gramática e Redação - Colégio Educar - Objetivo .

  • Raquel Rosan Christino Gitahy, UEMS e UNOESTE

    Doutora em Educação, Pedagoga, Bacharel em Direito. Avaliadora do MEC-INEP. Docente da Universidade Estadual do Mato Grosso do Sul (UEMS) e Universidade do Oeste Paulista (UNOESTE)

  • Sidinei de Oliveira Sousa, UNOESTE

    Bacharel em Sistemas de Informação. Licenciado em Informática. Mestre em Educação. Doutor em Educação. Atualmente é professor no Centro Estadual de Educação Tecnológica Paula Souza e na Faculdade de Informática de Presidente Prudente FIPP/UNOESTE. Lotado no programa de Mestrado e Doutorado em Educação da UNOESTE como Professor Permanente.

References

ABT, Clark C. Serious games. Lanham: University Press of America, 1968.

CSIKSZENTMIHALYI, Mihaly. Flow: the psychology of optimal experience. New York: Harpercollins, 1990.

CSIKSZENTMIHALYI, Mihaly. Teoria do Flow, pesquisa e aplicações. ComCiência, Campinas, n. 161, set. 2014. Disponível em <http://comciencia.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1519-76542014000700010&lng=pt&nrm=iso>. Acesso em: 15 fev. 2023.

DEWEY, John. Arte e Experiência. [trad.] Vera Ribeiro. São Paulo: Martins Fontes, 2010.

HUIZINGA, Johan. Homo ludens: o jogo como elemento da cultura. Trad. João Paulo Monteiro. SP: Perspectiva. 1996.

HUIZINGA, Johan. Homo ludens: Versuch einer Bestimmung des Spielelements der kultur.1938. Publicado originalmente em 1944. Tradução para língua portuguesa: Homo Ludens: o jogo como elemento da cultura. São Paulo, SP. Perspectiva, 1999.

MATTAR, João. Games em educação: como os nativos digitais aprendem. São Paulo: Pearson Prentice Hall, 2010.

MICHAEL, D. ; CHEN, S. Serious Games: Games That Educate. 2nd. Edition. Train and Inform Thomson Course Technology, 2006.

PRENSKY, Marc. Aprendizagem baseada em jogos digitais. São Paulo: Editora Senac São Paulo, 2012.

VALENTE, José Armando. A comunicação e a educação baseada no uso das tecnologias digitais de informação e comunicação, 2014. Revista UNIFESO – Humanas e Sociais, 1(1), 141-166. Disponível em: <http://www.revista.unifeso.edu.br/index.php/revistaunifesohumanasesociais/article/view/17/24>. Acesso em: 23 jan. 2023.

Published

04/07/2024

Issue

Section

Tecnologias Digitais, Informação e Desinformação

How to Cite

PEREIRA, William Henoch Alves; GITAHY, Raquel Rosan Christino; SOUSA, Sidinei de Oliveira. THE STATE OF FLOW DURING THE USE OF SERIOUS GAMES BY STUDENTS OF ELEMENTARY SCHOOL. P2P & INOVAÇÃO, Rio de Janeiro, RJ, v. 11, n. 1, p. e-7037, 2024. DOI: 10.21728/p2p.2024v11n1e-7037. Disponível em: https://revista.ibict.br/p2p/article/view/7037.. Acesso em: 5 jul. 2024.