Speech analysis

epistemological dialogues in Foucault and Heiddeger

Authors

  • Mariana Rodrigues Gomes de Mello UNESP
  • Marta Lígia Pomim Valentim Universidade Estadual Paulista (UNESP)

DOI:

https://doi.org/10.21728/logeion.2021v7n2.p24-43

Keywords:

Speech analysis, Epistemology, Foucault, Heidegger, Methodology

Abstract

Language is more than the written or spoken word, it is the direction of thought in contact with the historical-social context in which it is inserted. The discourse presents itself as a mediation between people and realities. The Speech Analysis presents itself as a theoretical-methodological construct that makes it possible to ascertain ideological constructions and effects of discourse meaning in different contexts, providing an expanded look at reality. The objective is to interrelate epistemological aspects of Foucault and Heidegger, which can serve as contributions to the Speech Analysis method, and reflect on a structure that can be applied in research in the field of Information Science. To this end, it is proposed to use the Systematic Literature Review as a technique, in order to support a more concrete presentation regarding the application of Speech analysis in the field of Information Science. Methodologically, this is an exploratory study traced in the interrelationship between issues of Philosophy of Language and methodological and epistemological aspects of Information Science and, therefore, we sought to review the literature in both domains. There is still a certain reluctance to use Speech Analysis in Information Science due to its more theoretical form, that is, without a pre-established procedure, as seen in other methods, such as Content Analysis that enables categorical analysis, evaluation analysis, enunciation analysis, propositional analysis, among others. The goal of Speech Analysis is not to establish whether a discourse is true or false, but the effects of meanings and subliminal issues. Therefore, in the discourse constructed on the basis of prejudices, for example, the inherent weaknesses of that construction will be revealed. On the other hand, in a reflective text, the tendency is that through the application of Speech analysis, all solidity of ideas and structures are revealed. Thus, there is a great contribution that Speech Analysis can make to Information Science and how Foucault and Heidegger can be essential to compose the theoretical framework of Speech Analysis, depending on the objectives of the research.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Mariana Rodrigues Gomes de Mello, UNESP

    Bacharel e licenciada em Filosofia 

    Bacharel em Direito

    Especialista em Direito Público com capacitação para o Ensino Superior

    Mestre em Ciênncia da Informaçâo 

    Doutoranda em Ciência da Informação (UNESP)

  • Marta Lígia Pomim Valentim, Universidade Estadual Paulista (UNESP)

    Professora Titular da Universidade Estadual Paulista (Unesp). Pós-Doutorado pela Universidad de Salamanca (USAL), Espanha. Livre Docente em Informação, Conhecimento e Inteligência Organizacional pela Unesp. Doutora em Ciências da Comunicação pela Universidade de São Paulo (USP). Mestre pela Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-Campinas). Docente de graduação e pós-graduação da Unesp, campus de Marília. Bolsista Produtividade em Pesquisa (PQ-1D) do Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq) na área de inteligência organizacional, gestão da informação, gestão do conhecimento e cultura informacional desde 2002. Líder do Grupo de Pesquisa Informação, Conhecimento e Inteligência Organizacional. Coordena o projeto de pesquisa Inteligência organizacional e inteligência social no contexto do big data: análise de dados para a geração de diferenciais competitivos. Coordenadora do Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (PPGCI) da Unesp, campus de Marília, gestão 2017-2021.

References

BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1977.

BOBBIO, N. Estado, governo, sociedade. São Paulo: Paz e Terra, 2011.

BORDENAVE, J. E. D. O que é comunicação. São Paulo: Brasiliense, 1982.

CAREGNATO, R. C. A; MUTTI, R. Pesquisa qualitativa: análise de discurso versus análise de conteúdo. Texto & Contexto Enfermagem, Florianópolis, v.15, n.4, p.679-684, out./dez. 2006. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/tce/v15n4/v15n4a17. Acesso em: 10 out. 2020.

CASTRO, F. F. de. Linguagem e comunicação em Heidegger. Galaxia, São Paulo, n.27, p.85-94, jun. 2014. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/gal/v14n27/07.pdf. Acesso em: 10 out. 2020.

FOUCAULT, M. A arqueologia do saber. 8.ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2012.

FOUCAULT, M. A ordem do discurso: aula inaugural no Collége de France, pronunciada em 2 de dezembro de 1970. São Paulo: Loyola, 2012.

FOUCAULT, M. A história da loucura. São Paulo: Saraiva, 2004.

FOUCAULT, M. Microfísica do poder. Rio de Janeiro: Graal, 1986.

FOUCAULT, M. O nascimento da clínica. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2011.

FOUCAULT, M. Vigiar e punir: nascimento das prisões. Petrópolis: Vozes, 2014.

GALVÂO, M. C. B.; RICARTE, I. L. M. Revisão sistemática da literatura: conceituação, produção e publicação. Logeion: filosofia da informação, v. 6, n. 1, p. 57-73, 2019. Acesso em: 04 mar. 2021.

GREGOLIN, M. R. Foucault e Pêcheux: na análise do discurso: diálogos & duelos. São Carlos: Claraluz, 2006.

JAPIASSÚ, H.; MARCONDES, D. Dicionário básico de Filosofia. Rio de Janeiro: Zahar, 2006.

HEIDEGGER, M. A caminho da linguagem. Petrópolis: Vozes, 2003.

HEIDEGGER, M. Ser e tempo. Petrópolis: Vozes, 1986.

LEFEBRE, H. Marxismo. Porto Alegre: L&PM, 2010.

LIMA, L. M.; MORAES, J. B. E. A legitimação dos elementos teórico-metodológicos da análise do discurso na ciência da informação brasileira: um aporte da análise de conteúdo. Brazilian Journal of Information Studies: Research Trends, Marília, v.11, n.2, p.88-95, 2017. Disponível em: https://brapci.inf.br/index.php/res/download/48927. Acesso em: 10 out. 2020.

MACHADO, R. Foucault a ciência e o saber. São Paulo: Zahar, 1982.

MELLO, M. R. G. Inter-relações entre Ciência da Informação e Filosofia da Ciência: reflexões histórico-epistemológicas. 161f. Dissertação (Mestrado) – Programa de Pós-Graduação em Ciências da Informação, Faculdade de Filosofia e Ciências, Universidade Estadual Paulista (Unesp), 2020. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/bitstream/handle/11449/193249/mello_mrg_me_mar.pdf?sequence=5&isAllowed=y. Acesso em: 10 out. 2020.

ORLANDI, E. P. Discurso, imaginário social e conhecimento. Em Aberto, Brasília, v.14, n.61, p.52-59, jan./mar. 1994. Disponível em: http://rbep.inep.gov.br/ojs3/index.php/emaberto/article/download/2250/1989. Acesso em: 10 out. 2020.

ORLANDI, E. Interpretação: autoria, leitura e efeitos do trabalho simbólico. Petrópolis: Vozes, 1996.

SAMPAIO, R. F.; MANCINI, M. C. Estudos de revisão sistemática: um guia para síntese criteriosa da evidência científica. Revista Brasileira de Fisioterapia, São Carlos (SP), v.11, n.1, p.77-82, jan./fev. 2007. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/rbfis/v11n1/en_12.pdf. Acesso em: 10 out. 2020.

SILVA, R. G. da. Análise do discurso: princípios e aspectos gerais. In: VIEIRA, V. R. de A.; COSTA, M. J. D.; BARROS, L. G. (Orgs.). Hispanismo 2004: língua espanhola. Florianópolis: ABH, 2004. 504p.; p.453-460. Disponível em: https://drive.google.com/file/d/0B_fPPa-m93xDQ2FxeV8xQnZYc2M/edit. Acesso em: 10 out. 2020.

SILVEIRA BUENO, F. Minidicionário da língua portuguesa. São Paulo: FDT, 1996.

Published

25/03/2021

Issue

Section

Artigos

How to Cite

Speech analysis: epistemological dialogues in Foucault and Heiddeger. Logeion: Filosofia da Informação, Rio de Janeiro, RJ, v. 7, n. 2, p. 24–43, 2021. DOI: 10.21728/logeion.2021v7n2.p24-43. Disponível em: https://revista.ibict.br/fiinf/article/view/5654.. Acesso em: 3 jul. 2024.

Most read articles by the same author(s)