Assumptions of critical competence in information and fundamentals of deliberative democracy from Jürgen Habermas

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21728/logeion.2022v9nesp.p207-221

Keywords:

Critical competence; Information competence; Critical theory; Information and democracy.

Abstract

The present study intends to discuss the contemporary concept of information as a democratic vehicle. Information in contemporary times has been trivialized, given that it is an instrument of power since it has the ability to communicate with its environment and, at the same time, is used as a strategy of domination. Democracy, government of the many, seeks to integrate the interests of all in an attempt to create an equitable decision-making environment. On the one hand, we have information and all its nuances and, on the other, its

manipulation based on the discourse that it supports the democratic movement. The theme is borderline, sandy and recurrent, directed to the following research question: what are the theories produced in the field of information that support the development of skills and competences in democratic decision-making? It is worth reflecting on the foundations of deliberative democracy from Jürgen Habermas within the context of critical theory, thus bringing to light the idea of ​​critical competence in information. In an attempt to operate and sustain this study, we will use, as inspiration, the aforementioned author, to (re)think theoretical assumptions of Information Science, and, therefore, seek to answer the research question that guides this dialogic research process, however, not closing in on it to try to think about information competence in contemporary society.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARAÚJO, C. A. V.; VALENTIM, M. L. P. A ciência da informação no brasil: mapeamento da pesquisa e cenário institucional. Bibliotecas: Anales de Investigación (Cuba), v. 15, n. 2, p. 232-259, 2019.

BETTINE, M. A teoria do Agir Comunicativo de Jürgen Habermas: bases conceituais. SP: EACH, 2021. 124 p.

BEZERRA, A. C.; BELONI, A. Os sentidos da “crítica” nos estudos de competência em informação. Em Questão, v. 25, n. 2, p. 208-228, 2019. DOI: 10.19132/1808-5245252.208-228 Acesso em: 09 set. 2022.

BEZERRA, A. C.; SCHNEIDER, M. A. F.; SALDANHA, G. S. Competência crítica em informação como crítica à competência em informação. Informação & Sociedade: Estudos, v. 29, n. 3, 2019. Disponível em: http://hdl.handle.net/20.500.11959/brapci/147938. Acesso em: 09 set. 2022.

BRISOLA, A. C.; ROMEIRO, N. L. A competência crítica em informação como resistência: uma análise sobre o uso da informação na atualidade. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação, v. 14, n. 3, p. 68-87, 2018. Disponível em: http://hdl.handle.net/ 20.500.11959/brapci/100164. Acesso em: 09 set. 2022.

BRISOLA, A. C.; SAMPAIO, D. B.; RAMOS JÚNIOR, M. A. C. Delineamentos conceituais da competência em informação e da competência crítica em informação: uma proposta: conceptual outlines information literacy and critical information literacy: a proposal. In CID: Revista de Ciência da Informação e Documentação, v. 13, n. 1, p. 6-26, 2022. DOI: 10.11606/issn.2178-2075.v13i1p6-26 Acesso em: 09 set. 2022.

CAMPOS, A. C. B.; ZORZAL, L.; GERLIN, M. N. M. Na sociedade da informação uma metamorfose de conceitos: conhecimento e habilidades requeridas ao profissional da informação. In: Seminário Hispano Brasileño: Investigación em información, documentación y sociedade, 2017, Aracajú, SE. Anais... Aracajú, SE: EDUNIT, 2017.

CAPURRO, R.; HJORLAND, B. O conceito de informação. Perfectivas em Ciência da Informação, v.12, n. 1, p. 148-207, jan./abr., 2007. Disponível em: https://www.scielo. br/j/pci/a/j7936SHkZJkpHGH5ZNYQXnC/. Acesso em: 16 set. 2022.

COSTA, M. I. M.; FURTADO, R. L. As práticas informacionais de estudantes quilombolas: contribuições da competência crítica em informação. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação, v. 17, p. 1-19, 2021. Disponível em: http://hdl.handle.net/ 20.500. 11959/brapci/162506. Acesso em: 09 set. 2022.

CASTELLS, M. A galáxia da internet: reflexões sobre a internet, os negócios e a sociedade. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2003.

DODEBEI, V. L. [pós] verdade e (des) informação possíveis contextos discursivo-conceituais. Em Questão, v. 27, n. online, n. 2, p. 117-137, 2021. DOI: 10.19132/1808-5245272.117-137 Acesso em: 01 set. 2022.

FARIA, C. F. Democracia deliberativa: Habermas, Cohen e Bohman. Lua Nova: Revista de Cultura e Política, (50), 2000. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ln/a/VH5sdwRWm TZFXm9dFYCzKDM/. Acesso em: 01 set. 2022.

FREITAG, B. A teoria crítica: ontem e hoje. 5ª edição. SP: Brasiliense, 1994.

LE COADIC, Y. A ciência da informação. Brasília: Briquet de Lemos, 2004.

LÉVY, P. Cibercultura. São Paulo: Editora 34, 2010.

GERLIN, M. N. M. Competência leitora e competência em informação: saberes e fazeres necessários ao acesso da informação (hiper)textual no século XXI. Vitória, ES: Edufes; Rio de Janeiro: MC&, 2020.

GERLIN, M. N. M.; SIMEÃO, E. L. M. S. Transgressões no campo da Ciência da Informação: abordagens de uma prática científica em permanente constituição. Em Questão, [S. l.], v. 23, n. 2, p. 34, 2017. DOI: 10.19132/1808-5245232.34-58. Disponível em: http://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/58930. Acesso em: 6 jun. 2021.

MARTÍNEZ-ÁVILA, D.; MELLO, M. R. G. Teoria crítica, pedagogia crítica e competência crítica em informação: aproximações teóricas à ciência da informação. Informação & Informação, v. 26, n. 4, p. 1-23, 2021. DOI: 10.5433/1981-8920.2021v26n4p1 Acesso em: 09 set. 2022.

MEDEIROS, J. W. de M.; FIDELIS, M. B. “Cartadas do jogo informacional”: a perspectiva dual da informação como matriz do mundo sistêmico e do mundo vivido. Inf. & Soc.: Est., João Pessoa, v. 23, p. 133-144, jan./abr. 2013.

MELLO, M. R. G.; MARTÍNEZ-ÁVILA, D. Competência crítica em informação em saúde: reflexões teóricas sobre a condição de vulnerabilidade de refugiados. Asklepion: Informação em Saúde, v. 2, p. 19-36, 2022. Disponível em: http://hdl.handle.net/ 20.500.11959/ brapci/198105. Acesso em: 09 set. 2022.

MELO, D. A.; ALVES, E. C.; BRASILEIRO, F. S. Práticas informacionais das mulheres negras. Revista Folha de Rosto, v. 5 n. Especial, n. Especial, p. 5-23, 2019. Disponível em: http://hdl.handle.net/20.500.11959/brapci/136573. Acesso em: 09 set. 2022.

Published

15/12/2022

How to Cite

Assumptions of critical competence in information and fundamentals of deliberative democracy from Jürgen Habermas. Logeion: Filosofia da Informação, Rio de Janeiro, RJ, v. 9, p. 207–221, 2022. DOI: 10.21728/logeion.2022v9nesp.p207-221. Disponível em: https://revista.ibict.br/fiinf/article/view/6175. Acesso em: 21 nov. 2024.