Narrativas silenciadas

reflexões sobre a brutalidade policial na vida de crianças e adolescentes negros do Estado democrático brasileiro

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21728/logeion.2023v10nesp2.p48-60

Keywords:

Estado Democrático; Racismo Estrutural; Violência Policial.

Abstract

Brazilian society, in terms of its structure of social relations as we know it, began in colonial Brazil, where the strongest institution was slavery. In this sense, the formations and interactions of classes in Brazilian society were regimented by racism, which was revealed in the past, with laws and naturalization of racial discrimination practices, and currently maintaining great influence with the use of “masks” that they find to legitimize their performance in contemporary society. In this context, in recent years, irregular police actions have been observed in the country, mainly in peripheral communities, using brutality and physical and moral violence against subjects, violating human and fundamental rights, and endangering the lives of children and adolescents who live in these environments, especially black ones, thus recognizing the existence of structural racism. Considering that the country is democratic, and recognizing that social actors have the ability to influence changes and construction of policies capable of discussing the foundations of public and social life, this research proposal aims to reflect on how police brutality affects trust of black children in the democratic State through security and protection institutions. This is a bibliographical, qualitative and descriptive research.

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Author Biographies

  • Gabriel Cerqueira de Mello Farias, Universidade Estadual de Alagoas

     Graduando em Direito, Universidade Estadual de Alagoas

  • Paulo Ricardo Silva Lima, Universidade Estadual de Alagoas

    Doutorando em Ciência da Informação, pela Universidade Federal de Alagoas; Mestre em Ciência da Informação pela Universidade Federal de Alagoas- UFAL. Graduando em Direito pelo Centro Universitário Tiradentes - UNIT. Assessor jurídico na Defensoria Pública do Estado de Alagoas - DPE AL. Professor temporário na UNEAL.

  • Ana Lydia Vasco de Albuquerque Peixoto, Universidade Estadual de Alagoas

    Docente da disciplina de metodologia da pesquisa dos cursos de Física, Administração Pública, Direito da Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL). Mestre e Doutora em Medicina Veterinária pela Universidade Federal Rural de Pernambuco. Vem realizando sucessivas formações para atuação na Gestão Acadêmica e Saúde Sistêmica através do ensino-pesquisa-extensão-administração universitária.

  • Antonio Tancredo Pinheiro da Silva

    Doutorando em Educação pelo PPGE/CEDU da Universidade Federal de Alagoas. Mestre em Educação pela Universidade Federal de Alagoas. Especialista em Direito do Trabalho e Direito Previdenciário pelo Centro Universitário CESMAC. Graduado em DIREITO pela Faculdade Raimundo Marinho/FRM. Professor Civilista do Curso de Direito no Programa Especial para Formação de Servidores Públicos - PROESP/UNEAL.

  • Anderson de Alencar Menezes

    Licenciado em Filosofia pela Universidade Católica de Pernambuco, Bacharel em Teologia pelo Centro Unisal - Campus Pio XI (São Paulo), Mestre em Filosofia pela Universidade Federal de Pernambuco e Doutor em Ciências da Educação pela Universidade do Porto/Portugal. Pós-doutorado em Ciências da Linguagem pela Universidade Católica de Pernambuco. Atualmente é Professor Associado da Universidade Federal de Alagoas.

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Published

30/11/2023

How to Cite

Narrativas silenciadas: reflexões sobre a brutalidade policial na vida de crianças e adolescentes negros do Estado democrático brasileiro . Logeion: Filosofia da Informação, Rio de Janeiro, RJ, v. 10, n. esp2, p. 48–60, 2023. DOI: 10.21728/logeion.2023v10nesp2.p48-60. Disponível em: https://revista.ibict.br/fiinf/article/view/6750.. Acesso em: 22 jul. 2024.

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