Photographs as archives and objects of cultural mediation

Mediating practices and memory in the Entre Comunidades Program

Authors

  • Philippe Modolo Universidade Federal do Espírito Santo - UFES
  • Taiguara Villela Aldabalde Universidade Federal do Espírito Santo
  • Rosa da Penha Ferreira da Costa Universidade Federal do Espírito Santo
  • Meri Nádia Marques Gerlin Universidade Federal do Espírito Santo

DOI:

https://doi.org/10.21728/logeion.2024v10n2e-6907

Keywords:

Photography, cultural mediation, archival document, traditional communities, University Extension

Abstract

The aim is to understand constituent elements of photographs as archival documents of secondary value, based on the analysis of documentary and cultural practices that focus on the production of the archival fond within the scope of the extension program 'Entre Comunidades’ . The methodological procedures adopted correspond to bibliographical, documentary and archival research to meet the objective. It is evident that archival values are constituent elements of photographs as archival documents of secondary value, associating them with documentary practices, memory activation and cultural mediation. It was concluded that photography has cultural values, notably aesthetic or formal value, being the object of cultural mediation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALDABALDE, Taiguara Villela; RODRIGUES, Georgete Medleg. Mediação cultural no Arquivo Público do Estado do Espírito Santo. Transinformação, 2015 n.27, v.3, 255–264. Disponível em: https://doi.org/10.1590/0103-37862015000300007. Acesso em: 12 ago. 2022

ALDABALDE, Taiguara Villela. Arquivologia e Pedagogia Arquivística: bases para uma habilitação que ensine o arquivista educar. Associação dos Arquivistas do Estado do Rio de Janeiro | Móbile Editorial: Rio de Janeiro: 2011. p.198-212

ALDABALDE, Taiguara Villela. Mediação cultural em instituições arquivísticas: o caso do arquivo público do estado do Espírito Santo. 2015. 221 f., il. Tese (Doutorado em Ciência da Informação) - Universidade de Brasília, Brasília, 2015. Disponível em: https://repositorio.unb.br/handle/10482/19742. Acesso em: 13 jul. 2022.

BELLOTTO, Heloísa. Arquivos Permanente: Tratamento documental. Editora FGV: Rio de Janeiro: 2007.

DUBOIS, Philippe. O ato fotográfico e outros ensaios. Campinas: Papirus,1994.

FELIPE, Carla Beatriz Marques; PINHO, Fabio Assis. Fotografia como dispositivo da Memória Institucional. Logeion: Filosofia da Informação, Rio de Janeiro, v. 5, n. 1, p. 89–101, 2018. Disponível em: http://revista.ibict.br/fiinf/article/view/4339. Acesso em: 10 jul. 2022

FROHMANN.O caráter social, material e público da informação na contemporaneidade. In: Encontro Nacional de Pesquisa em Ciência da Informação, 7., 19 a 22 nov. 2006, Marília. Anais... Marília: 2006.

GERLIN, Meri Nadia Marques.Tecendo redes e contando histórias:competências em informação e narrativa na contemporaneidade.Brasília:Faculdade de Ciência da Informação / Universidade de Brasília, 2018.

LISSOVSKY, Mauricio. Os fotógrafos do futuro e o futuro da fotografia: Impacto das novas mídias no estatuto da imagem. Porto Alegre: Sulina, p. 13-28, 2012.

MENDONÇA, Roseane Souza de; PINHO, Fabio Assis. Memória institucional por meio da organização documental de fotografias. InCID: Revista de Ciência da Informação e Documentação, Ribeirão Preto, v. 7, n. 1, p. 90-110, 2016. DOI: 10.11606/issn.2178-2075.v7i1p90-110.

NESMITH, T. Conhecimento e educação para a sociedade dos arquivos. Arquivo & Administração, v. 9, n. 2, 2010. Disponível em: http://hdl.handle.net/20.500.11959/brapci/51080. Acesso em: 10 abr. 2023.

OLIVEIRA, Marlene Martins de; PIRCHINER,Juliana Casotto. Banda de Congo Piabas/Irundi: Tradição e Cultura.Vitória. Revista Guará, n.4. 2015. p. 31-41. Disponível em: https://periodicos.ufes.br/guara/article/view/11481/8054. Acesso em: 03 jan. 2023.

OTLET, Paul. Tratado de documentação: o livro sobre o livro, teoria e prática. Tradução de Taiguara Villela Aldabalde et. al. Briquet de Lemos. Brasília.2018. Disponível em: https://repositorio.unb.br/bitstream/10482/32627/1/LIVRO_TratadoDeDocumenta%C3%A7%C3%A3o.pdf. Acesso em: 08 ago. 2022.

PERALVA, Angelina. CONFLITO E MOVIMENTOS SOCIAIS NO ACIONALISMO DE ALAIN TOURAINE. Lua Nova: Revista de Cultura e Política, São Paulo, n. 106, p. 160-194, abr. 2019. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/0102-160194/106. Acesso em: 06 maio 2024.

PINHO, Fábio Assis. Representação do conhecimento em documentos fotográficos e sua conexão com a memória. In: COLÓQUIO INTERNACIONAL DA REDE MUSSI, 3.; As transformações do documento no espaço – tempo do conhecimento p. 203-223. UFBA. BA. 2014. Anais.... Disponível em: https://remussi.org/wp-content/uploads/2019/04/Anais-Mussi-2014.pdf. Acesso em: 02 jul. 2022.

PIRCHINER, Juliana Casotto. Banda De Congo Piabas/Irundi Do Espírito Santo: Educação, Ciência e Cultura. 2018. Dissertação. Mestrado Profissional em Educação em Ciência e Matemática. Universidade Federal do Espírito Santo. Vitória.

PROJETOS. PORTAL DOS PROJETOS, 2022. Programa de Extensão nº 323 - Entre Comunidades SIEX #500372. Disponível em: https://projetos.ufes.br/#/projetos/323/informacoes. Acesso em: 12 jul. 2022.

RICOEUR, Paul. A memória, a história, o esquecimento. Tradução Alain François [et al.]. Editora da Unicamp, Campinas: 2018.

RODRIGUES, Bruno César. Reflexões acerca do museu virtual de arte e seu papel como mediador cultural. Dissertação de Mestrado em Ciência da Informação. USP: São Paulo, 2011.

SÁ, Alzira Tude de. A imagem fotográfica como representação e documento: um estudo a partir das fotografias de objetos da sala de visitas do escritor Jorge Amado. Informação & Sociedade: Estudos, João Pessoa, v. 28, n. 1, 2018. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/ies/article/view/37898. Acesso em: 08 jul. 2022.

SÁ, Alzira Tude. A potencialidade da imagem fotográfica como mediadora. Logeion: Filosofia da Informação, Rio de Janeiro, v. 7, n. 1, p. 62-86, 13 set. 2020. Disponível em: http://dx.doi.org/10.21728/logeion.2020v7n1.p62-86. Acesso em: 06 maio 2024.

SANTOS, Luiz Miguel Oliveira. Os novos territórios da fotografia: os arquivos fotográficos e a fotografia digital. Dissertação. Criação Artística Contemporânea. Universidade de Aveiro. Aveiro. 172p. 2009. Disponível em: https://ria.ua.pt/handle/10773/1181?mode=full. Acesso em: 05 ago. 2022

SCHELLENBERG, Theodore Roosevelt. Arquivos Modernos: princípios e técnicas. Tradução de Nilza Teixeira Soares. 6. ed. FGV: Rio de Janeiro.. 2006

SILVEIRA, M. M. G. da. O Uso do Software-Livre “Atom” na gestão e na difusão de acervos: um projeto-piloto do Centro de Referência da Música de Minas - Museu Clube da Esquina para a Rede de Museus e Espaços de Ciências e Cultura da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Múltiplos Olhares em Ciência da Informação, Belo Horizonte, v. 8, n. 1, 2018. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/moci/article/view/17038. Acesso em: 07 maio 2024.

SOCIETY OF AMERICAN ARCHIVISTS. SAA Dictionary. Chicago, 2020. Disponível em: https://dictionary.archivists.org. Acesso em: 14/04/2023

UNESCO. Convenção para a salvaguarda do Patrimônio Cultural Imaterial. Paris. 2003.Tradução do Ministério das Relações Exteriores, Brasília, 2006.

VENTRESCA, Marc J., MOHR, John W. Archival Research Methods. In: The Blackwell Companion to Organizations. Blackwell Publishing, Oxford: 2017. p. 805–828. Disponível em: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/epdf/10.1002/9781405164061.fmatter. Acesso em: 12 jul. 2022

Published

07/05/2024

How to Cite

Photographs as archives and objects of cultural mediation: Mediating practices and memory in the Entre Comunidades Program. Logeion: Filosofia da Informação, Rio de Janeiro, RJ, v. 10, n. 2, p. e-6907, 2024. DOI: 10.21728/logeion.2024v10n2e-6907. Disponível em: https://revista.ibict.br/fiinf/article/view/6907.. Acesso em: 22 jul. 2024.

Most read articles by the same author(s)