YouTube como fonte de informação na promoção de uma educação antirracista para bibliotecas escolares

Authors

  • Clarice do Carmo Siqueira Universidade Federal de Goiás
  • Erinaldo Valério Universidade Federal de Goiás

DOI:

https://doi.org/10.21728/logeion.2024v10n2e-6956

Keywords:

ethnic-racial relations, YouTube - black voices, school library, information sources

Abstract

YouTube is one of the most accessed websites in the world, the platform has several interactivity and information sharing tools, legacies of the emergence of Web 2.0. Cyberspace has allowed social issues to gain more visibility, as well as ethnic-racial relations, one of the main topics discussed in this work. From this perspective, the following research proposed to investigate YouTube as a tool to help students as a source of information for anti-racist education. Bearing in mind that education is one of the ways to combat social ills, such as racism, the study's general objective is to analyze the YouTube platform as a source of educational information in promoting anti-racist education in school libraries. It establishes as a methodology, a bibliographical research with a qualitative approach and of a basic nature. Understands that the school library can be a space that promotes diversity and a more democratic education. Therefore, the YouTube platform, based on its videos, is an informational source that can assist librarians in this regard. It indicates the survey of 9 channels presented by the Fundo Vozes Negras do YouTube, as a source of anti-racist information for school libraries. It defends the importance of using these channels in a school environment, through the sample of videos defined in the body of this work. It concludes that the content presented here shows that social reflections, in prominent spaces such as YouTube, are important for the reconstruction of a positive black identity, denied to the black population throughout history.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BRASIL. Lei n.10.639, de 9 de janeiro de 2003. Altera a Lei 9.394/96 para incluir no currículo oficial da Rede de Ensino a obrigatoriedade da temática “História e Cultura Afro-brasileira e Africana. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, 10 jan. 2003. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/2003/l10.639.htm. Acesso em: 17 out. 2021.

BRASIL. Lei n. 11.645, de 10 de março de 2008. Altera a Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996, modificada pela Lei n. 10.639, de 9 de janeiro de 2003, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para incluir no currículo oficial da rede de ensino a obrigatoriedade da temática “História e Cultura Afro-Brasileira e Indígena”. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, 11 mar. 2008. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2008/lei/l11645.htm. Acesso em: 17 out. 2021.

BURGESS, Jean; GREEN, Joshua. YouTube e a Revolução Digital: como o maior fenômeno da cultura participativa transformou a mídia e a sociedade. Tradução: Ricardo Giassetti. São Paulo: Aleph, 2009.

CLOUDFLARE. In 2021, the Internet went for TikTok, space and beyond. 2021. Blog: Cloudflare. Disponível em: https://blog.cloudflare.com/popular-domains-year-in-review-2021/. Acesso em: 20 fev. 2022.

CUTRIM, Evelucia. Negritude na tela: manifestações da luta antirracista no Youtube Brasil. 2018. Trabalho de Conclusão de Curso (Bacharelado em Ciências Sociais) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2018.

DOMINGUES, Petrônio. Movimento negro brasileiro: alguns apontamentos históricos. Tempo [online]. v.12, n.23, pp. 100-122. 2007. Disponível em: https://www.scielo.br/j/tem/a/yCLBRQ5s6VTN6ngRXQy4Hqn/?lang=pt. Acesso em: 15 out. 2021.

OLIVEIRA, Priscila Patrícia Moura. O YouTube como ferramenta pedagógica. In: SIMPÓSIO INTERNACIONAL DE EDUCAÇÃO A DISTÂNCIA, São Carlos, p. 1-14, 2016. Anais... São Carlos: UFSCAR, 2016. Disponível em: http://www.sied-enped2016.ead.ufscar.br/ojs/index.php/2016/article/view/1063/486. Acesso em: 20 mai. 2021.

PRODANOV, Cleber Cristiano; FREITAS, Ernani Cesar de. Metodologia do trabalho científico: métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico. 2. ed. Novo Hamburgo: Feevale, 2013.

RAMOS, Vanessa Likoski. YouTube e a disseminação de conteúdo científico na internet: perspectivas sobre critérios de qualidade em vlogs. 2017. Trabalho de Conclusão de Curso (Bacharelado em Biblioteconomia) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2017.

SILVA, Dávila Maria Feitosa da. A construção da estética feminina negra a partir de informações étnico-raciais disseminadas no YouTube. 2019. Tese (Pós-Graduação em Biblioteconomia) – Universidade Federal do Cariri, Juazeiro do norte. 2019.

SILVA, Leyde Klebia Rodrigues da; AQUINO, Mirian de Albuquerque. Fontes de informação na Web: apropriação, uso e disseminação da informação étnico-racial no movimento negro da Paraíba. TransInformação. Campinas, 2014. Disponível em: https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/2528?locale=es. Acesso em: 02 nov. 2021.

SILVA, Quedma Ramos da; VALÉRIO, Erinaldo Dias. A biblioteca escolar na luta contra o racismo. In: SILVA, Franciéle Carneiro Garcês da; LIMA, Graziela dos Santos (org.). Bibliotecári@s negr@s: Informação, educação, empoderamento e mediações. Florianópolis, SC: Rocha Gráfica e Editora, 2019. Disponível em: https://www.nyota.com.br/catalogo. Acesso em: 15 out. 2021.

TOMAÉL, Maria Inês; ALCARÁ, Adriana Rosecler; SILVA, Terezinha Elisabeth da. Fontes de informação na internet: critérios de qualidade. In: TOMAÉL, Maria Inês; ALCARÁ, Adriana Rosecler (Org.). Fontes de informação digital. Londrina: Eduel, 2008.

THELMINHA. Precisamos falar sobre racismo | Thelminha. São Paulo: Thelma Regina Maria dos Santos Assis, 02 jun. 2020. 1 vídeo (6min51s). Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=fEJvtQcFrhg Acesso em: 21 dez. 2021.

TRAINOTTI FILHO, Alcir Mario; TRAINOTTI, Cintia Ghisi. Fontes de informação. Indaial: UNIASSELVI, 2018.

VIEIRA, Sara da Cruz; VALÉRIO, Erinaldo Dias. Mapeando o acervo bibliográfico para uma agenda antirracista. In: SILVA, Franciéle Carneiro Garcês da (org.). Bibliotecári@s Negr@s: Pesquisas e experiências de aplicação da Lei 10.639/2003 na formação bibliotecária e nas bibliotecas. Florianópolis, SC: Rocha Gráfica e Editora, 2020. Disponível em: https://www.nyota.com.br/catalogo. Acesso em: 15 out. 2021.

YOUTUBE. Conheça a nova turma 2022 de criadores brasileiros do #FundoVozesNegras. 2022. Blog: YouTube. Disponível em: https://blog.youtube/intl/pt-br/news-and-events/brasil-fundo-vozes-negras-2022/. Acesso em: 08 fev. 2022.

Published

03/05/2024

How to Cite

YouTube como fonte de informação na promoção de uma educação antirracista para bibliotecas escolares . Logeion: Filosofia da Informação, Rio de Janeiro, RJ, v. 10, n. 2, p. e-6956, 2024. DOI: 10.21728/logeion.2024v10n2e-6956. Disponível em: https://revista.ibict.br/fiinf/article/view/6956.. Acesso em: 22 jul. 2024.