Memória, discurso e universo acadêmico

precarização, gênero e consequências epistemológicas

Authors

  • Clarissa Pepe Ferreira Unirio
  • Eliezer Pires da Silva UNIRIO

DOI:

https://doi.org/10.21728/logeion.2024v11n1e-6961

Keywords:

precariousness and suffering in academic work; gender inequality and blindness; epistemic violence; feminist epistemology; social memory and discourse analysis.

Abstract

This article analyzes the situation, aiming to inaugurate reflections on the following questions: under what vital conditions is knowledge produced in the space-time of neoliberal universities; whether there is gender inequality in these conditions; how it is felt and experienced by bodies that accumulate multiple exclusions; what socio-epistemological consequences this entails; and how to resist and act to reverse this situation. The method used is to review bibliographic and information sources. As a result, the article makes the first movement of articulation and systematization of statements. They are precariousness, acceleration, suffering, gender blindness, substantive (in)equality, epistemic violence, feminist epistemology, social memory and French discourse analysis. In a detailed and sustained manner, the conclusion presents the guidelines for carrying out future empirical studies.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Clarissa Pepe Ferreira, Unirio

    Pós-doutorado em Psicologia Social pela Universidade de Málaga (2021). Doutora em Psicologia Social pela Universidade de Málaga, em dupla titulação com a Universidade de São Paulo, USP (2017; Especialista em Criminologia pela UNED, Espanha (2012). Mestre em Criminalidade e Intervenção Social em Infância e Juventude pela Universidade de Málaga, Espanha (2011). Pós-graduada em Segurança Pública pela FLACSO Brasil (2010). Graduada em Direito pela Universidade Federal do Rio de Janeiro UFRJ (2009).

References

ACKER, S.; ARMENTI, C. Sleepless in academia. Gender and Education, London, v. 16, n. 1, p. 3-24, 2004. Disponível em: https://doi.org/10.1080/0954025032000170309. Acesso em: 01 jul.2024.

ANTONOPOULOU, A.; DARE, E. The Riverine Archive: Nausea and information loss on the neoliberal Ship of fools. Visual Communication, Cambridge, v. 21, n. 3, p. 418-436, 2022. Disponível em: https://doi.org/10.1177/14703572221088941. Acesso em: 01 jul.2024.

ARAÚJO, C. A. A. A ciência da informação como ciência social. Ciência da Informação, Brasília, v. 32, n. 3, p. 21-27, 2003.

BAKKER, A. B.; DEMEROUTI, E. The job demands‐resources model: State of the art. Journal of Managerial Psychology, London, v. 22, n. 3, p. 309-328, 2007. Disponível em: https://doi.org/10.1108/02683940710733115. Acesso em: 01 jul.2024.

BOSI, E. Memória e Sociedade: Lembranças de Velhos. São Paulo: Edusp, 1987.

BOSI, E. O tempo vivo da memória. São Paulo: Ateliê Editorial, 2003.

CALL, D.C.; CHALLA, M.; TELINGATOR, C.J. Providing Affirmative Care to Transgender and Gender Diverse Youth: Disparities, Interventions, and Outcomes. Current Psychiatry Reports, Philadelphia, v. 23, n. 6, p. 33, Apr. 2021. Disponível em: https://doi.org/10.1007/s11920-021-01245-9. Acesso em: 01 jul.2024.

CHAN, S.W.A., WU, D., LO, I.P.Y., HO, M.C.J. Y YAN, C.W.E. Diversidad e inclusión: Impactos en el bienestar psicológico entre lesbianas, gays, bisexuales, transexuales y queer. Comunidades. Fronteras de la Psicología. n. 13, p. 1-12, 2022. Disponível em: https://doi.org/10.3389/fpsyg.2022.726343. Acesso em: 01 jul.2024.

CLANCE, P. R.; IMES, S. The Imposter Phenomenon in High Achieving Women: Dynamics and Therapeutic Intervention. Psychotherapy Theory, Research and Practice, London, v. 15, n. 3, p. 1-8, 1978.

DRUM, D. J.; BROWNSON, C.; BURTON-DENMARK, A.; SMITH, S. E. New data on the nature of suicidal crises in college students: Shifting the paradigm. Professional Psychology: Research and Practice, Whashington, v. 40, n. 3, p. 213–222, 2009. Disponível em: https://doi.org/10.1037/a0014465. Acesso em: 01 jul.2024.

EISENBERG, D.; HUNT, J.; SPEER, N. Mental health in American colleges and universities: Variation across student subgroups and across campuses. Journal of Nervous and Mental Disease, Netherlands, v. 201, n. 1, p. 60–67, Jan. 2013. Disponível em: https://doi.org/10.1097/NMD.0b013e31827ab077. Acesso em: 01 jul.2024.

FALCONER, E. Moments of collusion? Close readings of affective, hidden moments within feminist research. Womens Studies International Forum, Amsterdam, v. 61, p. 75-80, Jan. 2017. Disponível em: https://doi.org/10.1016/j.wsif.2016.10.001. Acesso em: 01 jul.2024.

FERREIRA, L. M. A.; ORRICO, E. G. D. Linguagem, identidade e memória social. Rio de Janeiro: UNIRIO, 2002.

FLEMING, P. Dark Academia: How Universities Die. Reino Unido: Pluto Press, 2021.

GONDAR, J. et al. (Orgs.). O que é Memória Social? Rio de Janeiro: Contracapa, 2005.

GONZÁLEZ DE GÓMEZ, M. N. A representação do conhecimento e o conhecimento da representação: algumas questões epistemológicas. Ci. Inf., Brasília, v. 22, n. 3, p. 217-222, 1993.

GONZÁLEZ DE GÓMEZ, M. N. As ciências sociais e a questão da informação. Morpheus - Revista Eletrônica em Ciências Humanas, Rio de Janeiro, v. 09, n. 14, p. 18-37, 2009.

GUIMARÃES, N. A. A igualdade substantiva e os novos desafios nas relações de gênero no trabalho. Revista de Estudos Feministas, Florianópolis, v. 24, n. 2, p. 639-643, 2016. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1805-9584-2016v24n2p639. Acesso em: 01 jul.2024.

HERZOG, B. Invisibilización del sufrimiento. Sobre el (des)aparecer de las fuentes de la crítica. In: ROMERO, J. M.; ZAMORA, J. A. (Eds.). Crítica inmanente de la sociedad. Barcelona: Anthropos, 2020. p. 129-148.

JOHNSON, B., Y SZILAGYI, N. Supporting Transgender Youth Across Psychosocial Systems. Clínicas psiquiátricas para niños y adolescentes de Norteamérica, Philadelphia, v. 32, n. 4, p. 815-837, 2023. Disponível em: https://doi.org/10.1016/j.chc.2023.05.003. Acesso em: 01 jul.2024.

KOSAK, M. M.; PEREIRA, D. B.; INÁCIO, A. A. Gaslighting e mansplaining: As formas da violência psicológica. In: SIMPÓSIO GÊNERO E POLÍTICAS PÚBLICAS, 5., 2018. Anais...., Londrina, v. 5, n. 1, p. 251-262, 2018. Disponível em: https://doi.org/10.5433/SGPP.2018v5.p251. Acesso em: 01 jul.2024.

KOURITZIN, S. G. et al. Gigification of English Language Instructor Work in Higher Education: Precarious Employment and Magic Time. Tesol Quarterly, New Jersey, p. 1-27, 2022. Disponível em: https://doi.org/10.1002/tesq.3206. Acesso em: 01 jul.2024.

KYRIACOU, C. Teacher stress: Directions for future research. Educational Review, Birmighan, v. 53, n. 1, p. 27-35, 2001. Disponível em: https://doi.org/10.1080/00131910120033628. Acesso em: 01 jul.2024.

MASLACH, C.; SCHAUFELI, W. B.; LEITER, M. P. Job burnout. Annual Review of Psychology, London, v. 52, n. 1, p. 397-422, 2001. Disponível em: https://doi.org/10.1146/annurev.psych.52.1.397. Acesso em: 01 jul.2024.

MONTES-LÓPEZ, E.; GROVES, T. Micro-machismo and discrimination in academia: The violation of the right to equality in university. Culture & History Digital Journal, Madrid, v. 8, n. 1, e010, p. 1-9, 2019. Disponível em: https://doi.org/10.3989/chdj.2019.010. Acesso em: 01 jul.2024.

MORTIER, P.; AUERBACH, R. P.; ALONSO, J.; BANTJES, J.; BENJET, C.; CUIJPERS, P.; ...; GREEN, J. G. Suicidal thoughts and behaviors among first-year college students: Results from the WMH-ICS project. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, California, v. 57, n. 4, p. 263-273, 2018a. Disponível em: https://doi.org/10.1016/j.jaac.2018.01.018. Acesso em: 01 jul.2024.

MORTIER, P.; CUIJPERS, P.; KIEKENS, G.; AUERBACH, R. P.; DEMYTTENAERE, K.; GREEN, J. G.; ...; BRUFFAERTS, R. The prevalence of suicidal thoughts and behaviours among college students: A meta‐analysis. Psychological Medicine, Cambridge, v. 48, n. 4, p. 554-565, 2018b. Disponível em: https://doi.org/10.1017/S0033291717002215. Acesso em: 01 jul.2024.

NOGUEIRA, M. L. M. et al. O método de história de vida: a exigência de um encontro em tempos de aceleração. Pesquisas e Práticas Psicossociais, São João Del-Rei, v. 12, n. 2, p. 466-485, 2017.

OLIVEIRA, K. Igualdade substantiva e alternativa socialista para a humanidade. Rev. Trabalho, Política e Sociedade, Seropédica, v. 3, n. 05, p. 91-104, 2018. Disponível em: https://doi.org/10.29404/rtps-v3i5.3703. Acesso em: 01 jul.2024.

PERALTA, E. Abordagens teóricas ao estudo da memória social: uma resenha crítica. Arquivos da Memória: Antropologia, Escala e Memória, Lisboa, n. 2, p. 4-23, 2007.

RAGO, M. Epistemologia feminista, gênero e história. In: PEDRO, J. M.; GROSSI, M. P. (Orgs.). Masculino, Feminino, Plural: gênero na interdisciplinariedade. 2. ed. Florianópolis: Ed. Mulheres, 2006. p. 21-42.

ROLIM, A. C. A. et al. Análise do discurso pecheutiana como referencial teórico e metodológico na saúde coletiva: revisão da literatura. Psicologia, Diversidade e Saúde, Salvador, v. 7, n. 1, p. 149-160, 2018.

SALDANHA, G. Ciência da informação: crítica epistemológica e historiográfica. Rio de Janeiro: IBICT, 2020.

SCHNEIDER, B. M. O.; GHIZONI, G.; BARCELLOS, R. M. R.; PACHECO, A. S. V. Divisão sexual do trabalho doméstico acadêmico: o caso de uma universidade pública no sul do Brasil. P2P & Inovação, Rio de Janeiro, v. 10, n. 2, p. e–6678, 2024. Disponível em: https://doi.org/10.21728/p2p.2024v10n2e-6678. Acesso em: 01 jul.2024.

SPIVAK, G. C. ¿Puede hablar el subalterno? Revista Colombiana de Antropología, Bogotá, n. 39, p. 297-364.

TERRA, M. V. S. C.; ALMEIDA, C. C.; SABBAG, D. M. A. Análise do discurso francesa na organização da informação e do conhecimento no Brasil: considerações epistemológicas à análise documentária. Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação, Campinas, n. 17, p. 1-26, 2018. Disponível em: https://doi.org/10.20396/rdbci.v71i0.8652798. Acesso em: 01 jul.2024.

TIRADO, G. P. Violencia epistémica y descolonización del conocimiento. Sociocriticism, Granada, v. 24, n. 1 e 2, p. 173-201, 2009.

TOKER, S.; BIRON, M. Job burnout and depression: Unraveling their temporal relationship and considering the role of physical activity. Journal of Applied Psychology, Washington, v. 97, n. 3, p. 699–710, 2012. Disponível em: https://doi.org/10.1037/a0026914. Acesso em: 01 jul.2024.

TOOLE, B. Objectivity in feminist epistemology. Philosophy Compass, New Jersey, v. 17, n. 11, e12885, p. 1-13, 2022. Disponível em: https://doi.org/10.1111/phc3.12885. Acesso em: 01 jul.2024.

Published

01/07/2024

How to Cite

Memória, discurso e universo acadêmico: precarização, gênero e consequências epistemológicas. Logeion: Filosofia da Informação, Rio de Janeiro, RJ, v. 11, n. 1, p. e-6961, 2024. DOI: 10.21728/logeion.2024v11n1e-6961. Disponível em: https://revista.ibict.br/fiinf/article/view/6961.. Acesso em: 22 jul. 2024.