Intersubjetividades na educação

uma abordagem fenomenológica-existencialista

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21728/logeion.2024v10n2e-6977

Keywords:

fenomenologia-existencialista; filosofia da educação; educação.

Abstract

This paper presents a reflection on education, knowledge, and action from the perspective of the phenomenological-existentialist approach. It highlights the importance of assigning meaning and interpreting facts, emphasizing the uniqueness of the human being and their ability to make sense of the educational process. Additionally, it emphasizes intersubjectivity, otherness, and responsibility in shaping the self and understanding the world. Phenomenology is portrayed as an approach that seeks to transcend dichotomies, emphasizing the interconnectedness between the self and the world. In summary, this text advocates for the significance of autonomy, interpretation, and interaction in human formation, from a phenomenological-existentialist standpoint.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ABBAGNANO, N. Dicionário de filosofia. São Paulo: Martins Fontes, 2007.

ARISTÓTELES. Política. Tradução e notas: António Campelo Amaral e Carlos de Carvalho Gomes. Colecção: Vega, Lisboa, Vegas Universidade/Ciências Sociais e Políticas. 1998.

BOLLNOW, O.F. Pedagogia e filosofia da existência: um ensaio sobre formas instáveis da educação. 2ª edição. Rio de Janeiro: Vozes, 1974.

CAMINHA, I. de O. Fenomenologia e educação. Trilhas filosóficas, [S. l.], v. 5, n. 2, p. 11–21, 2020. Disponível em: <https://periodicos.apps.uern.br/index.php/RTF/article/view/1792>. Acesso em: 22 dez. 2023.

CAMBI, Franco. História da pedagogia. São Paulo: Editora UNESP, 1999.

CAPALBO, Creusa. Fenomenologia e educação. Revista Fórum Educacional. v. 14 n. 3: 41-61, jun./ago. Rio de Janeiro, 1990.

DARTIGUES, André. O que é a Fenomenologia? São Paulo: Centauro, 2005.

FERREIRA, H. G.; PINEL, H.; RESENDE, M. (2018). Educação especial e protagonismo: uma leitura fenomenológica sobre o atendimento educacional especializado – AEE. v. 2 (2018): V Seminário Nacional de Educação Especial/ XVI Seminário Capixaba De Educação Inclusiva. < https://periodicos.ufes.br/snee/article/view/24055> Acesso em: 23 dez. 2023. DOI: https://doi.org/10.36311/2358-8845.2018.v5n2.18.p241

LÉVINAS, Emmanuel. Ética e Infinito. Trad. João Gama. Lisboa: Ed. 70, 1988.

________. Totalidade e Infinito. Lisboa: Edições 70, 1980.

HEIDEGGER, M. Ser e Tempo. Trad. Marcia Sá Cavalcanti. 10. Ed. – Petrópolis, RJ: Vozes; Bragança Paulista, SP: Editora Universitária São Francisco, 2015.

HEIDEGGER, Martin. Os Problemas Fundamentais da Fenomenologia. Petrópolis, RJ: Vozes, 2012.

________. Sobre o humanismo. Trad. Emmanuel Carneiro Leão. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 1967.

HUSSERL, Edmund. A crise das ciências europeias e a fenomenologia transcendental. Rio de Janeiro: Forense Universitária 2012a.

________. Idéias para uma Fenomenologia pura e para uma Filosofia Fenomenológica: introdução geral à fenomenologia pura. Tradução de Márcio Suzuki. Aparecida: Idéias & Letras, 2006.

________. Investigações Lógicas. Investigações para a Fenomenologia e a Teoria do Conhecimento. Rio de Janeiro: Forense Universitária. 2012b.

________. Meditações Cartesianas e Conferências de Paris. Rio de Janeiro: Forense, 2013.

KANT, Immanuel. Crítica da razão pura (KrV). Lisboa: Calouste, 2008.

LEÃO, Emmanuel C. Aprendendo a pensar iii. Rio de Janeiro: Daimon, 2017.

LYOTARD, Jean-François. A condição pós-moderna. Tradução Ricardo Corrêa Barbosa. 15. ed. Rio de Janeiro: José Olympio, 2013.

SARTRE, Jean Paul. O existencialismo é um humanismo. In: ________. Os pensadores. Tradução de Rita Correia Guedes. São Paulo: Abril Cultural, 1984.

________. O Ser e o Nada – Ensaio de Ontologia Fenomenológica / tradução de Paulo Perdigão. – Petrópolis, RJ: Vozes, 1997.

Published

18/06/2024

How to Cite

Intersubjetividades na educação: uma abordagem fenomenológica-existencialista. Logeion: Filosofia da Informação, Rio de Janeiro, RJ, v. 10, n. 2, p. e-6977, 2024. DOI: 10.21728/logeion.2024v10n2e-6977. Disponível em: https://revista.ibict.br/fiinf/article/view/6977.. Acesso em: 22 jul. 2024.