ENGAGEMENT OF THE PROFESSIONAL LIBRARIAN IN THE PUBLIC LIBRARY FROM THE PERSPECTIVE OF SOCIAL, CRITICAL AND PROGRESSIVE LIBRARIANSHIP for a praxis oriented to confronting social inequality in line with the 2030 Agenda

por uma práxis orientada ao enfrentamento da desigualdade social em consonância com a Agenda 2030

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21728/logeion.2024v11n1e-7241

Keywords:

Public Library, Library Practice, Professional Engagement, Social Inequality, 2030 Agenda

Abstract

From the observation of the advancement of social inequalities in the Brazilian context and, believing in the importance of information as a tool to combat social inequality, discusses the importance of library performance in the public library from the perspective of an engaged professional praxis, oriented to tackle social inequalities. Aware of the social dilemmas, it argues how engaged praxis can contribute to changes in the framework of social inequality. Develops exploratory research, based on theoretical operationalized from bibliographical research. For bibliographic research uses the Information Science Database (Brapci), prioritizing works in Portuguese and Spanish, to retrieve sources were used the search terms: "Public Library" AND "Agenda 2030";  "Public Library" AND "Sustainable Development";  "Public Library" AND "Social Inclusion"; "Public Library" AND "Librarian" AND "Social Responsibility"; "Social Responsibility", being recovered 458 articles that, after selection resulted in the sample of 10 articles considered relevant to the topic under discussion. In the perspective of the social bias of library praxis in public libraries, the bibliographic productions recovered point actions that are in line with the directions established by the 2030 Agenda , as well as with the theory defended in the Social Librarianship, Critical  and Progressive.It is possible to point out works that contemplate praxis and Library Advocacy in the perspective of BP’s performance aimed at excluded classes, fulfilling its role to promote full citizenship. The importance of information as a catapult that can drive social transformations is recognized. That from the access citizens can oppose the framework, collect, question, seek rights, exercise in practice citizenship. The public library as a door of free access to (in)training through the praxis engaged in librarian professional can contribute to changes in the framework of informational exclusion, fulfilling its social role, as well as, with the socio-informational responsibility towards those who really need it, the structural slag, the non-public, those exposed to situations of social vulnerability, people invisible in the eyes of society, who need support to change their life stories. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • JAIRO SANTOS, Universidade Federal do Espírito Santo

    Possui graduação em Biblioteconomia pela Universidade Federal do Espírito Santo (2007) e Especialização em Planejamento e Gestão de Unidades de Informação pela Faculdade Saberes - Vitória (2016), Cursando Mestrado em Ciência da Informação (UFES, 2023). Atua nas áreas de biblioteca escolar, universitária, multinível, especializada e Biblioteca Pública. Bibliotecário Documentalista do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Baiano - IF Baiano - Campus Itapetinga - BA.

  • Lucileide Andrade de Lima do Nascimento, Universidade Federal do Espírito Santo

    Doutora em Ciência da Informação pelo Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação da Universidade de Brasília (PPGCINF/UnB). Mestre em Política Social pelo Programa de Pós-Graduação em Política Social da Universidade Federal do Espírito Santo (PPGPS/UFES). Graduada em Biblioteconomia pela Universidade Federal do Espírito Santo (UFES). Docente junto ao Departamento de Biblioteconomia da UFES e Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação da UFES (PPGCI/UFES). Possui experiência na área de Biblioteconomia e Ciência da Informação, com ênfase em Políticas Públicas e Usos sociais da informação. Desenvolve pesquisas nos seguintes temas: Políticas públicas, Política social, Educação a Distância, Atuação profissional, Biblioteca pública, Formação de leitores e Regimes de informação.

References

ACHILLES, D. Bibliotecas públicas brasileiras: sob a perspectiva da memória e da experiência. Rio de Janeiro, 2028. Tese (Doutorado em Memória Social) - Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2018. Disponível em: http://www.memoriasocial.pro.br/documentos/Teses/Tese90.pdf . Acesso em:10 nov. 2023.

ALENCAR, M. da G.; OLINTO, G. Biblioteconomia Social na formação do bibliotecário: reflexões e análise de projetos pedagógicos no Brasil. Perspectivas em Ciência da Informação, [S. l.], v. 28, n. Fluxo Contínuo, 2023. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/article/view/43260 . Acesso em: 26 ago. 2024.

ALMEIDA JÚNIOR, O. F. de. Sociedade e Biblioteconomia. São Paulo: Polis, 1997. 129 p.

ALMEIDA JÚNIOR, O. F. de. Conservadorismo e revolução (ou reformismo) na Biblioteconomia e na Ciência da Informação. Divers@: Revista Eletrônica Interdisciplinar, Matinhos, v. 8, n. 2, p. 132-144, jul./dez. 2015. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/diver/article/view/45052. Acesso em: 20 jun. 2023.

BERNARDINO, M. C. R. Biblioteca pública e sua atuação na sociedade. Revista Fontes Documentais, Aracaju, v. 5, n. 1, 2022. Disponível em: https://cip.brapci.inf.br//download/197690. Acesso em: 10 out. 2023.

BERNARDINO, M. C. R. A biblioteca pública e a Agenda 2030: políticas e estratégias de empoderamento local. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA E PÓS-GRADUAÇÃO EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 21., 2021, Rio de Janeiro (RJ). Disponível em: https://cip.brapci.inf.br//download/193467. Acesso em: 25 ago. 2024.

BERNARDINO, M. C. R.Biblioteca pública e empoderamento: análise da política de atuação local. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA E PÓS-GRADUAÇÃO EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 20., 2019, Florianópolis. Disponível em: https://cip.brapci.inf.br//download/124088. Acesso em: 25 ago. 2024.

CIVALLERO, Edgardo. Aproximación a la bibliotecologí­a progresista. Profesional de la información, [S. l.], v. 22, n. 2, p. 155–162, 2013. DOI: 10.3145/epi.2013.mar.10. Disponível em: https://revista.profesionaldelainformacion.com/index.php/EPI/article/view/epi.2013.mar.10. Acesso em: 26 ago. 2024.

COSTA, M. J. M.; LUCE, B. F.; BERNARDINO, M. C. R. O Acervo digital de obras raras da Biblioteca Pública Benedito Leite: contribuições do acesso aberto para o alcance dos objetivos do desenvolvimento sustentável. Em Questão, Porto Alegre, v. 30, p. 136589, 2024. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/136589. Acesso em: 25 ago. 2024.

FALEIROS, V. P. Inclusão Social e Cidadania. In: INTERNATIONAL CONFERENCE ON SOCIAL WELFARE, 32., Brasília. Anais[...]. Brasília: ICSW, 2006. Disponível em: https://www.icsw.org/images/docs/Events/2006_Brazil/17_07_PDF/vicente_faleiros.pdf. Acesso em: 12 maio 2019.

FERREIRA, F. B.; SIEBRA, S. A. A responsabilidade social dos bibliotecários em bibliotecas públicas: dimensões e ações. RDBCI: Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação, [S. l.], v. 19, n., 2021. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/article/view/8665764/27285 . Acesso em: 12 maio 2024.

FERNANDES, D. 4 dados que mostram por que o Brasil é um dos países mais desiguais do mundo, segundo relatório. BBC Brasil, set. 2021. Disponível em: https://www.bbc.com/portuguese/brasil-59557761 . Acesso em: 13 ago. 2023.

GASPARINI, Z. A.; ALCARÁ, A. R. Ações para o desenvolvimento da competência em informação e da agenda 2030 no âmbito do Sistema de Bibliotecas Públicas de Londrina. IN: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA E PÓS-GRADUAÇÃO EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO,23., 2023, Aracajú (SE). Disponível em: https://www.ancib.org.br/enancib/index.php/enancib/xxxiiienancib/paper/viewFile/1294/1363 Acesso em: 25 ago. 2024.

LINDEMANN, C.; SPUDEIT, D.; CORRÊA, E. C. D. Por uma Biblioteconomia mais social: interfaces e perspectivas. Revista ACB, [S. l.], v. 21, n. 3, p. 707–723, 2016. Disponível em: https://revista.acbsc.org.br/racb/article/view/1211 . Acesso em: 26 ago. 2024.

GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 5.ed. São Paulo: Atlas, 1999.

LADEIRA, T. A.; INSFRÁN, F. F. N. A pedagogia engajada e a práxis da transformação do mundo – um ensaio sobre a educação libertadora. Revista Educação Pública, v. 19, n. 22, 24 set. 2019. Disponível em: https://educacaopublica.cecierj.edu.br/artigos/19/23/a-pedagogia-engajada-e-a-praxis-da-transformacao-do-mundo-r-um-ensaio-sobre-a-educacao-libertadora . Acesso em: 20 ago. 2023.

LESSA, B. Biblioteca Pública do conceito às políticas públicas. In: LESSA, B, LINS, I. (Orgs). Para que serve a Biblioteca Pública? : novas configurações para o século XXI. Salvador: Edufba, 2021. Cap. 1, p. 15-43.

MARIANO, P. R.; BRANDÃO, T. S.; SANTA ANNA, J. Biblioteca Pública de Lagoa Santa e a Agenda 2030: o Projeto Sala Braille como uma iniciativa de inclusão. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação, [S. l.], v. 17, p. 1–28, 2021. Disponível em: https://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/1421 .Acesso em: 25 ago. 2024.

MEDEIROS, Felipe Gabriel Gomes; PRESSER, Nadi Helena. Informação e inclusão social: perspectivas possíveis. Ciência da Informação em Revista, [S. l.], v. 7, n. 1, p. 19–33, 2020. Disponível em: https://www.seer.ufal.br/index.php/cir/article/view/9282 . Acesso em: 26 ago. 2024.

MELLO, M. R. G. de; MARTÍNEZ-ÁVILA, D.; ARAÚJO, L. M.; VALENTIM, M. L. P. Entre técnica e reflexão: um estudo da função social das bibliotecas públicas a partir da Teoria Crítica. Informação & Informação, v. 25, n. 4, p. 377-401, 2020. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/38354 . Acesso em: 9 jan. 2024.

MENEZES TELLO, F. M. Bibliotecas y justicia social: el paradigma político-social de la Biblioteca Inclusiva y la Biblioteca Incluyente Folha de Rosto, Juazeiro do Norte, v. 6, n. 3, p. 54-77, set./dez. 2020. Disponível em: https://periodicos.ufca.edu.br/ojs/index.php/folhaderosto/article/view/634 . Acesso em: 23 ago. 2024.

MORAES, M. B. Biblioteconomia progressista: elementos para repensar a formação. Revista Folha de Rosto, Juazeiro do Norte,v. 4, n. especial, p. 5-14, 2018. Disponível em: http://hdl.handle.net/20.500.11959/brapci/119234 . Acesso em: 18 set. 2023.

MOTTA, S. R. M.; SILVA, L. M. da; LOPES, K. Acessibilidade na Biblioteca de São Paulo. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação, [S. l.], v. 10, 2014. Disponível em: https://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/338 . Acesso em: 26 ago. 2024.

NASSER, L. A. Lugar para estar: a frequência de pessoas em situação de rua na biblioteca pública. TRAVESSIA: Revista do migrante, São Paulo, n. 93, 2022. Disponível em: https://revistatravessia.com.br/travessia/article/view/1043 . Acesso em: 12 maio 2024.

PEREIRA, A. P.; et al.. Biblioteca pública como dispositivo de transformação social e a agenda 2030. Brazilian Journal of Information Science,[S. l.], v. 15, n., 2021.Disponível em: <https://brapci.inf.br/index.php/res/v/222650> . Acesso em: 28-nov.-2023.

PALHARES, M. C.; SANTOS, L. H. dos. A biblioteca pública Cora Coralina como espaço para o empoderamento da mulher negra em atendimento às ODS 5, 10 e 16. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação, [S. l.], v. 18, p. 1–17, 2022. Disponível em: <https://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/1581 >. Acesso em: 28 nov. 2023.

ROSA, B. E. dos S. Relatório histórico do trabalhador nordestino no século XX: análise da letra da canção Cidadão do compositor Lúcio Barbosa. Lampiar, Mossoró (RN), v. 3 n. 1, fev. 2024. Disponível em: https://periodicos.apps.uern.br/index.php/LAMP/article/view/5868/4147 . Acesso em: 11 maio 2024.

SANTOS, R. do R.; SOUSA, A. C. M. de; ALMEIDA JÚNIOR, O. F. de. Os valores pragmático, afetivo e simbólico no processo de mediação consciente da informação. Informação & Informação, Londrina, v. 26, n. 1, p. 343-362, 2021. Disponível em: https://repositorio.ufba.br/handle/ri/35431 Acesso em: 14 set. 2022.

SANTOS, R. R.; DUARTE, E. N.; LIMA, I. F. O papel do bibliotecário como mediador da informação no processo de inclusão social e digital. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação, São Paulo, v. 10, n. 1, p. 36-53, jan./jun. 2014. Disponível em: https://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/279/289 . Acesso em: 21 abr. 2023.

SILVA, R. O. da; ACHILLES, D. Bibliotecas públicas, Ranganathan e Agenda 2030: diálogos possíveis. Revista Ibero-Americana de Ciência da Informação, [S. l.], v. 17, n. 2, p. 249–265, 2024. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/RICI/article/view/53676 . Acesso em: 25 ago. 2024.

SILVA, R. O. da; ACHILLES, D.; SABBAG, D. M. A. Biblioteca pública e o lugar de si e do outro: lugar antropológico ou não-lugar?. Palabra clave [online]. 2022, vol. 11, n. 2, e158. Disponível em: https://www.redalyc.org/journal/3505/350570061010/350570061010.pdf .Acesso em: 20 set. 2023.

SISTEMA NACIONAL DE BIBLIOTECAS PÚBLICAS (Brasil). Estudo do valor social das bibliotecas públicas no Brasil - 2022. Brasília: Minc, 2023. 221 p. Disponível em: http://snbp.cultura.gov.br/wp-content/uploads/sites/44/2024/01/Estudo-de-Valor_divulga%C3%A7%C3%A3o.pdf .Acesso em: 14 maio 2024.

SIMÕES, F.; BORGES, J. A biblioteca pública como viabilizadora da Agenda 2030 da ONU. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação, [S. l.], v. 17, p. 1–23, 2021. Disponível em: https://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/1456 . Acesso em: 25 ago. 2024.

SPUDEIT, D.; PRADO, J. M. K. do. Bibliotecas Parque e a Agenda 2030: análise das atividades no Rio de Janeiro. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação, [S. l.], v. 13, p. 138–152, 2017. Disponível em: https://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/835 . Acesso em: 26 ago. 2024.

SOUZA, F. das C. de. Formação de bibliotecários para uma sociedade livre. Encontros Bibli: revista eletrônica de biblioteconomia e ciência da informação, Florianópolis, v. 6, n. 11, p. 39–51, 2001. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/1518-2924.2001v6n11p39 . Acesso em: 14 mar. 2024.

SOUZA, E. G. Sociedade da informação e reestruturação produtiva: crítica à dimensão utilitarista do conhecimento. Transinformação, Campinas, v. 23, n. 3, p. 219-226, 2011. Disponível em: https://www.scielo.br/j/tinf/a/k784btHyzYSMr5Y5L8gLcSy/?format=pdf&lang=pt . Acesso em: 10 mar. 2024.

TANUS, G. F. S. C. Institucionalização da Biblioteconomia Progressista e Crítica. Em Questão, Porto Alegre, v. 28, n. 1, p. 432–457, 2021. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/109063 . Acesso em: 26 ago. 2024.

TANUS, G. F. de S. C.; SILVA, D. C. da. Biblioteconomia social, crítica e progressista: mapeamento da produção científica nacional e internacional. Revista Informação na Sociedade Contemporânea, [S. l.], v. 3, p. 1–28, 2019. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/informacao/article/view/18371. Acesso em: 7 ago. 2024.

TARGINO, M. das G. Práxis bibliotecária. Informação & Sociedade, João Pessoa, v. 7,n.1,p. 26-33, 1997. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/ies/article/view/352/1599. Acesso em: 12 jun. 2024.

Published

09/10/2024

How to Cite

ENGAGEMENT OF THE PROFESSIONAL LIBRARIAN IN THE PUBLIC LIBRARY FROM THE PERSPECTIVE OF SOCIAL, CRITICAL AND PROGRESSIVE LIBRARIANSHIP for a praxis oriented to confronting social inequality in line with the 2030 Agenda: por uma práxis orientada ao enfrentamento da desigualdade social em consonância com a Agenda 2030. Logeion: Filosofia da Informação, Rio de Janeiro, RJ, v. 11, n. 1, p. e-7241, 2024. DOI: 10.21728/logeion.2024v11n1e-7241. Disponível em: https://revista.ibict.br/fiinf/article/view/7241. Acesso em: 21 nov. 2024.