ENGAGEMENT OF THE PROFESSIONAL LIBRARIAN IN THE PUBLIC LIBRARY FROM THE PERSPECTIVE OF SOCIAL, CRITICAL AND PROGRESSIVE LIBRARIANSHIP for a praxis oriented to confronting social inequality in line with the 2030 Agenda

por uma práxis orientada ao enfrentamento da desigualdade social em consonância com a Agenda 2030

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21728/logeion.2024v11n1e-7241

Keywords:

Public Library, Library Practice, Professional Engagement, Social Inequality, 2030 Agenda

Abstract

From the observation of the advancement of social inequalities in the Brazilian context and, believing in the importance of information as a tool to combat social inequality, discusses the importance of library performance in the public library from the perspective of an engaged professional praxis, oriented to tackle social inequalities. Aware of the social dilemmas, it argues how engaged praxis can contribute to changes in the framework of social inequality. Develops exploratory research, based on theoretical operationalized from bibliographical research. For bibliographic research uses the Information Science Database (Brapci), prioritizing works in Portuguese and Spanish, to retrieve sources were used the search terms: "Public Library" AND "Agenda 2030";  "Public Library" AND "Sustainable Development";  "Public Library" AND "Social Inclusion"; "Public Library" AND "Librarian" AND "Social Responsibility"; "Social Responsibility", being recovered 458 articles that, after selection resulted in the sample of 10 articles considered relevant to the topic under discussion. In the perspective of the social bias of library praxis in public libraries, the bibliographic productions recovered point actions that are in line with the directions established by the 2030 Agenda , as well as with the theory defended in the Social Librarianship, Critical  and Progressive.It is possible to point out works that contemplate praxis and Library Advocacy in the perspective of BP’s performance aimed at excluded classes, fulfilling its role to promote full citizenship. The importance of information as a catapult that can drive social transformations is recognized. That from the access citizens can oppose the framework, collect, question, seek rights, exercise in practice citizenship. The public library as a door of free access to (in)training through the praxis engaged in librarian professional can contribute to changes in the framework of informational exclusion, fulfilling its social role, as well as, with the socio-informational responsibility towards those who really need it, the structural slag, the non-public, those exposed to situations of social vulnerability, people invisible in the eyes of society, who need support to change their life stories. 

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Author Biographies

  • JAIRO SANTOS, Universidade Federal do Espírito Santo

    Possui graduação em Biblioteconomia pela Universidade Federal do Espírito Santo (2007) e Especialização em Planejamento e Gestão de Unidades de Informação pela Faculdade Saberes - Vitória (2016), Cursando Mestrado em Ciência da Informação (UFES, 2023). Atua nas áreas de biblioteca escolar, universitária, multinível, especializada e Biblioteca Pública. Bibliotecário Documentalista do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Baiano - IF Baiano - Campus Itapetinga - BA.

  • Lucileide Andrade de Lima do Nascimento, Universidade Federal do Espírito Santo

    Doutora em Ciência da Informação pelo Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação da Universidade de Brasília (PPGCINF/UnB). Mestre em Política Social pelo Programa de Pós-Graduação em Política Social da Universidade Federal do Espírito Santo (PPGPS/UFES). Graduada em Biblioteconomia pela Universidade Federal do Espírito Santo (UFES). Docente junto ao Departamento de Biblioteconomia da UFES e Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação da UFES (PPGCI/UFES). Possui experiência na área de Biblioteconomia e Ciência da Informação, com ênfase em Políticas Públicas e Usos sociais da informação. Desenvolve pesquisas nos seguintes temas: Políticas públicas, Política social, Educação a Distância, Atuação profissional, Biblioteca pública, Formação de leitores e Regimes de informação.

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Published

09/10/2024

How to Cite

ENGAGEMENT OF THE PROFESSIONAL LIBRARIAN IN THE PUBLIC LIBRARY FROM THE PERSPECTIVE OF SOCIAL, CRITICAL AND PROGRESSIVE LIBRARIANSHIP for a praxis oriented to confronting social inequality in line with the 2030 Agenda: por uma práxis orientada ao enfrentamento da desigualdade social em consonância com a Agenda 2030. Logeion: Filosofia da Informação, Rio de Janeiro, RJ, v. 11, n. 1, p. e-7241, 2024. DOI: 10.21728/logeion.2024v11n1e-7241. Disponível em: https://revista.ibict.br/fiinf/article/view/7241. Acesso em: 16 oct. 2024.