MUSICOGRAPHIC DOCUMENTS AS CULTURAL MEMORY DEVICES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21728/logeion.2024v11n1e-7245

Keywords:

musical information, musicographic document, cultural memory

Abstract

This research aimed to identify the constituent elements of the musicographic document and whether they show signs of cultural memory and the composer's identity. This is a bibliographic and documentary research, using the indexical method. Data analysis and interpretation were based on a qualitative approach.  The results indicated that the musicographic document brings together elements of the social structure, musical elements and technological elements capable of revealing the context of the production of the documentary item, as well as the traces of memory and identity of the composer. Therefore, the study concludes that musical composition can be considered a significant cultural memory device.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Ana Claudia Medeiros de Sousa, Universidade Federal da Bahia

    Docente Adjunto do Instituto de Ciência da Informação da Universidade Federal da Bahia. Doutora em Ciência da Informação pela Universidade Federal da Paraíba. Professora permanente da Pós-Graduação em Ciência da Informação da Universidade Federal da Bahia.

  • Bernardina Maria Juvenal Freire de Oliveira, Universidade Federal da Paraíba

    Doutora em Letras pela Universidade Federal da Paraíba. Professora Associado da Universidade Federal da Paraíba. Na pós-graduação em Ciência da Informação leciona as disciplinas Informação, Memória e Sociedade, e, Informação, Memória e Identidade e orienta nos níveis de mestrado e doutorado. 

References

ASSMANN, Aleida. Espaços da recordação: formas e transformações da memória cultural. Campinas: Editora da Unicamp, 2011.

ASSMANN, Aleida. Canon and Archive. In: ERLL, Astrid; NÜNNING, Ansgar (Ed.). Cultural Memory Studies: An International and Interdisciplinary Handbook. Berlin: Walter De Gruyter, 2008. p. 97-107.

ASSMANN, Jan. Communicative and Cultural Memory. In: ERLL, Astrid; NÜNNING, Ansgar (Ed.). Cultural Memory Studies: An International and Interdisciplinary Handbook. Berlin: Walter De Gruyter, 2008. p. 109-118.

BENNET, R. Elementos básicos da música. Rio de Janeiro: Zahar, 1990.

CANDAU, Joel. Antropologia da memória. Lisboa: Instituto Piaget, 2013.

CATROGA, Fernando. Memória, história e historiagrafia. Coimbra: Quarteto, 2001.

COPLAND, Aaron. Como ouvir e entender música. Rio de Janeiro: Artenova, 1974.

DODEBEI, Vera Lúcia Doyle. O sentido e o significado de documento para Memória Social. Tese de Doutorado (Escola de Comunicação da UFRJ). Rio de Janeiro, 1997.

GALINDO, Marcos. A redescoberta do trabalho coletivo. In: AZEVEDO NETTO, Carlos Xavier. Informação, Patrimônio e Memória: diálogos interdisciplinares. João Pessoa: Editora da UFPB, 2015.

GINZBURG, C. Mitos, emblemas, sinais: Morfologia e história. São Paulo: Companhia das Letras, 1986.

GROVE, George. Dicionário Grove de Música. Rio de janeiro: Jorge Zahar, 1994.

HALBWACHS, Maurice. A memória coletiva. São Paulo: Centauro, 2006.

MINAYO, Maria Cecília Souza de. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. São Paulo: Hucitec, 2003.

MERRIAM, Alan P. The Antropology of Music. Evanston: Northewestern University Press, 1964.

POLLAK, Michael. Memória e identidade social. Estudos Históricos, Rio de Janeiro, v. 5, n. 10, 1992.

SOTUYO BLANCO, Pablo. O Patrimônio Musical na Bahia: diagnóstico, estratégias e propostas. In: COTTA, A. G.; BLANCO, P. S. Arquivologia e patrimônio musical. Salvador: Edufba, 2016.

STONE, Ruth M. Theory for Ethnomusicology. New Jersey: Pearson Prentice Hall, 2008.

Published

15/10/2024

How to Cite

MUSICOGRAPHIC DOCUMENTS AS CULTURAL MEMORY DEVICES. Logeion: Filosofia da Informação, Rio de Janeiro, RJ, v. 11, n. 1, p. e-7245, 2024. DOI: 10.21728/logeion.2024v11n1e-7245. Disponível em: https://revista.ibict.br/fiinf/article/view/7245. Acesso em: 21 nov. 2024.