The social form of communication in the Soviet context: Relevance of Political Economy of Information, Culture and Communication Categories for the Study of Communication in the USSR

Authors

  • Manoel Dourado Bastos Universidade Estadual de Londrina https://orcid.org/0000-0001-5874-2400
  • Tatiana Iaquinto Ywatsugu Universidade Estadual de Londrina
  • Willian Casagrande Fusaro Universidade Estadual de Londrina

DOI:

https://doi.org/10.18617/liinc.v16i1.5118

Abstract

ABSTRACT This article investigates the logical foundations of the social form of communication in the Soviet context, recognizing the relevance of the Political Economy of Information, Culture and Communication categories for the study of communication in the USSR. First, two dialectical interpretations of the Soviet experience were evaluated (Arthur, 2016 and Kurz, 1999), in order to understand it as part of a global commodity-producing system. Observing the peculiar permanence of the form of capital as a substance of social relations in the Soviet context, it is evaluated in what terms the derivation of the social form of communication, its materiality and functions (Bolaño, 2000) are relevant for an interpretation of communication in the USSR

Keywords: Social Form of Communication; USSR; Advertising Function; Propaganda Function; Information for Labour Dynamics.

Author Biographies

  • Manoel Dourado Bastos, Universidade Estadual de Londrina

    Bacharel em Comunicação Social - Habilitação em Jornalismo, pela Faculdade de Comunicação da Universidade de Brasília

    Mestre em Comunicação e Cultura Contemporânea, pela Faculdade de Comunicação da Universidade de Brasília

    Doutor em História e Sociedade, pela Faculdade de Ciências e Letras de Assis, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho

    Fez estágio pós-doutoral em História Social do Trabalho na Universidade Federal de Santa Catarina

    Professor Adjunto do Departamento de Comunicação da Universidade Estadual de Londrina

    Diretor Científico da União Latina de Economia Política da Informação, Comunicação e Cultura - Brasil

    Cordenador do Grupo de Pesquisa de Economia POlítica da Informação, Comunicação e Cultura da Intercom

  • Tatiana Iaquinto Ywatsugu, Universidade Estadual de Londrina

    Graduação em Design Gráfico pela UEL

    Mestre em Comunicação pela UEL

  • Willian Casagrande Fusaro, Universidade Estadual de Londrina

    Bacharel em Comunicação Social, com Habilitação em Jornalismo, pela UEL

    Especialista em Comunicação Popular em Comunitária, pela UEL

    Mestre em Comunicação, pela UEL

Published

30/05/2020

Issue

Section

Political Economy of Information, Communication and Culture

How to Cite

The social form of communication in the Soviet context: Relevance of Political Economy of Information, Culture and Communication Categories for the Study of Communication in the USSR. Liinc em Revista, [S. l.], v. 16, n. 1, p. e5118, 2020. DOI: 10.18617/liinc.v16i1.5118. Disponível em: https://revista.ibict.br/liinc/article/view/5118.. Acesso em: 22 jul. 2024.