Digital inclusion policies in Brazil
the experience of training instructors for "telecenters"
DOI:
https://doi.org/10.18617/liinc.v8i1.463Keywords:
ICT, Digital Inclusion, Public Policy, Gesac PointsAbstract
The main objective of this study was to evaluate the formation process of monitors in the GESAC’s points – the Digital Inclusion Project integrated to the Policy for Science and Technology developed by Ministry of Communications in Brazil. This research emphasized a socio-cognitive dimension in both the training period as well as the evaluation of this instructional program’s impact on the local community. Focus groups were coordinated by us in the local community attended by GESAC's “telecentros". Qualitative data was collected through documental analysis, questionnaries and semi-structured interviews as well. Building a Science & Technology Public Policy in Brazil demands not only promoting access to the material resources but also stimulating citizen participation among GESAC's point users. Including them in the "informational society" means enabling them to understand and handle proper ICT tools and languages.
References
BELL, Daniel. O advento da sociedade pós-industrial. São Paulo: Cultrix, 1973.
BOLTANSKI, Luc; THÉVENOT, Laurent. De la justification: les économies de la grandeur. Paris: Gallimard, 1991.
BORGES-ANDRADE, J. E. Avaliação integrada e somativa em TD&E. In: BORGES- ANDRADE, J. E.; ABBAD, G.; MOURÃO, L. (Org.). Treinamento, desenvolvimento e educação em organizações e trabalho: fundamentos para a gestão de pessoas. Porto Alegre: Artmed, 2006. p.343 – 357.
CANCLINI, Nestor. Diferentes, desiguais e desconectados. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 2007. CASTELLS, Manuel. A sociedade em rede. São Paulo: Paz e Terra, 1999.
_____. A galáxia da Internet: reflexões sobre a Internet, os negócios e a sociedade. Rio de Janeiro: Zahar, 2003.
CENTRO DE ESTUDOS SOBRE AS TECNOLOGIAS DA INFORMAÇÃO E DA COMUNICAÇÃO - CETIC.BR. TIC domicílios e usuários 2010: total Brasil. Disponível em:
<http://www.cetic.br/usuarios/tic/2010-total-brasil/rel-geral-04.htm>. Acesso em: 12 jun. 2011.
CORRÊA, Rômulo de Amorim. A construção social dos programas públicos de inclusão digital. 2007. Dissertação (Mestrado em Sociologia)- Programa de Pós-Graduação em Sociologia da Universidade de Brasília, 2007.
DELAUNAY, Q. D. D.; DELAUNAY, Jean-Claude. Lire le capitalisme contemporain: essai sur la société du XXIe. siècle. Paris: Le temps de Cerises, 2007.
FEENBERG, Andrew. Teoría crítica de la tecnologia. Revista CTS, v. 2, n. 5, p. 109-123, jun. 2005.
_____. (Re)penser la technique: vers une tecnologie démocratique. Paris: La Découverte, 2004.
FERREIRA, Jonatas. A idéia de democracia digital na obra de Heidegger. Análise Social, v. XLV, n. 196, p. 515-533, 2010.
FRASER, Nancy. Repenser la sphère publique: une contribution `a la critique de la démocratie telle qu’elle existe réellement , extrait de Habermas and the public sphere, sous la direction de Graig Calhoum. Revue Hermès, n. 31, p. 109-142, 2001.
FREITAS, Christiana Soares de. O capital tecnológico-informacional. Estudos de Sociologia, n. 17, p. 115-132, 2004.
FREY, K. Políticas públicas: um debate conceitual e reflexões referentes à prática da análise de políticas públicas no Brasil: Planejamento e Politicas Publicas (IPEA), Brasília: IPEA, 2000. p. 211-259. Disponível em: <http://www.ipea.gov.br/pub/ppp/ppp21/Parte5.pdf>. Acesso em: 10 mar. 2008.
_____. Qu’est-ce que la justice sociale?: reconnaissance et redistribution. Paris: La Découverte, 2005.
GOLDSTEIN, I. L. Training in work organizations. In: DUNNETTE & HOUGH (Org.). Handbook of industrial and organizational psychology. Palo Alto: Consulting Psych, 1991. p. 507-619.
KIYINDOU, Alain. Réduire la fracture numérique, une question de justice sociale?. Les Cahiers du numérique – LCN, n. 1, 2009.
MACIEL, João Wandemberg Gonçalves. O ciberespaço e a leitura: novos desafios para o professor. In: SIMPÓSIO NACIONAL DE LEITURA, 1., 2007, João Pessoa. Anais... João Pessoa: Idéia, 2007. p. 453-457.
MORI, Cristina Kiomi. Políticas públicas para inclusão digital: aspectos institucionais e efetividade em iniciativas federais de disseminação de telecentros no período 2000-2010. 2011. Tese (Doutorado)- Programa de Pós-Graduação em Políticas Sociais, Universidade de Brasília, Brasília,2011.
SODRÉ, Muniz. Por um conceito de minoria. In: PAIVA, Raquel; BARBALHO, Alexandre.
Comunicação e cultura das minorias. São Paulo: Paulus, 2005.
WAGNER, Flário R. Habilidade e inclusão digital: o papel das escolas. In: COMITÊ GESTOR DA INTERNET NO BRASIL. Pesquisa sobre o uso das tecnologias da informação e da comunicação 2009. São Paulo: [s.n.], 2010. p. 47-51.
TAKASHI, Tadao (Org.). Sociedade da informação no Brasil: livro verde. Brasília: Ministério da Ciência e Tecnologia, 2000.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Sayonara Leal, Sandra Brant

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
Authors retain copyright and grant Liinc em Revista the right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The authors have permission and are encouraged to deposit their manuscripts and versios of record (VoR) in their personal web pages or institutional repositories, generic repositories etc., before (pre-print) or after (post-print) the publication in Liinc em Revista, according to its open access depositing policy registered in the Directory of Editorial Policies of Brazilian Journals (DIADORIM), kindly providing a link to the article published on Liinc's website.
Liinc em Revista, published by Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia, is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License – CC BY 4.0