THE IDEALISM OF DIALOGUE AND THE ECONOMY OF THE COMMONS

Autores

  • Fernando Suárez Müller
  • Christian Felber

DOI:

https://doi.org/10.21721/p2p.2016v2n2.p14-27

Resumo

This paper explores the possibility of an economic system different from both capitalism and communism, that is based on the major ethical values that constitute the principles of human dialogue, the so-called Idealism of Dialogue. This implies an economic model based on cooperativism. An economy modelled in this way envisions the Common Good of society. This is more than the sum of the interests of individuals and it can be measured by looking at the intended impact on society of actions taken by organizations. If the impact of these organizations is oriented towards cooperative action they can be characterized as developing the Common Good. If they block cooperative action they can be seen to be serving private interests. This paper shows how a group of Austrian entrepreneurs has started a network of enterprises that functions both as a kind of cooperative and as a non-governmental organization (Gemeinwohl-Ökonomie). They promote the ideals of Greek oỉkonomía and at the same time consider their own efforts to be the accomplishment of the main principles of Enlightenment which are liberty, equality and fraternity. 

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Biografia do autor

Fernando Suárez Müller

Mestranda em Ciência da Informação no Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação do Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia/ Universidade Federal do Rio de Janeiro. Possui graduação em Biblioteconomia pela Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (2013), hab. em Gestão da Informação. Trabalha como analista de informação na Promon Engenharia LTDA (desde 2004). Participa do Grupo de Pesquisa Economias Colaborativas e Produção P2P no Brasil do Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia – IBICT. Participa de projetos de avaliação e análise de requisitos para sistemas de gerenciamento eletrônico de documentos e projetos de inovação em organizações. Experiência em gestão de informação, documentação técnica de engenharia e sistemas de gestão eletrônica de documentos. Áreas de interesse: estudos humanísticos da informação; organização do conhecimento; comunicação e inovação.

http://lattes.cnpq.br/0786948390376844

Referências

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Publicado

17/04/2016

Como citar

SUÁREZ MÜLLER, F.; FELBER, C. THE IDEALISM OF DIALOGUE AND THE ECONOMY OF THE COMMONS. P2P E INOVAÇÃO, Rio de Janeiro, RJ, v. 2, n. 2, p. 14–27, 2016. DOI: 10.21721/p2p.2016v2n2.p14-27. Disponível em: https://revista.ibict.br/p2p/article/view/1781. Acesso em: 28 abr. 2024.

Edição

Seção

Artigos