Epistemologies, gender, and scientific dogmatism

Unfoldings in Knowledge Organization

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21728/logeion.2022v9n1.p182-194

Keywords:

Epistemologia, Epistemologias Feministas, Gênero, Dogmatismo Científico, Organização do Conhecimento

Abstract

There is a philosophy of difference that needs to be more considered in our times, since it opposes the identitarian philosophical tradition from the pre-Socratics to the present time, which obstinately clings to the idea of identity, which glimpses the real only through reference to the identical. In this perspective, the yearnings and peculiarities of the most diverse social movements need to be heard more effectively by philosophy and science. Even in the exact sciences, theory is not eternal, let alone in applied social sciences, as it is in information science, and consequently, in the organization of knowledge. Having said this, this work aims to interrelate some historical aspects of general epistemology with feminist epistemologies, highlighting the post-structuralist current. And, thus, to understand some of its unfoldings in the organization of knowledge, in order to understand if it is willing to incorporate new practices, based on the claims of movements such as the feminist one. We can see that beyond all the historicity of power relations that have deep and very old roots, there is nowadays a group unconcerned about ratifying new practices that are more humanized and coherent in various spheres, among which is the organization of knowledge, not only for political but also for economic reasons.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Daniel Martínez-Ávila, Universidad de León

    Atualmente Professor Assistente Doutor da Universidad de León. Professor Permanente do Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (PPGCI) da Universidade Estadual Paulista (UNESP). Possui graduação em Biblioteconomía y Documentación pela Universidad Carlos III de Madrid (2005), Licenciado en Documentación pela Universidad Carlos III de Madrid (2007), Mestrado em Investigación en Documentación pela Universidad Carlos III de Madrid (2009), e Doutorado internacional pelo Programa Oficial de Doctorado en Documentación pela Universidad Carlos III de Madrid (2012). Foi Pesquisador e Instrutor Adjunto na University of Wisconsin-Milwaukee até setembro de 2014 e Professor Assistente Doutor da Universidad Carlos III de Madrid até agosto de 2013 e desde setembro de 2019 até agosto de 2021. Tem experiência na área de Ciência da Informação, com ênfase em Organização da Informação. Membro do International Society for Knowledge Organization (ISKO) Scientific Advisory Board.

  • Mariana Rodrigues Gomes de Mello, UNESP

    Doutoranda em Ciência da Informação na Universidade Estadual Paulista (UNESP)

    Mestra em Ciência da Informação 

    Bacharel e licenciada em Filosofia

    Bacharel em Direito

References

ABBAGNANO, N. Dicionário de filosofia. São Paulo: Martins Fontes, 2000.

ALCOFF, L.; POTTER, E. Introduction: when feminisms intersect epistemology. In: ALCOFF, L.; POTTER, E. (Org.) Feminist epistemologies. New York: Routledge, p. 1-14, 1993.

ALMEIDA, A. et. al. A Arte de Pensar. Lisboa: Didáctica, 2008.

ARISTÓTELES. Metafísica (os pensadores). São Paulo: Abril Cultural, 1973.

BUTLER, J. Actos performativos y constituición del género: um ensayo sobre fenomenología y teoria feminista. Debate Feminista, México, v. 18, p. 296-314, 1998.

CRIPPA, G. Conhecimentos para que? transformações da ordem dos saberes no tempo. Logeion: filosofia da informação, v. 5, n. 2, p. 72-85, 2019. Acesso em: 14 fev. 2022.

CHAUI, M. Convite à filosofia. São Paulo: Ática, 2000.

CHAUI, M; OLIVEIRA, P. S. de. Filosofia e Sociologia. São Paulo: Ática, 2007.

DELEUZE, G. Diferença e repetição. Lisboa: Relógio D'Agua, 2000.

DESCARTES, R. Meditações metafísicas. São Paulo: Folha de São Paulo, 2015.

EGAN, M.E.; SHERA, J.H. Foundations of a Theory of Bibliography. Library Quarterly, v. 22, n. 2, p. 125–137, 1952.

FOUCAULT, M. A arqueologia do saber. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2012.

FOUCAULT, Michel. Body/Power. In: Power/knowledge: Selected Interviews and Other Writings. New York: Pantheon, 1980.

FOX, M.J; OLSON, H.A. . Feminist epistemologies and knowledge organization. In: HUR-LI, L.; SMIRAGLIA, R. (Org.). Cultural frames of knowledge. Wurzburg: Ergon Verlag, p. 79-98, 2012.

FROHMANN, B. The power of images: a discourse of images: a discourse analysis of cognitive viewpoint. Journal of Documentation, v. 48, n. 4, p. 365-386, 1992.

GRASSWICK, H. Trust and Testimony in Feminist Epistemology. In: GARRY, A; KHADER, S. J.; STONE, A (ORG). The Routledge Companion to Feminist Philosophy. Abingdon: Routledge, 2017.

HARDING, S. The science question in feminism. New York: Cornell UP, 1986.

JAGGAR, A. Love and knowledge: ernotion in feminist epistemology. Inquiry, v.32, n.2, p. 151-176, 1989.

JAPIASSU, H.; MARCONDES, D. Dicionário básico de Filosofia. Rio de Janeiro: Zahar, 2006.

KNOWLEDGE ORGANIZATION in: Encyclopedia of knowledge organization, 2016. Disponível em:

https://www.isko.org/cyclo/knowledge_organization. .Acesso em 15. fev. 2022.

KUHN, T.S. A estrutura das revoluções científicas. São Paulo: Perspectiva, 2006.

LONGINO, H. Epistemologia Feminista. In: GRECO, J; SOSA, E. (Org.). Compêndio de Epistemologia. São Paulo: Loyola, 2012.

MELLO, M. R. G.; MARTÍNEZ-ÁVILA, D. Desinformação, verdade e pós-verdade: reflexões epistemológicas e contribuições de Piaget. Logeion: filosofia da informação, v. 7, p. 108-127, 2021. Acesso em: 14 dez. 2021.

MENDES, M. A. Estudos feministas: entre perspectivas modernas e pós-modernas. Cadernos de estudos sociais. Recife, v. 18, n 2, p. 223-230, 2002.

MORIN, E. Cabeça bem-feita. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2017.

NIETZSCHE, F. W. A gaia Ciência. São Paulo: Escala, 2008.

PLATÃO. A repúbica de platão (os pensadores). São Paulo: Nova Cultural, 2000.

SALDANHA, G. S.; SILVA, M. L. G. Da loucura e da arte nos limites de uma epistemologia da organização do conhecimento. Encontro Nacional de Pesquisa e Pós-graduação em Ciência da Informação, n. XVIII ENANCIB, 2017. Disponível em: http://hdl.handle.net/20.500.11959/brapci/104809. Acesso em: 15 dez. 2021.

SCOTT, J. Gender: A Useful Category of Historical Analysis. New York: Columbia University Press, 1989.

Published

13/09/2022

Issue

Section

Artigos

How to Cite

Epistemologies, gender, and scientific dogmatism: Unfoldings in Knowledge Organization. Logeion: Filosofia da Informação, Rio de Janeiro, RJ, v. 9, n. 1, p. 182–194, 2022. DOI: 10.21728/logeion.2022v9n1.p182-194. Disponível em: https://revista.ibict.br/fiinf/article/view/5990. Acesso em: 21 nov. 2024.

Most read articles by the same author(s)