This is an outdated version published on 08/03/2023. Read the most recent version.

THERMOLOGICAL PLURALISM AND INFORMATION DISORDER

Sharing digital environments in scientific communication and dissemination

Authors

  • João Rodrigo Santos Ferreira Universidade Federal da Paraíba
  • Virgínia Bentes Pinto Universidade Federal do Ceará
  • Edivanio Duarte de Souza Universidade Federal de Alagoas

DOI:

https://doi.org/10.21728/logeion.2023v9n2.p86-105

Keywords:

Information Disorder, Terminology of Social Networks, Scientific Communication, Scientific divulgation

Abstract

The research points out the conditions that motivated the changes in the processes of dissemination of science, presenting the environment of digital social networks as unified spaces of scientific communication and dissemination. From this context, it seeks to show how these spaces are vulnerable to information disorder. To this end, the main factors related to disorder in the digital space were raised, especially in these processes, and some precautions that need to be considered to avoid or minimize this problem were indicated. This is a bibliographic research of a qualitative nature, which sought, from a literature review, inferences and interpretations, to connect the information disorder to the careless with the terminologies used in scientific communication and dissemination. It is considered that, so that the promotion of science mediated by social networks is not permeated by disorders, it is necessary for producers and disseminators of scientific content to consider that this space has peculiarities that combine a heterogeneous audience and a particular form of communication and dissemination.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Edivanio Duarte de Souza, Universidade Federal de Alagoas

    Doutor em Ciência da Informação pela Universidade Federal de Minas Gerais; Professor Associado do Instituto de Ciências Humanas, Comunicação e Artes da Universidade Federal de Alagoas (ICHCA/UFAL), com atuação no Curso de Biblioteconomia e no Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (PPGCI/UFAL); Professor Permanente do Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação da Universidade Federal da Paraíba (PPGCI/UFPB).

References

BUENO, W. C. Comunicação cientifica e divulgação científica: aproximações e rupturas conceituaiss. Informação & Informação, Londrina, v. 15, n. 1, p. 1-12, 2010. Disponível em: https://www.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/6585. Acesso em: 20 out. 2021.

BUCHANAN, Carrie. Revisiting the UNESCO debate on a New World Information and

Communication Order: Has the NWICO been achieved by other means? Telematics and

Informatics, California, v. 32, n. 2, p. 391-399, 2015. Disponível em:

https://www.academia.edu/7510736/Revisiting_the_UNESCO_debate_on_a_New_World_Information_and_Communication_Order_Has_the_NWICO_been_achieved_by_other_means. Acesso em: 08 set. 2022.

CABRÉ, M. T. La terminología hoy: concepciones, tendencias y aplicaciones. Ciência da Informação, Brasília, v. 24, n. 3, p. 1995. Disponível em: http://revista.ibict.br/ciinf/article/view/567. Acesso em: 02 set. 2022.

CORREIA, F. A ilustração científica: “santuário” onde a arte e a ciência comungam. Visualidades, Goiânia, v. 9, n. 2, jul./dez., 2011. Disponível em: https://revistas.ufg.br/VISUAL/article/view/19864/12247. Acesso em: 25 set. 2022.

FERREIRA, O. M.; BORGES, D. S. L; SANGLARD, S. S. A comunicação nas redes sociais sob a ótica da translinguística. Revista Philologus, Rio de Janeiro, a. 22, n. 66, p. 83-91, set./dez., 2016. Disponível em: http://www.filologia.org.br/rph/ANO22/66supl/0005.pdf. Acesso em: 20 set. 2022.

FERREIRA, J. R. S.; SOUZA, E. D.; LIMA, P. R. S. A desordem da informação no contexto da covid-19: a responsabilidade de atuação dos líderes de opinião. In: Fábio Mascarenhas e Silva, Célio Andrade de Santana Júnior e Alexander Willian Azevedo. (Org.). Anais do X ENEGI: gestão da informação, desinformação em tempos da COVID-19. Recife: Néctar, 2021, v. 01, p. 28-37. Disponível em: https://pt.scribd.com/document/497631235/Anais-do-X-ENEGI-gestao-da-informacao-desinformacao-em-tempos-da-COVID-19. Acesso em: 27 out. 2022.

FRUET, F. S. O. et al. Internetês: ameaça à ou evolução na língua portuguesa?. Revista da ANPOLL, Brasília, v. 1, n. 26, 2009. Disponível em: https://revistadaanpoll.emnuvens.com.br/revista/article/view/131. Acesso em: 20 set. 2022.

GALLOTTI, M. M. C. Cartografia do domínio da comunicação científica mediada pela tecnologia digital. In: BORGES, M. M.; CASADO, E. S. Sob a lente da Ciência Aberta: olhares de Portugal, Espanha e Brasil. Imprensa da Universidade de Coimbra/Coimbra University Press, 2021. Disponível em: http://monographs.uc.pt/iuc/catalog/download/184/374/679-1?inline=1. Acesso em: 19 set. 2022.

HJØRLAND, B; SØNDERGAARD, T. F; ANDERSEN, J. Unisist model and knowledge domains. Encyclopedia of library and information science, Copenhagen, v. 4, p. 1-4, 2005. Disponível em: http://curis.ku.dk/ws/files/47044534/UNISIST_model_and_knowledge_domains.pdf. Acesso em: 20 ago. 2022.

HURD, J. M. Scientific communication: new roles and new players. Science & Technology Libraries. Chicago, v. 25, n 1-2, p. 5-22, 2004. https://silo.tips/download/scientific-communication-new-roles-and-new-players. Acesso em: 20 ago. 2022.

KILYENI, A. Likes, tweets and other “friends”: social media buzzwords from a terminology perspective. Procedia-Social and Behavioral Sciences, v. 192, p. 430-437, 2015. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1877042815035302. Acesso em: 20 ago. 2022.

KRIEGER, M. G.; FINATTO, M. J. B. Introdução à terminologia: teoria e prática. Editora Contexto, 2004.

MANESS, Jack M. Teoria da biblioteca 2.0: Web 2.0 e suas implicações para as bibliotecas. Informação & Sociedade: estudos, João Pessoa, v.17, n.1, p.43-51, jan./abr., 2007. Disponível em: https://brapci.inf.br/index.php/res/v/92256. Acesso em: 27 out. 2022.

MENEZES, A. H. N. et al. Metodologia científica: teoria e aplicação na educação a distância. Universidade Federal do Vale do São Francisco, Petrolina-PE, 2019.

OLIVEIRA, T. M. Midiatização da ciência: reconfiguração do paradigma da comunicação científica e do trabalho acadêmico na era digital. MATRIZes, São Paulo, v. 12, n. 3, set./dez., 2018. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/matrizes/article/view/147868/149823. Acesso em: 28 set. 2021.

RODRÍGUEZ, V. G. O ensaio como tese: estética e narrativa na composição do texto científico. São Paulo, SP: WMF, 2012.

SANTIAGO, M. S.; ARAÚJO, J. Projeto termiredes: terminologia das redes sociais no brasil. In: MURAKAWA, C. A. A.; NADIN, O. L.; FERREIRA. A. A. G. D’Orange. (Org.). Léxico em Cena: contribuições para os estudos lexicais. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2016. p. 207-221.

SILVA, S. F. R.; ALVES, F. M. M.; BARREIRAS, M. I. S. Comunicação científica: visão diacrônica de alguns subsídios teóricos. Revista Fontes Documentais. Aracaju. v. 2, n. 1, p. 67-87, 2019. Disponível em: https://brapci.inf.br/index.php/res/v/134707. Acesso em: 23 out. 2021.

SOARES, F. B. et al. Infodemia e Instagram: como a plataforma é apropriada para a produção de desinformação sobre a hidroxicloroquina?. Fronteiras-estudos midiáticos, São Leopoldo, v. 23, n. 2, p. 89-103, maio/ago., 2021. Disponível em: http://revistas.unisinos.br/index.php/fronteiras/article/view/22581. Acesso em: 20 set. 2022.

TARGINO, M. G. Comunicação científica: uma revisão de seus elementos básicos. Informação & Sociedade, São Bernardo do Campo, v. 10, n. 2, 2000. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/ies/article/view/326/248. Acesso em: 29 set. 2022.

VICENTE, N. I.; CORRÊA, E. C. D.; SENA, T. A divulgação científica em redes sociais na internet: proposta de metodologia de análise netnográfica. In: Encontro Nacional de Pesquisa em Pós-Graduação em Ciência da Informação, 16., 2015, João Pessoa. Anais [...] João Pessoa: UFPB, 2015. Disponível em: http://www.ufpb.br/evento/index.php/enancib2015/enancib2015/paper/viewFile/2853/1160. Acesso em: 25 out. 2022.

WARDLE, C.; DERAKHSHAN, H. Information disorder: toward an interdisciplinary framework for research and policy making. Council of Europe report, 2017.

Published

08/03/2023

Versions

Issue

Section

Artigos

How to Cite

THERMOLOGICAL PLURALISM AND INFORMATION DISORDER: Sharing digital environments in scientific communication and dissemination. Logeion: Filosofia da Informação, Rio de Janeiro, RJ, v. 9, n. 2, p. 86–105, 2023. DOI: 10.21728/logeion.2023v9n2.p86-105. Disponível em: https://revista.ibict.br/fiinf/article/view/6224. Acesso em: 21 nov. 2024.