Information Science in the light of complexity epistemology

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21728/logeion.2023v10n1.p165-180

Keywords:

Information Science, Complexity Theory, Interdisciplinarity

Abstract

Understanding that everything is interconnected is an essential part in the daily construction of scientific knowledge. Currently, it is necessary for Information Professionals to understand how their objects of study are interconnected, so that they can be applied in their professional practice. Interdisciplinarity is the essence of this issue, because it connects several areas of knowledge in order to comprehension the facts that have occurred. Complexity Theory also meets this need for the inter-relationship between objects, since it advocates the study of phenomena while respecting their complexities. This study aims to promote the understanding of Complexity Theory inserted in the professional practice of librarians and archivists, through the analysis of articles published in journals in the field of Information Science, which available on the BRAPCI platform in the years 2012 to 2022. It can be noted that several parameters of Complexity Theory are naturally inserted in the routine of the information professional, depending only on the understanding of what they refer to.

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Author Biographies

  • Laís Lupim Santos Gomes, Universidade Federal do Espírito Santo - UFES

    Mestranda no PPGCI/UFES. Bacharel em Biblioteconomia (UFES). Especialista em Biblioteconomia (FAVENI). ORCID: https://orcid.org/0000-0002-9839-5543.

  • Gleice Pereira, Universidade Federal do Espírito Santo - UFES

    Possui graduação em Biblioteconomia pela Universidade Federal do Espírito Santo (1989), mestrado em Tecnologia Educacional - Universidad de Salamanca (1993) e doutorado em Ciências da Informação pela Universidade Federal de Minas Gerais (2016). Professor da Universidade Federal do Espirito Santo. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Tecnologia Educacional, atuando principalmente nos seguintes temas: formaçao docente, bibliotecário escolar, educaçao e comunicaçao, formação profissional e ensino virtual.

  • Lucileide Andrade de Lima do Nascimento, Universidade Federal do Espírito Santo - UFES

    Doutora em Ciência da Informação pelo Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação da Universidade de Brasília (PPGCINF/UnB). Mestre em Política Social pelo Programa de Pós-Graduação em Política Social da Universidade Federal do Espírito Santo (PPGPS/UFES). Graduada em Biblioteconomia pela Universidade Federal do Espírito Santo (UFES). Docente junto ao Departamento de Biblioteconomia da UFES e Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação da UFES (PPGCI/UFES). 

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Published

30/08/2023

Issue

Section

Artigos

How to Cite

Information Science in the light of complexity epistemology. Logeion: Filosofia da Informação, Rio de Janeiro, RJ, v. 10, n. 1, p. 165–180, 2023. DOI: 10.21728/logeion.2023v10n1.p165-180. Disponível em: https://revista.ibict.br/fiinf/article/view/6513.. Acesso em: 22 jul. 2024.

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