The impact of technology on education

Autores

  • Paulo Rogério Foina ABIPTI; BRISA

DOI:

https://doi.org/10.18225/inc.soc.v17i2.6993

Palavras-chave:

education, educational technology, social impact, transformation of society

Resumo

Technology has been impacting the entire society, not only by means of its benefi ts in comfort and increased productivity, but also, and mainly, by changing human relationships and the way power is exercised. We are in a time of transition where practices, concepts and values from past centuries coexist with behaviors, values and structures from the 21st century. This coexistence, not always peaceful, is the biggest challenge that political actors in society (including teachers and education operators) face in their daily lives.

Referências

ARENDT, H. Entre o passado e o futuro. Tradução: Mauro W. Barbosa. São Paulo: Perspectiva, 2005. BALDISSERA, O. As 11 soft skills mais desejadas pelas empresas, Pós PUCPR Digital, [Curitiba], 2019. Available at: https://posdigital.pucpr.br/blog/soft-skills-mais-desejadas-pelas-empresas. Access on: 1 nov. 2022.

BARBOSA, M. A. Robôs essenciais. Delloite, [s. l.], ed. 59, jan./mar. 2018. Available at: http://mundocorporativo.deloitte.com.br/robos-essenciais/. Access on: 1 nov. 2022.

BELLEMY, J. Digital telephone. New York: Ed. Wiley Inter-Science Pub., 2000. BRANDÃO, A. C.; DUARTE, M. F. Movimentos Culturais da Juventude. São Paulo: Ed. Moderna, 1990. CONFERENCIA DE LAS NACIONES UNIDAS SOBRE MEDIO AMBIENTE Y DESARROLLO. Declaración de Río sobre el Medio Ambiente y el desarrollo. Río de Janeiro, Brasil, 3 a 14 de junio de 1992, 1992. ISBN 92-1-300143-6. Disponível em: https://documents-dds-ny.un.org/doc/UNDOC/GEN/N92/836/58/PDF/N9283658.pdf?OpenElement. Acesso em: 2 nov. 2023.

DIAS, C.; COUTO, O. F. As redes sociais na divulgação e formação do sujeito do conhecimento: compartilhamento e produção através da circulação de ideias. Linguagem em (Dis)curso, Tubarão, SC, v. 11, n. 3, p. 631-648, set./dez. 2011. Available at: http://www.scielo.br/pdf/ld/v11n3/a09v11n3.pdf. Access on: 1 nov. 2022.

EVERS, V. Sobre robôs e humanos. Correio da UNESCO, [s. l.], n. 3, 2018. Available at: https://pt.unesco.org/courier/2018-3/robos-e-humanos. Access on: 1 nov. 2022.

FAUSTINO, A. Fake news: a liberdade de expressão nas redes sociais na sociedade da informação. São Caetano do Sul: Lura Editorial, 2020.

FIGUEIREDO, E.; RIBEIRO, C.; PEREIRA, P.; PASSOS, C. Teletrabalho: contributos e desafi os para as organizações. Revista de Psicologia, Organizações e Trabalho, Lisboa, v. 21, n. 2, p. 1427-1438, 2021.

FREITAS, C. C. G.; SEGATTO, A. P. Ciência, tecnologia e sociedade pelo olhar da tecnologia social: um estudo a partir da teoria crítica da tecnologia, 2014. Available at: https://www.scielo.br/j/cebape/a/nZRmKWGm5czws4K5zCg6LCp/?lang=pt. Access on: 1 nov. 2022.

GAROFARO, D. Desafi os da educação e como superá-los no pós-pandemia. Revista de Educação, [s. l.], 2022. Available at: https://revistaeducacao.com.br/2022/05/18/educacao-pos-pandemia-debora/. Access on: 1 nov. 2022.

GOHN, M. G. Movimentos sociais na contemporaneidade, Revista Brasileira de Educação, [s. l.], v. 16, n. 47, 2011.

GROPPO, L. A. Uma onda mundial de revoltas: movimentos estudantis nos anos 1960. Campinas, 2000. 701 f. Tese (Doutorado em Sociologia) – Instituto de Filosofi a e Ciências Humanas, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2000.

HAYS, J. N. Epidemics and pandemics: their impacts on human history. Austin: Fundação Kahle, 2005.

HOBSBAWM, E. A era dos extremos. 2. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 1995.

LARA, E. M. O.; LIMA, V. V.; MENDES, J. D.; RIBEIRO, E. C. O.; PADILHA, R. Q. O professor nas metodologias ativas e as nuances entre ensinar e aprender: desafi os e possibilidades. Interface: comunicação, saúde, educação, [s. l.], v. 23, e180393, 2019. Available at: https://www.scielo.br/j/icse/a/ZvjJ4wJr4SWLZL5hJmWD6QR/?lang=pt. Access on: 1 nov. 2022.

MEADOWS, D.; RANDERS, J.; MEADOWS, D. Limites do crescimento: a atualização de 30 anos, Ed. Qualitymark, Jacarepaguá, RJ, 2007.

MOTA, V. L.; CARVALHO, R.; CORREA, C.; RENNA, R. B. D. MAGRI, V.; FERREIRA, T.; CASTELLANOS, P.;

MATOS, L. Evolução da tecnologia de telefonia móvel e estudo e caracterização de um sistema móvel 5G de quinta geração, Revista Engevista, Rio de Janeiro, v. 21, n. 1, p. 154-175, 2019.

NOGUEIRA, M. N.; PATINI, A. C. Trabalho remoto e desafi os para os gestores. RAI Revista de Administração e Inovação, [s. l.], v. 9, n. 4, out./dez. 2012. Available at: https://doi.org/10.5773/rai.v9i4.800. Access on: 1 nov. 2022.

OLIVEIRA, P. I.; BROTHERHOOD, K. Criação da Organização dos Países Exportadores de Petróleo (OPEP): 14 de setembro de 1960, Revista das Relações Exteriores (online), [s. l.], 26 jul. 2022. Available at: https://relacoesexteriores.com.br/criacao-opep-14-setembro-1960/. Access on: 1 nov. 2022.

PASQUALETO, O. Q. F.; FONSECA, M. H. A percepção do aluno sobre o estágio: emprego ou qualificação profissional? RIL Brasília, Brasília, v. 53, n. 209, jan./mar. 2016. Available at: https://www2.senado.leg.br/bdsf/bitstream/handle/id/520005/001063243.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Access on: 1 nov. 2022.

SANTOS, T. S. Metodologias ativas de aprendizado. Olinda: CAPES, 2015.

SICHMAN, J. S. Inteligência artifi cial e sociedade: avanços e riscos. Estudos Avançados, São Paulo, v. 35, n. 101, p. 37-50, 2021. Available at: https://www.revistas.usp.br/eav/article/view/185024. Access on: 1 nov. 2022.

SILVA, A. L.; PEREIRA, D. L.; BRAGA, D. S. O impacto social do ECA no Brasil: uma breve análise da noção de direitos infantis construída nas relações entre crianças e adultos ao longo dos últimos 21 anos. Anais do 16o Encontro Nacional da ABRAPSO, Pernambuco, 2011.

TIMMS, J.; HEIMANS, J. O novo poder: como disseminar ideias, engajar pessoas e estar sempre um passo à frente em um mundo hiperconectado. Rio de Janeiro: Ed. Intrínseca, 2018.

TREZZI, C. A educação pós-pandemia: uma análise a partir da desigualdade educacional, Revista Dialogia, São Paulo, n. 37, p. 1-14, jan./abr. 2021. Available at: https://periodicos.uninove.br/dialogia/article/view/18268/8843. Access on: 1 nov. 2022.

WORLD BANK GROUP. Impactos da COVID-19 no Brasil: evidências sobre pessoas com deficiência durante a pandemia, Informativo Banco Mundial, Washington, DC, 14 dez. 2021. Available at: https://www.worldbank.org/pt/country/brazil/brief/impactos-da-covid19-no-brasil-evidencias-sobre-pessoas-com-deficiencia-durante-a-pandemia. Access on: 1 nov. 2022.

Downloads

Publicado

19/04/2024

Como citar

Foina, P. R. (2024). The impact of technology on education. Inclusão Social, 17(2). https://doi.org/10.18225/inc.soc.v17i2.6993