Theory and practice mediation and continuing training

possibilities in pandemic times

Authors

  • Rafael Carlos Queiroz Universidade Federal do Espírito Santo https://orcid.org/0000-0002-4428-1081
  • Nazareth Vidal da Silva Universidade Federal do Espírito Santo
  • Maria José Carvalho Bento Universidade Federal do Espírito Santo
  • Mariangela Lima de Almeida Universidade Federal do Espírito Santo https://orcid.org/0000-0002-7092-2583

DOI:

https://doi.org/10.21728/logeion.2022v9nesp.p98-119

Keywords:

Continuing education. Collaborative-critical action research. Jurgen Habermas. Pandemic. Study-reflection group.

Abstract

Since its inception, in 2020, the Covid-19 pandemic has brought about several challenges in everyday life. In the field of education it was no different, as educators needed to rethink broader concepts of continuing education. In this context, the study seeks to analyze the challenges and possibilities for the continuing education of education professionals from the perspective of collaborative-critical self-reflection. For this, it is based on the theory of Jürgen Habermas through two conceptions: communicative rationality and theory and praxis mediation. In this process, we take the arguments of the professionals participating in the study-reflection group based on their demands, learning processes and change actions. Actions and analyzes dialogue and sustain themselves between the theoretical-methodological references underlying the processes, contemplating the application of the self-reflexive spiral of observation, planning, action and reflection and the outlining and theorization of the mediating functions in the relationship between theory and practice, namely: elaboration / formation of critical theorems; organization of awareness and learning processes; and the conduct of the political struggle, selection of appropriate strategies and resolution of tactical issues, these categories being the way in which the data were organized. As a result, we observed new possibilities for continuing education, encompassing more graduates and expanding collaboration between researchers, in addition to the intention of trainees/students to change or transform their practices into effective actions in their locus of action.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALMEIDA, M. L. Uma análise da produção acadêmica sobre os usos da pesquisa-ação em processos de inclusão escolar: entre o agir comunicativo e o agir estratégico. 2010. 234 f. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, 2010.

ALMEIDA, M. L.; BARROS, M. L. S. Conhecimentos construídos pela via da pesquisa-ação com gestores públicos de educação especial no Estado do Espírito Santo. In: VICTOR, S. L.; VIEIRA, A. B.; OLIVEIRA, I. M. (org.). Educação especial inclusiva: conceituações, medicalização e políticas. Campos dos Goytacazes: Brasil Multicultural, 2017, p. 262-182.

ALMEIDA, B. O.; ALVES, L. R. G. Lives, educação e COVID-19: estratégias de interação na pandemia. Interfaces Científicas, Aracaju, v.10, n.1, p. 149-163, Número Temático, 2020.

ALMEIDA, M. L. Diálogos sobre pesquisa-ação: concepções e perspectivas. São Carlos: Pedro & João Editores, 2019. 155p.

BARBIER, R. A pesquisa-ação. Tradução Lucie Didio. Brasília: Liber Livro, 2007.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1977.

BITTENCOURT, P. J.S. As pandemias na História. Disponível em: https://www.uffs. edu.br/campi/erechim/noticias/artigo-as-pandemias-na-historia. Publicado em: 07 de abril de 2020, 09h04min /. Acesso em: 03 set. 2020.

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Parecer CNE/CP nº 5/2020. Reorganização do Calendário Escolar e da possibilidade de cômputo de atividades não presenciais para fins de cumprimento da carga horária mínima anual, em razão da Pandemia da COVID-19. Brasília, 2020.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Especial. Política nacional de educação especial na perspectiva da educação inclusiva. Brasília, 2008. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=16690politica-nacional-de-educacao-especial-na-perspectiva-da-educacao-inclusiva-05122014&Itemid=3 0192. Acesso em: 20 dez. 2020.

BUENO, J. G. S. Os grupos de pesquisa do CNPq como uma das expressões da produção científica no campo da educação especial. In: SEMINÁRIO NACIONAL DE EDUCAÇÃO ESPECIAL, 5.; SEMINÁRIO CAPIXABA DE EDUCAÇÃO INCLUSIVA, 16., 2018, Vitória -ES. Anais... Vitória: Edufes, 2018. v. 2.

CARR, W. Critical Action Research Today. Revista Estreiadiálogos. v. 4. n. 1. julho 2019.

CARR, W.; KEMMIS, S. Teoría crítica de la enseñanza: la investigación-acción en la formación del profesorado. Tradução J. A. Bravo. Barcelona: Martínez Roca, 1988.

CARR, W.; KEMMIS, S. Una aproximación crítica a la teoria y la práctica. In: CARR, W.; KEMMIS, S. Teoría crítica de la enseñanza: la investigación-acción en la formación del profesorado. Barcelona: Martínez Roca, 1986. cap. 5, p. 142-166.

CONTRERAS, J. Autonomia de professores. Tradução Sandra Trabucco Valenzuela. São Paulo: Cortez, 2012.

DEL ROIO, M. A.; MARTINEZ, V.C. Vigência do estado de sítio político na pandemia. 2020. Disponível em: https://morula.com.br/wpcontent/uploads/2020/06/ ParaAlem DaQuarentena.pdf. Acesso em: 03 out. 2020.

DOLZ, J.; LIMA, G.; ZANI, J. B. Itinerário para o ensino do gênero fábula: a formação de professores em um minicurso. Textura: Revista de Educação e Letras. v. 22 n. 52 p. 250-274 out./dez. 2020.

FREIRE, P. Pedagogia dos sonhos possíveis. São Paulo: Editora UNESP, 2001.

FREIRE, P. Conscientização: Teoria e prática da libertação: Uma introdução ao pensamento de Paulo Freire. 3. ed.; São Paulo: Centauro, 2006.

GATTI, B. A.; BARRETO, E. de S. (coord.). Professores do Brasil: impasses e desafios. Brasília: UNESCO, 2009.

GATTI, B.A. A formação inicial de professores para a educação básica: as licenciaturas. Revista USP, São Paulo, n. 100, p. 33-46, dezembro/janeiro/fevereiro, 2013-2014.

GOUVEIA, A. B. Educação especial e/na educação básica: entre especificidades e indissociabilidades [recurso eletrônico] / organizadoras Geovana Mendonça Lunardi Mendes, Márcia Denise Pletsch, Regina Célia Linhares Hostins. Prefácio. 1. ed. - Araraquara [SP]: Junqueira & Marin, 2019.

HABERMAS, J. Técnica e ciência como ideologia. Lisboa: Edições 70, 1968.

HABERMAS, J. Teoría de la acción comunicativa: racionalidad de la acción y racionalización social. Versión de Manuel Jimenez Redondo. Madrid: Taurus, 1987.

HABERMAS, J. Consciência moral e agir comunicativo. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 1989.

HABERMAS, J. O discurso filosófico da modernidade. Tradução Luiz Sérgio Repa e Rodnei Nascimento. São Paulo: Martins Fontes, 2000.

HABERMAS, J. Agir comunicativo e razão destranscendentalizada. Tradução Lucia Aragão. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 2002.

HABERMAS, J. Teoria do agir comunicativo: racionalidade da ação e racionalidade social. Tradução de Paulo A. Soethe. São Paulo: Martins Fontes, 2012.

HABERMAS, J. Entrevista concedida para Le Monde em 11/03/2020. Disponível em: http://www.ihu.unisinos.br/78-noticias/597983-a-solidariedade-e-a-unica-cura-entrevista-com-juergen-habermas. Acesso em: 04 abr. 2020.

HENRIQUES, C. M. P.; VASCONCELOS, W. Crises dentro da crise: respostas, incertezas e desencontros no combate à pandemia da Covid-19 no Brasil. Estud. av., São Paulo, v. 34, n. 99, p. 25-44, ago. 2020. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_ arttext&pid=S0103-40142020000200025&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 03 out. 2020.

KEMMIS, S. La Investigación-Acción y la Política de Reflexión. In: ANGULO RASCO, J.F. et alii (org.) Desarrollo Profesional del Docente: política, investigación y prática. Madrid: Ed. Akal, 1999.

MAXIMINO V.; LIBERMAN, F. Grupos e terapia ocupacional: formação, pesquisa e ações. 2015. 296p. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/5012691/ mod_resource/content/1/Grupos%20e%20Terapia%20Ocupacional-Livro%20completo.pdf. Acesso em: 03 out. 2020.

MÜHL.E.H. Mundo da vida e educação: racionalidade e normatividade. Filosofia e Educação, Campinas, SP, v. 8, n. 2, p. 97-120, jun./set. 2016. ISSN 1984-9605.

OLIVEIRA, M. M. Como fazer pesquisa qualitativa. 6. ed. Petrópolis: Vozes, 2014.

PINHO, C. E. S. Pandemia global, governo e desigualdade no Brasil: um olhar das ciências sociais. 12 abril 2020. Disponível em http://www.ihu.unisinos.br/597877-pandemia-global-governo-e-desigualdade-no-brasil-um-olhar-das-ciencias-sociais. Acesso em: 03 set. 2020.

RODRIGUES, I. A.; CAVALCANTE, J. R.; FAERSTEIN, E. Pandemia de Covid-19 e a saúde dos refugiados no Brasil. Physis, Rio de Janeiro, v. 30, n. 3, e300306, 2020. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-73312020000300305&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 03 out. 2020.

UNESCO. COVID-19: como a Coalizão Global de Educação da UNESCO está lidando com a maior interrupção da aprendizagem da história. Disponível em: https://pt.unesco.org/ news/covid-19-como-coalizao-global-educacao-da-unesco-esta-lidando-com-maior-interrupcao-da. Acesso em: 06 out. 2020. 2020a.

UNESCO. A Comissão Futuros da Educação da Unesco apela ao planejamento antecipado contra o aumento das desigualdades após a COVID-19. Paris: Unesco, 16 abr. 2020. Disponível em: https://pt.unesco.org/news/comissao– futuros– da– educacao– da– unesco– apela– ao– planejamento– antecipado– o– aumento– das. Acesso em: 3 out. 2020. 2020b.

VEJA SAUDE. OMS decreta pandemia do novo coronavírus. Saiba o que isso significa. Disponível em: https://saude.abril.com.br/medicina/oms-decreta-pandemia-do-novo-coronavirus-saiba-o-que-isso-significa/. Acesso em: 03 set. 2020.

VIEIRA, A. et. al. Formação de gestores de educação especial: desafios e possibilidades. In: SIMPÓSIO BRASILEIRO DE POLÍTICA E ADMINISTRAÇÃO DA EDUCAÇÃO, 25.; CONGRESSO IBEROAMERICANO DE POLÍTICA E ADMINISTRAÇÃO DA EDUCAÇÃO, 2., 2011, São Paulo. Anais... São Paulo: Anpae, 2011. CD-ROM.

Published

15/12/2022

How to Cite

Theory and practice mediation and continuing training : possibilities in pandemic times. Logeion: Filosofia da Informação, Rio de Janeiro, RJ, v. 9, p. 98–119, 2022. DOI: 10.21728/logeion.2022v9nesp.p98-119. Disponível em: https://revista.ibict.br/fiinf/article/view/6171.. Acesso em: 20 may. 2024.