Educação para a democracia

An articulation between Habermas' communicative action and Paulo Freire's pedagogy in health training processes

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21728/logeion.2023v10nesp2.p296-313

Keywords:

Agir comunicativo-pedagógico, Comunicação, Educação Popular, saúde

Abstract

The concept of pedagogical-communicative action the relationship between communication and education, based on two important epistemic hypotheses: Jürgen Habermas’s theory of communicative action and Paulo Freire’s pedagogical bases (within the popular health education perspective). This essay intends to discuss how pedagogical-communicative action can contribute to insights on health training processes, based on these two authors’ convergent approaches, such as: communication/dialogue, interdisciplinarity, democracy, work and emancipation. The pedagogical action is based on social learnings supported by communicative rationality, in order to enable a dialogical, supportive and radically open culture to transformation processes based on social emancipation. In communicative action, which articulates all kinds of action (Teleological, Strategic, Normative, Expressive and Communicative), participants in an interaction seek consensus and understanding. Therefore, an internal relationship between praxis and rationality is established, elevating the normative content of mutual understanding-oriented action. Habermas and Freire develop communicative action proposals deeply interconnected, which is why there is a connection within the role of communication in human relationships and, consequently, in health. The pedagogical action in enhanced by the integration between the communicative action and elements of popular education. From this perspective, language begins to take on the functions of understanding and coordinating goal-oriented activities of the different subjects of action and of socialization itself. Therefore, the language expressed in speech or signs is a result of social action, which becomes capable of producing significant changes and interventions in health training processes through sharing.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Elizabeth Artmann, Escola Nacional de Saúde Pública

    Senior researcher at the Department of Administration and Planning at the National School of Public Health, ENPS/Fiocruz. Permanent professor of the Postgraduate Course in Public Health at Ensp and PPGSMCA-IFF.

References

ALMEIDA, M. D. S. D. et al. Residência em saúde da família do campo e o enfrentamento a COVID-19: relato de experiência. Health Residencies Journal - HRJ, [S. l.], v. 1, n. 7, p. 52–67, 28 set. 2020. DOI: https://doi.org/10.51723/hrj.v1i7.89

ANDRADE, L. F. S.; ALCÂNTARA, V. de C.; PEREIRA, J. R. Comunicação que constitui e transforma os sujeitos: agir comunicativo em Jürgen Habermas, ação dialógica em Paulo Freire e os estudos organizacionais. Cadernos EBAPE.BR, [S. l.], v. 17, p. 12–24, mar. 2019. DOI: https://doi.org/10.1590/1679-395164054

ARTMANN, E. Interdisciplinaridade no enfoque intersubjetivo habermasiano: reflexões sobre planejamento e AIDS. Ciência & Saúde Coletiva, [S. l.], v. 6, p. 183–195, 2001. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-81232001000100015

ARTMANN, E.; URIBE RIVERA, F. J. Gestão comunicativa e democrática para a integralidade e humanização do cuidado em saúde: desafios. Construção social da demanda por cuidado: revisitando o direito à saúde, o trabalho em equipe, os espaços públicos e a participação, [S. l.], , p. 225–239, 2013.

BASTOS, C. V. R. de; OLIVEIRA, S. V. de. AÇÃO COMUNICATIVA E AÇÃO DIALÓGICA: CONTRIBUIÇÕES PARA UMA EDUCAÇÃO LIBERTADORA. APRENDER - Cad. de Filosofia e Psic. da Educação, [S. l.], v. 2, n. Vitória da Conquista, p. 119–134, 2006.

BRASIL, P. da R. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. 5 ago. 1988. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em: 11 set. 2022.

COSTA, C. A.; LOUREIRO, C. F. A interdisciplinaridade em Paulo Freire: aproximações político-pedagógicas para a educação ambiental crítica. Revista Katálysis, [S. l.], v. 20, n. 1, p. 111–121, abr. 2017. DOI: https://doi.org/10.1590/1414-49802017.00100013

DANTAS, M. B. P. Educação em saúde na atenção básica: sujeito, diálogo, intersubjetividade. [S. l.], 2010.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 73a edição. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2020.

HABERMAS, J. Conhecimento e interesse. trad. Luiz Sérgio Repa. 1. ed. São Paulo: Ed. Unesp, 2014(Coleção Habermas).

HABERMAS, J. Para a reconstrução do materialismo histórico. [S. l.]: Editora Unesp, 2016.

HABERMAS, J. Teoria do agir comunicativo. 1: Racionalide da ação e racionalização social. trad. Paulo Soethe. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2012.

HONNETH, A. Reconhecimento ou redistribuição? A mudança de perspectiva na ordem moral da sociedade. In: SOUZA, J.; MATTOS, P. (org.). Teoria crítica no século XXI. 1a edição. São Paulo: Annablume, 2007.

LAROCCA, L. M.; MAZZA, V. de A. Habermas e Paulo Freire: referenciais teóricos para o estudo da comunicação em enfermagem. Revista Gaúcha de Enfermagem, [S. l.], v. 24, n. 2, p. 169–169, 2003.

LIMA, J. de C.; RIVERA, F. J. U. Agir comunicativo, redes de conversação e coordenação em serviços de saúde: uma perspectiva teórico-metodológica. Interface - Comunicação, Saúde, Educação, [S. l.], v. 13, p. 329–342, dez. 2009. DOI: https://doi.org/10.1590/S1414-32832009000400008

MACHADO, M. H.; XIMENES NETO, F. R. G. Gestão da Educação e do Trabalho em Saúde no SUS: trinta anos de avanços e desafios. Ciência & Saúde Coletiva, [S. l.], v. 23, p. 1971–1979, jun. 2018. DOI: https://doi.org/10.1590/1413-81232018236.06682018

MATIELO, E. Dialogando sobre educação em saúde e ética a partir da experiência do curso técnico em saúde comunitária do movimento dos trabalhadores rurais sem terra. 2009. 138 f. Dissertação de Mestrado – Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2009. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/bitstream/handle/123456789/92340/281638.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 18 set. 2022.

MELLO, A. S. de. O agir pedagógico na construção do apoio matricial : caminhos possíveis no compartilhamento do cuidado. 2021. 203 f. Tese (doutorado) – Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Faculdade de Enfermagem, Rio de Janeiro, 2021.

MINAYO, M. C. de S. Interdisciplinaridade: uma questão que atravessa o saber, o poder e o mundo vivido. Medicina, [S. l.], v. 24, n. 2, p. 70–77, jun. 1991.

MIRANDA, L.; RIVERA, F. J. U.; ARTMANN, E. Trabalho em equipe interdisciplinar de saúde como um espaço de reconhecimento: contribuições da teoria de Axel Honneth. Physis: Revista de Saúde Coletiva, [S. l.], v. 22, p. 1563–1583, 2012. DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-73312012000400016

MÜLLER NETO, Julio Strubing; ARTMANN, E. Discursos sobre o papel e a representatividade de conferências municipais de saúde. Cadernos de Saúde Pública, [S. l.], v. 30, p. 68–78, jan. 2014. DOI: https://doi.org/10.1590/0102-311X00136012

MÜLLER NETO, Júlio Strubing; ARTMANN, E. Política, gestão e participação em Saúde: reflexão ancorada na teoria da ação comunicativa de Habermas. Ciência & Saúde Coletiva, [S. l.], v. 17, p. 3407–3416, dez. 2012. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-81232012001200025

OLIVEIRA, A. A. A. de. A competência comunicativa como um telos para o agir pedagógico. Accepted: 2007-06-06T17:28:22Z, 2003. Disponível em: https://lume.ufrgs.br/handle/10183/3405. Acesso em: 23 set. 2022.

PALUDO, C. Habermas e a Educação Popular: a dimensão política da educação como possibilidade de encontro. Revista Contexto & Educação, [S. l.], v. 25, n. 83, p. 67–82, 2010.

PEDUZZI, M. Equipe multiprofissional de saúde: conceito e tipologia. Revista de Saúde Pública, [S. l.], v. 35, p. 103–109, fev. 2001. DOI: https://doi.org/10.1590/S0034-89102001000100016

PITANO, S. de C. Jürgen Habermas, Paulo Freire e a crítica à cidadania como horizonte educacional : uma proposta de revivificação da educação popular ancorada no conceito de sujeito social. Accepted: 2008-12-17T04:12:34Z, 2008. Disponível em: https://lume.ufrgs.br/handle/10183/14844. Acesso em: 19 set. 2022.

PITANO, S. de C. PROBLEMATIZANDO REFERÊNCIAS PARA A EDUCAÇÃO POPULAR:: PAULO FREIRE E JÜRGEN HABERMAS. Revista Sul-Americana de Filosofia e Educação (RESAFE), [S. l.], n. 28, p. 104–119, 2017. DOI: https://doi.org/10.26512/resafe.v0i28.4907

RIVERA, F. J. U. Agir comunicativo e planejamento social: uma crítica ao enfoque estratégico. Rio de Janeiro: SciELO Books - Editora FIOCRUZ, 1995. DOI: https://doi.org/10.7476/9788575412480

SAÚDE, M. da. Portaria N. 2761, de 19 de novembro de 2013. Portaria N. 2761. Institui a Política Nacional de Educação Popular em Saúde no âmbito do SistemaÚnico de Saúde (PNEPS-SUS). 19 nov. 2013. Disponível em: https://bvsms.saude.gov.br/bvs/saudelegis/gm/2013/prt2761_19_11_2013.html. Acesso em: 13 out. 2022.

STRECK, D. R.; REDIN, E.; ZITKOSKI, J. J. Dicionário Paulo Freire. [S. l.]: Autêntica, 2015.

TESSER, G. J. Educação e Agir Comunicativo em Habermas. Revista do NESEF, [S. l.], v. 2, n. 2, 29 ago. 2017. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/nesef/article/view/54557. Acesso em: 23 set. 2022. DOI: https://doi.org/10.5380/nesef.v2i2.54557

ZITKOSKI, J. J. A refundamentação da educação popular à luz de uma nova racionalidade proposta por Freire e Habermas. Revista de Ciências Humanas, [S. l.], v. 1, n. 1, p. 93–109, 2000.

Published

30/11/2023

How to Cite

Educação para a democracia: An articulation between Habermas’ communicative action and Paulo Freire’s pedagogy in health training processes. Logeion: Filosofia da Informação, Rio de Janeiro, RJ, v. 10, n. esp2, p. 296–313, 2023. DOI: 10.21728/logeion.2023v10nesp2.p296-313. Disponível em: https://revista.ibict.br/fiinf/article/view/6792.. Acesso em: 20 may. 2024.