THEORETICAL AND POLITICAL WEAPONS

intellectual production in Information Science

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21728/logeion.2023v10nesp2.p459-480

Keywords:

Postmodernism, Postmodernity, Scientific production, Information Science, Intellectual influences

Abstract

It considers the Brazilian scientific production of Information Science (IC), by institutionally recognized researchers in the area, to highlight transformation movements and intellectual influences on the theoretical framework constructed by them. It questions the concepts of postmodernity and postmodernism in the context of these productions, critically analyzing periodic scientific production, indexed in the Reference Database of Journal Articles in Information Science (Brapci), of Research Productivity Fellows (PQ) , from the National Council for Scientific and Technological Development (CNPq), from 1990 to 2022, to describe the phenomenon of postmodernism and postmodernity, both as a process of transformation and stimulation of production on the contradictions found in this culture , as well as the recognition of theories, concepts, political and ideological positions. It adopts the distinction presented by Terry Eagleton, between postmodernism and postmodernity, to recognize the meanings of the terms focused on and their correlates, and in which contexts they are analyzed in the research corpus. Selects texts with potential contribution to a historical-evolutionary synthesis. It concludes by highlighting two most obvious positions. The predominant one associates it with the condition of IC as a post-modern science, with post-modern archival science, with the post-custodial paradigm, with post-modern society and with generic considerations about knowledge and information as basic commodities of post-modernity. The most critical position is based on authors such as Terry Eagleton, when denouncing the illusions of postmodernism, and David Harvey, whose main arguments relate the rise of postmodern cultural forms and the emergence of flexible modes of accumulation to the compression cycle of time-space in the organization of capitalism.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Leilah Santiago Bufrem, Univ Federal de Pernambuco, Centro de Artes e Comunicação, Dep de Ciência da informacao
    1994- 1995 Pós-Doutorado. Universidad Autonoma de Madrid, U.A.M., Espanha. Bolsista do(a): Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior, CAPES, Brasil. Grande área: Ciências Sociais Aplicadas/ Área: Comunicação/ Subárea: Jornalismo e Editoração/ Especialidade: Divulgação do Livro. 1988- 1991 Doutorado em Ciências da Comunicação. Universidade de São Paulo, USP, Brasil. Título: Editoras universitárias brasileiras: uma crítica para reformulação da prática, Ano de Obtenção: 1991. Orientador: Jerusa Pires Ferreira. Bolsista do(a): Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior, CAPES, Brasil. Palavras-chave: Editoração universitária; Editoras - Brasil; Universidades - produção editorial. Grande área: Ciências Sociais Aplicadas/ Área: Comunicação/ Subárea: Jornalismo e Editoração/ Especialidade: Editoração Universitária. Setores de atividade: Produtos e serviços recreativos, culturais, artísticos e desportivos. 1979- 1981 Mestrado em Educação. Universidade Federal do Paraná, UFPR, Brasil. Título: Estudo de uma realidade concreta: fundamentação para uma proposta de currículo na área rural, Ano de Obtenção: 1981. Orientador: Zélia Milleo Pavão. Palavras-chave: Educação - meio rural; Currículo; Paraná - educação. Grande área: Ciências Humanas/ Área: Educação/ Subárea: Currículo/ Especialidade: Currículos Específicos para Níveis e Tipos de Educação. Setores de atividade: Educação; Desenvolvimento rural. 1986- 1987 Especialização em Ação Cultural. (Carga Horária: 360h). Universidade de São Paulo, USP, Brasil. Ano de finalização: 1987. 1975- 1975 Especialização em Cultura Portuguesa. Universidade de Lisboa, U.LISBOA, Portugal. Ano de finalização: 1975. 1974- 1975 Especialização em Métodos e Técnicas de Ensino. (Carga Horária: 360h). Universidade Federal do Paraná, UFPR, Brasil. Título: O docente de 1º e 2º graus inserido no contexto das reformas de ensino em análise comparativa. Ano de finalização: 1975. 1974- 1974 Especialização em Teoria do Conhecimento. (Carga Horária: 360h). Universidade Federal do Paraná, UFPR, Brasil. Título: Evolução da educação popular e de adultos no Brasil. Ano de finalização: 1974. 1962- 1965 Graduação em FILOSOFIA. Pontifícia Universidade Católica do Paraná, PUC-PR, Brasil. 1961- 1964 Graduação em FILOSOFIA. Pontifícia Universidade Católica do Paraná, PUC-PR, Brasil. 1960- 1963 Graduação em Biblioteconomia e Documentação. Universidade Federal do Paraná, UFPR, Brasil. Professor Permanente da Universidade Federal de Pernambuco, UFPE, Brasil. Pesquisador participante da Universidade Carlos III de Madrid, CARLOS III MADRI, Espanha. Professor Permanente da Universidade Estadual Paulista Campus de Marília, UNESP, Brasil. Professor Colaborador da Universidade Federal do Paraná, UFPR, Brasil. Pesquisadora do Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico, CNPq, Brasil. ENDEREÇO: Al Cabral, 410 Centro 80410-210 Curitiba - PR

References

ALBERNAZ, R. O.; REIS, M. G. O processo de patrimonialização e a cibercultura: mobilização no ciberespaço através de grupos na rede social Facebook. Comunicação & Informação, Goiânia, v. 17, n. 1, p. 21-35, 2014. Disponível em: https://brapci.inf.br/index.php/res/v/65596. Acesso em: 12 ago. 2023.

ALVES, B. H. A Sociologia de Pierre Bourdieu e os pesquisadores bolsistas de produtividade em pesquisa do CNPq em Ciência da Informação. 2018. Tese (Doutorado em Ciência da Informação) – Faculdade de Filosofia e Ciências, Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho", Marília, 2018. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/server/api/core/bitstreams/e5d0256e-8c0f-409e-94d6-0a3e99d0819f/content. Acesso em: 25 out. 2023.

BARTHES, R. A morte do autor. In: BARTHES, R. O rumor da língua. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2004. p. 57-64.

BEZERRA, A. C. From critical information literacy to a critical theory of information. The International Review of Information Ethics, Edmonton, v. 30, n. 1, 2021. Disponível em: https://informationethics.ca/index.php/irie/article/view/411. Acesso em: 29 oct. 2023.

BOURDIEU, P. A economia das trocas simbólicas. São Paulo: Perspectiva, 2011.

BOURDIEU, P.; EAGLETON, T. A doxa e a vida cotidiana: uma entrevista. In: ZIZEK, S. (org.). Um mapa da ideologia. Rio de Janeiro: Contraponto, 1996. p. 265-278.

BRAGA, L. R. A. As ilusões do pensamento pós-moderno segundo Terry Eagleton. Estácio de Sá Ciências Humanas, [S. l.], v. 2, p. 155-169, 2011.

EAGLETON, T. As ilusões do pós-modernismo. Rio de Janeiro Zahar, 1998.

EAGLETON, T. A ideologia e suas vicissitudes no marxismo ocidental. In: ZIZEK, S. (org.). Um mapa da ideologia. Rio de Janeiro: Contraponto, 1996. p. 179-226.

HARVEY, D. A condição pós-moderna. São Paulo: Loyola, 1992. 352 p.

KÕHLER, Michael. Crítica: estética da pós-modernidade. Lisboa: Editorial Teorema,

124p. Pós-modernismo: um panorama histórico, p. 2

LYOTARD, J. F. A condição pós-moderna. Rio de Janeiro: José Olympio, 2004. 135p.

LYOTARD, J-F. Moralidades pós-modernas. Campinas: Papirus, 1996. 222p.

MARQUES, Rodrigo Moreno. Fetichismo da informação e da cultura: contribuições à crítica da ciência da informação. In: SILVEIRA, F. J. N. da; FROTA, M. G. da C; MARQUES, R. M. (orgs). Informação, mediação e cultura: teorias, métodos e pesquisas. Belo Horizonte, MG: Letramento: PPGCI, 2022.

MARQUES, Rodrigo Moreno. Intelecto geral: origem e superação de um equívoco de Karl Marx. Trabalho & Educação, v. 31, n.1| p. 47-67, jan-abr., 2022.

MARTINS, José de Souza. Ideologia na ciência no Brasil. Valor Econômico, 15 de março de 2019. Disponível em: https://www.valor.com.br/cultura/6161277/jose-de-souza-martins-ideologia-na-ciencia-no-brasil Acesso em: 11/09/2023.

MARX, K. Elementos fundamentales para la crítica de la Economia Política (borrador). V. I. Argentina: Siglo Veintiuno, 1973. 500p.

MARX, K. Contribuição à crítica da Economia Política. São Paulo: Martins Fontes, 1977. 351 p.

MARX, K. O Capital: crítica da economia política. São Paulo: Nova Cultural: Livro I, Tomo I, 1996. (Os Economistas). 496 p.

MARX, K. O Capital: crítica da economia política. Livro II. São Paulo: Victor Civita, 1984. (Os Economistas). 365 p.

MARX, K. Capítulo sexto (inédito): manuscritos de 1863-1867, O Capital: resultados do processo de produção imediato. São Paulo: Boitempo, 2022.

MELO, Willian Lima. O processo de institucionalização científica na Ciência da Informação no Brasil: um campo disciplinar sob a perspectiva transversalista. Recife, 2020.

f.

ORTEGA, C. D. Relações históricas entre Biblioteconomia, Documentação e Ciência da Informação. DataGramaZero - Revista de Ciência da Informação, Rio de Janeiro, v. 5, n. 5, out. 2004. Disponível em: <http://www.dgz.org.br/out04/Art_03.htm>. Acesso em: 21 jun. 2023.

ROMERO, Daniel. Marx e a técnica: um estudo dos manuscritos de 1861-1863. São Paulo: Expressão Popular, 2007.

SADER, E. A crítica crítica (crítica, crítica, crítica). Blog da Boitempo. São Paulo, 14 jan. 2015. Disponível em: https://blogdaboitempo.com.br/2015/01/14/a-critica-critica-critica-critica-critica/. Acesso em: 24 out. 2023.

SARACEVIC, T. Educação em ciência da informação na década de 1980. Ciência da Informação, v. 7, n. 1, 1978. DOI: 10.18225/ci.inf..v7i1.120 Acesso em: 04 set. 2023.

WHITLEY, R. Cognitive and social institutionalization of scientific specialities and research áreas. In: WHITLEY, R. (Ed.). Social processes of scientific development. London: Routledge and Kegan, 1974. p. 69-95.

Published

30/11/2023

How to Cite

THEORETICAL AND POLITICAL WEAPONS: intellectual production in Information Science. Logeion: Filosofia da Informação, Rio de Janeiro, RJ, v. 10, n. esp2, p. 459–480, 2023. DOI: 10.21728/logeion.2023v10nesp2.p459-480. Disponível em: https://revista.ibict.br/fiinf/article/view/6796. Acesso em: 21 nov. 2024.