THEORETICAL AND POLITICAL WEAPONS

intellectual production in Information Science

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21728/logeion.2023v10nesp2.p459-480

Keywords:

Postmodernism, Postmodernity, Scientific production, Information Science, Intellectual influences

Abstract

It considers the Brazilian scientific production of Information Science (IC), by institutionally recognized researchers in the area, to highlight transformation movements and intellectual influences on the theoretical framework constructed by them. It questions the concepts of postmodernity and postmodernism in the context of these productions, critically analyzing periodic scientific production, indexed in the Reference Database of Journal Articles in Information Science (Brapci), of Research Productivity Fellows (PQ) , from the National Council for Scientific and Technological Development (CNPq), from 1990 to 2022, to describe the phenomenon of postmodernism and postmodernity, both as a process of transformation and stimulation of production on the contradictions found in this culture , as well as the recognition of theories, concepts, political and ideological positions. It adopts the distinction presented by Terry Eagleton, between postmodernism and postmodernity, to recognize the meanings of the terms focused on and their correlates, and in which contexts they are analyzed in the research corpus. Selects texts with potential contribution to a historical-evolutionary synthesis. It concludes by highlighting two most obvious positions. The predominant one associates it with the condition of IC as a post-modern science, with post-modern archival science, with the post-custodial paradigm, with post-modern society and with generic considerations about knowledge and information as basic commodities of post-modernity. The most critical position is based on authors such as Terry Eagleton, when denouncing the illusions of postmodernism, and David Harvey, whose main arguments relate the rise of postmodern cultural forms and the emergence of flexible modes of accumulation to the compression cycle of time-space in the organization of capitalism.

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Author Biography

  • Leilah Santiago Bufrem, Univ Federal de Pernambuco, Centro de Artes e Comunicação, Dep de Ciência da informacao
    1994- 1995 Pós-Doutorado. Universidad Autonoma de Madrid, U.A.M., Espanha. Bolsista do(a): Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior, CAPES, Brasil. Grande área: Ciências Sociais Aplicadas/ Área: Comunicação/ Subárea: Jornalismo e Editoração/ Especialidade: Divulgação do Livro. 1988- 1991 Doutorado em Ciências da Comunicação. Universidade de São Paulo, USP, Brasil. Título: Editoras universitárias brasileiras: uma crítica para reformulação da prática, Ano de Obtenção: 1991. Orientador: Jerusa Pires Ferreira. Bolsista do(a): Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior, CAPES, Brasil. Palavras-chave: Editoração universitária; Editoras - Brasil; Universidades - produção editorial. Grande área: Ciências Sociais Aplicadas/ Área: Comunicação/ Subárea: Jornalismo e Editoração/ Especialidade: Editoração Universitária. Setores de atividade: Produtos e serviços recreativos, culturais, artísticos e desportivos. 1979- 1981 Mestrado em Educação. Universidade Federal do Paraná, UFPR, Brasil. Título: Estudo de uma realidade concreta: fundamentação para uma proposta de currículo na área rural, Ano de Obtenção: 1981. Orientador: Zélia Milleo Pavão. Palavras-chave: Educação - meio rural; Currículo; Paraná - educação. Grande área: Ciências Humanas/ Área: Educação/ Subárea: Currículo/ Especialidade: Currículos Específicos para Níveis e Tipos de Educação. Setores de atividade: Educação; Desenvolvimento rural. 1986- 1987 Especialização em Ação Cultural. (Carga Horária: 360h). Universidade de São Paulo, USP, Brasil. Ano de finalização: 1987. 1975- 1975 Especialização em Cultura Portuguesa. Universidade de Lisboa, U.LISBOA, Portugal. Ano de finalização: 1975. 1974- 1975 Especialização em Métodos e Técnicas de Ensino. (Carga Horária: 360h). Universidade Federal do Paraná, UFPR, Brasil. Título: O docente de 1º e 2º graus inserido no contexto das reformas de ensino em análise comparativa. Ano de finalização: 1975. 1974- 1974 Especialização em Teoria do Conhecimento. (Carga Horária: 360h). Universidade Federal do Paraná, UFPR, Brasil. Título: Evolução da educação popular e de adultos no Brasil. Ano de finalização: 1974. 1962- 1965 Graduação em FILOSOFIA. Pontifícia Universidade Católica do Paraná, PUC-PR, Brasil. 1961- 1964 Graduação em FILOSOFIA. Pontifícia Universidade Católica do Paraná, PUC-PR, Brasil. 1960- 1963 Graduação em Biblioteconomia e Documentação. Universidade Federal do Paraná, UFPR, Brasil. Professor Permanente da Universidade Federal de Pernambuco, UFPE, Brasil. Pesquisador participante da Universidade Carlos III de Madrid, CARLOS III MADRI, Espanha. Professor Permanente da Universidade Estadual Paulista Campus de Marília, UNESP, Brasil. Professor Colaborador da Universidade Federal do Paraná, UFPR, Brasil. Pesquisadora do Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico, CNPq, Brasil. ENDEREÇO: Al Cabral, 410 Centro 80410-210 Curitiba - PR

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Published

30/11/2023

How to Cite

THEORETICAL AND POLITICAL WEAPONS: intellectual production in Information Science. Logeion: Filosofia da Informação, Rio de Janeiro, RJ, v. 10, n. esp2, p. 459–480, 2023. DOI: 10.21728/logeion.2023v10nesp2.p459-480. Disponível em: https://revista.ibict.br/fiinf/article/view/6796.. Acesso em: 22 jul. 2024.