Education mediated by technology: from inclusion to training

Autores

  • Antonio Jair de Sousa Silva Oros Soluções Educacionais

DOI:

https://doi.org/10.18225/inc.soc.v17i2.6997

Palavras-chave:

education, mediation, technology

Resumo

Education is a continuous process that must be initiated within the family and systematized by the school.  Throughout the development of humanity, the teaching and learning system itself has evolved together,  particularly, together with technological tools which are in constant development. In this regard, despite being  mutable, the importance of technologies in education is undeniable, especially in current times when the internet  and devices allow simultaneous communication. Therefore, EMT (Education Mediated by Technology) fulfi ls  a strong need of the moment, uniting, through technological resources and the appropriate methodological  strategy, teachers and students in favor of the construction of knowledge. It is a supply model that still has  critics, however, it is undeniable that projects such as Canal Educação, which uses this methodological strategy,  contributes very eff ectively to the improvement of education in the state of Piauí. Rethinking and reevaluating  not only the tools available for education, but also their use, is extremely important for expanding off ers, with  the possibility of maintaining the quality of teaching. 

Referências

CASTEL, R. As metamorfoses da questão social: uma crônica do salário. Tradução: Iraci D. Poleti. Petrópolis, RJ: Vozes, 1998.

EMEDIATO, C. A. Educação e transformação social. Análise Social, v. XIV, n. 54, p. 207-217, 1978. Available at: http://analisesocial.ics.ul.pt/documentos/122398883.pdf. Access on: 15 fev. 2022.

FERREIRA JÚNIOR, L. C. R.; SANTOS, M. A. R. National education plan and the issue of innovation in pedagogical practices. Research, Society and Development, [S. l.], v. 11, n. 9, e4311931393, 2022. DOI: https://doi.org/10.33448/ rsd-v11i9.31393.

FREIRE, P. Educação e mudança. 12. Ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1979.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996. ISBN 85-219-0243-3.

GINI index. [Washington, DC]: The World Bank Group, 2022. Available at: https://data.worldbank.org/indicator/ SI.POV.GINI. Access on: 20 fev. 2023.

GODOI, M. S. Concentração de renda e riqueza e mobilidade social: a persistente recusa da política tributária brasileira a reduzir a desigualdade. Revista de Informação Legislativa: RIL, Brasília, DF, v. 59, n. 235, p. 61-74, jul./ set. 2022.

LAVRADOR, M. C. C. Processo de exclusão e inclusão social. In: BARROS, M. E. B.; ABDALA, M. (orgs.). Mundo e sujeito: aspectos subjetivos da globalização. São Paulo: Paulus, p. 115-127, 2005.

LEAL, G. F. Exclusão como ruptura de laços sociais: uma crítica do conceito. Mediações - Revista de Ciências Sociais, Londrina, v. 14, n. 1, p. 260-274, jan./jun. 2009. DOI 10.5433/2176-6665.2009v14n1p260.

MARCON, K.; CARVALHO, M. J. S. Formação de professores na cultura digital. In: MILL, D. (org.). Dicionário crítico de educação e tecnologias e de educação a distância. Campinas: Papirus, p. 271-274, 2018.

MENEZES, R. G.; VASCONCELLOS, P. M. C.; SCOTELARO, M.; MELLO, R. A. Desigualdade, expulsões e resistências sociais: pensando o local e o global. Caderno CRH, Salvador, v. 35, p. 1-17, e022003, 2022. ISSN 1983-8239. DOI 10.9771/ccrh.v35i0.4841.

MERCADO, L. P. L. (org.). Novas tecnologias na educação: refl exões sobre a prática. Maceió: EDUFAL, 2002. ISBN 85-7177-117-0.

SOUZA NETO, A. Relações contemporâneas entre educação, aprendizagem e tecnologias. Prefácio do Prof. Dr. Alaim Souza Neto. In: SOUZA NETO, A. (org.). Educação, aprendizagem e tecnologias: relações pedagógicas e interdisciplicares. São Paulo: Editora Pimenta Cultura, p. 7-10, 2018. ISBN: 978-85-66832-91-4 (eBook). DOI 10.31560/pimentacultural/2018.914.

STRECK, D. R. Educação e transformação social hoje: alguns desafi os políticos-pedagógicos. Revista lusófona de educação, v. 13, p. 89-100, 2009.

Downloads

Publicado

19/04/2024

Como citar

Sousa Silva, A. J. de. (2024). Education mediated by technology: from inclusion to training . Inclusão Social, 17(2). https://doi.org/10.18225/inc.soc.v17i2.6997