Education mediated by technology: from inclusion to training
DOI:
https://doi.org/10.18225/inc.soc.v17i2.6997Palabras clave:
education, mediation, technologyResumen
Education is a continuous process that must be initiated within the family and systematized by the school. Throughout the development of humanity, the teaching and learning system itself has evolved together, particularly, together with technological tools which are in constant development. In this regard, despite being mutable, the importance of technologies in education is undeniable, especially in current times when the internet and devices allow simultaneous communication. Therefore, EMT (Education Mediated by Technology) fulfi ls a strong need of the moment, uniting, through technological resources and the appropriate methodological strategy, teachers and students in favor of the construction of knowledge. It is a supply model that still has critics, however, it is undeniable that projects such as Canal Educação, which uses this methodological strategy, contributes very eff ectively to the improvement of education in the state of Piauí. Rethinking and reevaluating not only the tools available for education, but also their use, is extremely important for expanding off ers, with the possibility of maintaining the quality of teaching.
Referencias
CASTEL, R. As metamorfoses da questão social: uma crônica do salário. Tradução: Iraci D. Poleti. Petrópolis, RJ: Vozes, 1998.
EMEDIATO, C. A. Educação e transformação social. Análise Social, v. XIV, n. 54, p. 207-217, 1978. Available at: http://analisesocial.ics.ul.pt/documentos/122398883.pdf. Access on: 15 fev. 2022.
FERREIRA JÚNIOR, L. C. R.; SANTOS, M. A. R. National education plan and the issue of innovation in pedagogical practices. Research, Society and Development, [S. l.], v. 11, n. 9, e4311931393, 2022. DOI: https://doi.org/10.33448/ rsd-v11i9.31393.
FREIRE, P. Educação e mudança. 12. Ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1979.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996. ISBN 85-219-0243-3.
GINI index. [Washington, DC]: The World Bank Group, 2022. Available at: https://data.worldbank.org/indicator/ SI.POV.GINI. Access on: 20 fev. 2023.
GODOI, M. S. Concentração de renda e riqueza e mobilidade social: a persistente recusa da política tributária brasileira a reduzir a desigualdade. Revista de Informação Legislativa: RIL, Brasília, DF, v. 59, n. 235, p. 61-74, jul./ set. 2022.
LAVRADOR, M. C. C. Processo de exclusão e inclusão social. In: BARROS, M. E. B.; ABDALA, M. (orgs.). Mundo e sujeito: aspectos subjetivos da globalização. São Paulo: Paulus, p. 115-127, 2005.
LEAL, G. F. Exclusão como ruptura de laços sociais: uma crítica do conceito. Mediações - Revista de Ciências Sociais, Londrina, v. 14, n. 1, p. 260-274, jan./jun. 2009. DOI 10.5433/2176-6665.2009v14n1p260.
MARCON, K.; CARVALHO, M. J. S. Formação de professores na cultura digital. In: MILL, D. (org.). Dicionário crítico de educação e tecnologias e de educação a distância. Campinas: Papirus, p. 271-274, 2018.
MENEZES, R. G.; VASCONCELLOS, P. M. C.; SCOTELARO, M.; MELLO, R. A. Desigualdade, expulsões e resistências sociais: pensando o local e o global. Caderno CRH, Salvador, v. 35, p. 1-17, e022003, 2022. ISSN 1983-8239. DOI 10.9771/ccrh.v35i0.4841.
MERCADO, L. P. L. (org.). Novas tecnologias na educação: refl exões sobre a prática. Maceió: EDUFAL, 2002. ISBN 85-7177-117-0.
SOUZA NETO, A. Relações contemporâneas entre educação, aprendizagem e tecnologias. Prefácio do Prof. Dr. Alaim Souza Neto. In: SOUZA NETO, A. (org.). Educação, aprendizagem e tecnologias: relações pedagógicas e interdisciplicares. São Paulo: Editora Pimenta Cultura, p. 7-10, 2018. ISBN: 978-85-66832-91-4 (eBook). DOI 10.31560/pimentacultural/2018.914.
STRECK, D. R. Educação e transformação social hoje: alguns desafi os políticos-pedagógicos. Revista lusófona de educação, v. 13, p. 89-100, 2009.
Descargas
Publicado
Número
Sección
Licencia
Derechos de autor 2024 Antonio Jair de Sousa Silva
Esta obra está bajo una licencia internacional Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0.
- A publicação se reserva o direito de efetuar, nos originais, alterações de ordem normativa, ortográfica e gramatical, com vistas a manter o padrão culto da língua, respeitando, porém, o estilo dos autores;
- As provas finais não serão enviadas aos autores;
- Os trabalhos publicados passam a ser propriedade da revista Inclusão Social, ficando sua reimpressão total ou parcial, sujeita à autorização expressa da direção do Ibict;
- Deve ser consignada a fonte de publicação original;
- As opiniões emitidas pelos autores dos artigos são de sua exclusiva responsabilidade;
- Cada autor receberá dois exemplares da revista, caso esteja disponível no formato impresso.