Delimitation and Mitigation of Selected Gaps in Learning and Teaching

Autores/as

  • Lillian Maria Araujo de Rezende Alvares Ibict
  • Marcello José Barbosa dos Santos

DOI:

https://doi.org/10.18225/inc.soc.v17i2.7004

Palabras clave:

teaching and learning gaps, educational ecosystem, meaningful learning

Resumen

This paper explores the complex challenges, persistent problems, and unexpected setbacks within the  educational ecosystem that inevitably lead to teaching and learning gaps. It analyzes the entire extent of their  occurrence chain, examining what causes these weaknesses and what measures can be taken to prevent  them. The paper briefl y presents learning theories, followed by contributions from major educational thinkers,  notably David Paul Ausubel (1918-2008) with his concept of meaningful learning, and some teaching and  learning models, with emphasis on William G. Huitt’s (1995) “A systems framework of the teaching/learning  process.” On the other hand, it discusses the constructs of teaching, highlighting that the process refers to  the fl ow of knowledge from teacher to student, or broadly, from the educator to the learner. It features John  Dewey (1859-1952), the educator who advocated for contextualized teaching tailored to individual student  interests. The paper concludes by considering the main drivers of 21st-century education and proposes  some initiatives to mitigate the identifi ed problems. 

Biografía del autor/a

  • Lillian Maria Araujo de Rezende Alvares, Ibict

    Doutora em Ciência da Informação pela Universidade de Brasília e pela Université du Sud Toulon-Var (Doctorat de Sciences de l´Information et de la Communication) em regime de cotutela. Especialista em Inteligência Competitiva pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ), Instituto Nacional de Tecnologia (INT) e Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia (Ibict) em 2001. Mestre em Biblioteconomia pela Universidade de Brasília (1997) e Graduada em Engenharia Mecânica (1990) pela mesma universidade. Trabalhou na Fundação Centros de Referência em Tecnologia Inovadora (Certi); Ministério das Relações Exteriores (MRE); Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia (Ibict); Empresa Brasileira de Pesquisa Agropecuária (Embrapa); e Ministério do Desenvolvimento, Indústria e Comércio Exterior (MDIC). Professora da Faculdade de Ciência da Informação da Universidade de Brasília (UnB), desde 2006, onde também exerceu e exerce cargos administrativos como Coordenadora do Curso de Bacharelado em Museologia de abril de 2010 a abril de 2012; e Coordenadora do Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (PPGCInf/UnB) de junho de 2012 a janeiro de 2014. Membro do Conselho Fiscal da Ancib na gestão de 2006-2008. Vice-Presidente da Ancib na gestão 2012-2014. Atualmente é Coordenadora-Geral de Pesquisa e Manutenção de Produtos Consolidados do Ibict.

Referencias

ALVARES, L. M. A. R. Perspectivas da sociedade da informação: abordagem cultural e cenários cotidianos. Museologia & Interdisciplinaridade, v. 10, n. especial, p. 20-38, 2021.

AUSUBEL, D. P.; NOVAK, J.; HANESIAN, H. Educational psychology: a cognitive view. New York: Holt, Rinehart and Winston, 1968.

CARR, H. Teaching and learning. Pedagogical Seminary and Journal of Genetic Psychology, [s. l.], v. 37, n. 2, p. 189–219, 1930.

CARROLL, J. A model for school learning. Teacher College Record, [s. l.], 64, p. 723-733, 1963. CHOMSKY, N. What is the common good? Nova York: Columbia University, 2014.

CROSS, K. P.; CONNER, E. Closing the gaps between teaching and learning. Journal of College Reading and Learning, v. 26, n. 1, p. 1–10, 1993.

CRUICKSHANK, D. R. Profi le of an eff ective teacher. Educational Horizons, [s. l.], v. 64, n. 2, p. 80-86, 1986.

DUMONT, H.; ISTANCE, D.; BENAVIDES, F. The nature of learning: using research to inspire practice. Paris: OECD, 2010.

GAGE, N.; BERLINER, D. Educational psychology. 5ª. ed. [s. l.]: Houghton Miffl in Company, 1992.

HUITT, W. A systems framework of the teaching/learning process. Educational Psychology Interactive. Geórgia: Valdosta State University, 1995.

LEMOS, C. F.; CASTRO, J. M.; DUSI, M. L. M.; PEREIRA, S. M. B. Princípios e Estratégias Educacionais: bases teóricas. Brasília: iNuTech, 2022.

MCILRATH, D. A.; HUITT, W. G. The teaching-learning process: a discussion of models. Educational Psychology Interactive: Readings in Educational Psychology, [s. l.], p. 45-49, 1995.

MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Base Nacional Comum Curricular (BNCC): Educação é a base. Brasília: [s. n.], 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/abase/. Acesso em: 22 maio. 2023.

PROCTOR, C. P. Teacher expectations: a model for school improvement. The Elementary School Journal, Chicago, v. 84, n. 4, p. 469–481, 1984. The University of Chicago Press.

SEQUEIRA, A. H. Introduction to concepts of teaching and learning. Social Sciences Education E-journal, Surathkal, p. 1-6, Sept. 2012.

SQUIRES, David A.; HUITT, W. G.; SEGARS, J. K. Eff ective schools and classrooms: a research-based perspective.

UNESCO - Organização das Nações Unidas para a Educação, a Ciência e a Cultura. Reimaginar nossos futuros juntos: um novo contrato social para a educação. Brasília: Comissão Internacional sobre os Futuros da Educação, UNESCO; Boadilla del Monte: Fundación SM, 2022. ISBN 978-65-86603-22-4.

VERMUNT, J. D.; VERLOOP, N. Congruence and friction between learning and teaching. Learning and Instruction, v. 9, n. 3, p. 257–280, 1999.

Publicado

19/04/2024

Cómo citar

Delimitation and Mitigation of Selected Gaps in Learning and Teaching . (2024). Inclusão Social, 17(2). https://doi.org/10.18225/inc.soc.v17i2.7004