Social networks as tools of transparency in covid-19 times

an analysis of publications of the epidemiological newsletters in the state of alagoas

Authors

  • Paulo Ricardo Silva Lima Mestrando em Ciência da Informação - Universidade Federal de Alagoas/UFAL https://orcid.org/0000-0002-1848-4387
  • Francisca Rosaline Leite Mota Universidade Federal de Alagoas - UFAL
  • Ana Paula Orico Marques Cassé Universidade Federal de Alagoas - UFAL
  • Tarlane Gomes Tenório Sales Universidade Federal de Alagoas - UFAL

DOI:

https://doi.org/10.21728/logeion.2021v7n2.p88-107

Keywords:

Fake News, Disinformation, Public Transparency, Digital Social Networks

Abstract

In the pandemic period caused by the New Coronavirus, many Fake News appeared on digital social networks, generating misinformation and harming the Public Administration in containing new cases. It is demonstrated through the analysis of the publication of Covid-19 epidemiological bulletins, disseminated in the social networks of the Government of the State of Alagoas, the importance of transparency in information of public interest. These networks, society's main means of communication and information, have a high power of information dissemination, whose “viral” potential, provided by instantaneity and interactivity, reaches an infinite number of audiences. As fertile spaces for the emergence of Fake News and disinformation, they can generate crises of reliability and veracity regarding the information released by the Government, as well as not stimulating Alagoas to exercise citizenship, nor add value to this society. From the above, it appears that information, in this digital environment, must be treated in a credible, clear and responsible manner, with a view to generating greater reliability, interaction and access to information of social interest, as well as contributing to the reduction of circulation of Fake News and Disinformation. Documentary and qualitative research was adopted with an exploratory approach, with data being collected on the official social networks of the Alagoas government: Facebook, Instagram and Twitter.

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Author Biographies

  • Paulo Ricardo Silva Lima, Mestrando em Ciência da Informação - Universidade Federal de Alagoas/UFAL

    Mestrando em Ciência da Informação pela Universidade Federal de Alagoas- UFAL. Bacharel em Administração Pública pela Universidade Estadual de Alagoas - UNEAL. Especialista em Gestão da Qualidade na Administração Pública - UNEAL. Especialista em Direito Administrativo na Faculdade Campos Elíseos - FCE. Pós-graduando em Gestão de Pessoas pela Faculdade Campos Elíseos - FCE. Graduando em Direito pelo Centro Universitário Tiradentes - UNIT. Assessor administrativo na Defensoria Pública do Estado de Alagoas - DPEAL. Membro da comissão de Planejamento Estratégico - Conselho Regional de Administração de Alagoas- CRA/AL.

  • Francisca Rosaline Leite Mota, Universidade Federal de Alagoas - UFAL

    Doutora e Mestre em Ciência da Informação pelo PPGCI/UFMG.  Docente do Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação - PPGCI/UFAL. 

  • Ana Paula Orico Marques Cassé, Universidade Federal de Alagoas - UFAL

    Mestranda em Ciência da Informação - PPGCI/UFAL. 

  • Tarlane Gomes Tenório Sales, Universidade Federal de Alagoas - UFAL

    Mestranda em Ciência da Informação - PPGCI/UFAL.

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Published

26/03/2021

Issue

Section

Artigos

How to Cite

Social networks as tools of transparency in covid-19 times: an analysis of publications of the epidemiological newsletters in the state of alagoas. Logeion: Filosofia da Informação, Rio de Janeiro, RJ, v. 7, n. 2, p. 88–107, 2021. DOI: 10.21728/logeion.2021v7n2.p88-107. Disponível em: https://revista.ibict.br/fiinf/article/view/5650.. Acesso em: 3 jul. 2024.