Social networks as tools of transparency in covid-19 times

an analysis of publications of the epidemiological newsletters in the state of alagoas

Authors

  • Paulo Ricardo Silva Lima Mestrando em Ciência da Informação - Universidade Federal de Alagoas/UFAL https://orcid.org/0000-0002-1848-4387
  • Francisca Rosaline Leite Mota Universidade Federal de Alagoas - UFAL
  • Ana Paula Orico Marques Cassé Universidade Federal de Alagoas - UFAL
  • Tarlane Gomes Tenório Sales Universidade Federal de Alagoas - UFAL

DOI:

https://doi.org/10.21728/logeion.2021v7n2.p88-107

Keywords:

Fake News, Disinformation, Public Transparency, Digital Social Networks

Abstract

In the pandemic period caused by the New Coronavirus, many Fake News appeared on digital social networks, generating misinformation and harming the Public Administration in containing new cases. It is demonstrated through the analysis of the publication of Covid-19 epidemiological bulletins, disseminated in the social networks of the Government of the State of Alagoas, the importance of transparency in information of public interest. These networks, society's main means of communication and information, have a high power of information dissemination, whose “viral” potential, provided by instantaneity and interactivity, reaches an infinite number of audiences. As fertile spaces for the emergence of Fake News and disinformation, they can generate crises of reliability and veracity regarding the information released by the Government, as well as not stimulating Alagoas to exercise citizenship, nor add value to this society. From the above, it appears that information, in this digital environment, must be treated in a credible, clear and responsible manner, with a view to generating greater reliability, interaction and access to information of social interest, as well as contributing to the reduction of circulation of Fake News and Disinformation. Documentary and qualitative research was adopted with an exploratory approach, with data being collected on the official social networks of the Alagoas government: Facebook, Instagram and Twitter.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Paulo Ricardo Silva Lima, Mestrando em Ciência da Informação - Universidade Federal de Alagoas/UFAL

    Mestrando em Ciência da Informação pela Universidade Federal de Alagoas- UFAL. Bacharel em Administração Pública pela Universidade Estadual de Alagoas - UNEAL. Especialista em Gestão da Qualidade na Administração Pública - UNEAL. Especialista em Direito Administrativo na Faculdade Campos Elíseos - FCE. Pós-graduando em Gestão de Pessoas pela Faculdade Campos Elíseos - FCE. Graduando em Direito pelo Centro Universitário Tiradentes - UNIT. Assessor administrativo na Defensoria Pública do Estado de Alagoas - DPEAL. Membro da comissão de Planejamento Estratégico - Conselho Regional de Administração de Alagoas- CRA/AL.

  • Francisca Rosaline Leite Mota, Universidade Federal de Alagoas - UFAL

    Doutora e Mestre em Ciência da Informação pelo PPGCI/UFMG.  Docente do Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação - PPGCI/UFAL. 

  • Ana Paula Orico Marques Cassé, Universidade Federal de Alagoas - UFAL

    Mestranda em Ciência da Informação - PPGCI/UFAL. 

  • Tarlane Gomes Tenório Sales, Universidade Federal de Alagoas - UFAL

    Mestranda em Ciência da Informação - PPGCI/UFAL.

References

ALAGOAS, Secretaria do Estado de. Diário Oficial do Estado de Alagoas. Disponível em: http://www.imprensaoficialal.com.br/wp-content/uploads/2020/06/DOEAL-10_06_2020-COMPLETO.pdf. Acesso em: 14 jun. 2020.

ALAGOAS. Secretaria de Estado da Saúde confirma mais 3 casos de Covid-19, 2020. Disponível em:http://www.saude.al.gov.br/2020/03/19/secretaria-de-estado-da-saude-confirma-mais-tres-casos-de-covid-19/. Acesso em: 14 jun. 2020.

ARAÚJO, R. F. Atores e ações de informação em redes sociais na internet: pensando os regimes de informação em ambientes digitais. DataGramaZero, v. 15, n. 3, 2014. Disponível em: https://brapci.inf.br/index.php/res/v/8239. Acesso em: 04 jun. 2020.

BAUMAN, Z. Modernidade líquida. Tradução Plínio Dentzien. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2001.

BRASIL, E. N. DE A. P. Pierre Zémor fala sobre comunicação pública na ENAP. Revista do Serviço Público, v. 60, n. 2, p. p. 197-200, 23 jan. 2014.

BRASIL. Constituição da república federativa do brasil de 1988. Disponível em:http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em: 04 jun. 2020.

BRASIL. Lei nº 12.527, de 18 de novembro de 2014. Regula o acesso a informações previsto no inciso XXXIII do art. 5º , no inciso II do § 3º do art. 37 e no § 2º do art. 216 da Constituição Federal; altera a Lei nº 8.112, de 11 de dezembro de 1990; revoga a Lei nº 11.111, de 5 de maio de 2005, e dispositivos da Lei nº 8.159, de 8 de janeiro de 1991; e dá outras providências. Disponível em:http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2011/lei/l12527.htm. Acesso em: 04 jun. 2020.

BRASIL. Redes sociais, notícias falsas e privacidade de dados na internet. Pesquisa DataSenado, novembro/2019. Disponível em:https://www2.camara.leg.br/a-camara/estruturaadm/ouvidoria/dados/pesquisa-nov-2019-relatorio-sem-tabelas. Acesso em: 05 jun. 2020.

BRISOLA, A.; BEZERRA, A. C. Desinformação e circulação de “fake news”: distinções, diagnóstico e reação. Encontro Nacional de Pesquisa em Ciência da Informação, n. XIX ENANCIB, 2018.

CANOTILHO, J. J. G. Direito constitucional. 5. ed. Coimbra: Almedina, 1992.

CASTELLS, M. A sociedade em rede. São Paulo: Paz e Terra, 1999.

ESTADO DE ALAGOAS. Diário Oficial do estado de Alagoas - DOU. Disponível em: http://www.imprensaoficialal.com.br/wp-content/uploads/2020/06/DOEAL-10_06_2020-COMPLETO.pdf. Acesso em 18 jun. 2020.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2008.

GUERRA, M. D. G. G. V.; CARVALHO, K. A. G. Transparência pública e acesso à informação: a utopia virando realidade na UEPB. Comunicação & Informação, v. 22, 2019. Disponível em:https://brapci.inf.br/index.php/res/v/123946. Acesso em: 05 jun. 2020.

HUIDU, A. (2020). The Social Responsibility of Researchers in Combating Fake News and Conspiracy Theories During a Pandemic. Postmodern Openings, 11(1Supl2), 39-48. Disponível em: http://apps-webofknowledge.ez9.periodicos.capes.gov.br/full_record.do?product=WOS&search_mode=GeneralSearch&qid=2&SID=8DJADNhRQIjwWPKjC4s&page=2&doc=20 Acesso em: 13 jun. 2020.

JARDIM, H. I. R; ZAIDAN, P. D. S. CONTROLE DE INFORMAÇÃO: uma análise sobre o papel da censura e da fake news na história brasileira. ERBD. Encontro Regional do Estudantes de Biblioteconomia , Documentação, Gestão e Ciência da Informação das Regiões Sudeste, Centro-oeste e Sul. Novembro de 2018. Belo Horizonte, Minas Gerais.

KEMP, S. Digital 2020: Brasil. In: Hootsuite e We Are Social. New York, 17 fev. 2020. Disponível em: https://datareportal.com/reports/digital-2020-brazil?rq=brazil. Acesso em: 16 jun. 2020.

LEMOS, V. Coronavírus: por que primeira pessoa infectada no Brasil pode nunca ser descoberta, BBC News Brasil, 2020. Disponível em:https://www.bbc.com/portuguese/brasil-52334034. Acesso em: 14 jun. 2020.

LÉVY, P. Cibercultura. Tradução; Carlos Irineu da Costa. Editora 34, São Paulo, 1999.

MARCONI, M. D. A.; LAKATOS, E. M. Fundamentos de metodologia científica. 8. ed. São Paulo: Atlas, 2019.

MARQUES, A.; DELBARD, D. Comunicação Pública na Web: uma Reflexão Sobre a Aplicação dos Princípios da Web 2.0 no Fazer Comunicacional. In: Sociedade Brasileira de Estudos Interdisciplinares da Comunicação, 9., 2015, Rio de Janeiro. Anais do XXXVIII Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação. Rio de Janeiro: Intercom, 2015.

MARTINS, E. A.; GONÇALVES, K. C.; MIRANDA FILHO, R. Caracterizando a campanha presidencial brasileira em 2018 usando dados do Twitter. In: Brazilian Workshop on Social Network Analysis and Mining (BRASNAM), 8, 2019, Belém. Anais do VIII Brazilian Workshop on Social Network Analysis and Mining. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, july 2019 . p. 131-142.

MELO, M. L. D. de; ROSA, M. N. B.; OLIVEIRA, B. M. J. F. de. Memória, Informação e Pós-verdade em tempos líquidos. ConCI: Conv. Ciênc. Inform., v. 3, n. 1, p. 25-41, jan./abr. 2020.

MOURA, A. R. P.; FURTADO, R. L.; BELLUZZO, R. C. B. Desinformação e competência em informação: discussões e possibilidades na Arquivologia. Ciência da Informação em Revista, Maceió, v. 6, n. 1, p. 37-57, jan./abr. 2019.

OLIVEIRA, T. M. D.; MARTINS, R. Q. R.; TOTH, J. P. Antivacina, fosfoetanolamina e Mineral Miracle Solution (MMS): mapeamento de fake sciences ligadas à saúde no Facebook. Reciis, v. 14, n. 1, 2020.

OMS. Coronavirus disease (COVID-19) pandemic, 2020. Disponível em:https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019?gclid=CjwKCAjw8pH3BRAXEiwA1pvMsSS4LTIzHoaHUgI4E9FNQnDtpaVBn4rZbztRBP-vhWOOHlYxXYq6ShoCnkkQAvD_BwE. Acesso em: 10 jul. 2020.

PINTO, P. A. et al. Marketing social e digital do ministério da saúde no instagram: estudo de caso sobre aleitamento materno. 2019. Disponível em: https://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/1634. Acesso em: 14 jun. 2020.

REBS, R. R.; ZAGO, G. S. Redes sociais integradas e difusão de informações: compreendendo a circulação da informação em social games. Em Questão, v. 17, n. 2, p. 179-193, 2011.

RECUERO, R.; GRUZD, A. Cascatas de Fake News Políticas: um estudo de caso no Twitter. Galáxia, São Paulo, n. 41, mai/ago. 2019.

RODRIGUES, J. G. Publicidade, transparência e abertura na administração pública. Revista de Direito Administrativo, Rio de Janeiro, v. 266, p. 89-123, maio/ago. 2014.

RODRIGUEZ, A. R. Plano de presença digital: como posicionar o tribunal regional do trabalho da 10ª região nas mídias sociais. 2016.

ROSA, T. C.; URBANETTO, R. P. A busca da transparência na gestão pública: lei de acesso à informação brasileira. Páginas A&B, Arquivos e Bibliotecas (Portugal), n. 1, p. 138-145, 2014.

SANTOS, E. Pesquisa-Formação na Cibercultura. Teresina - PI. Editora EDIFPI, 2017.

SEVERO, M. L. Leia-me como uma história: mulheres e a construção de narrativas da felicidade no Instagram. 2017. Dissertação de Mestrado. Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul. Disponível em: http://repositorio.pucrs.br/dspace/bitstream/10923/10287/1/000483823-Texto%2BCompleto-0.pdf. Acesso em: 25 jun. 2020.

SILVA, D. M. D.; RIBEIRO, A. C. D.; SILVA FILHO, E. A. As redes sociais como ferramenta para acesso à informação na administração pública. Perspectivas em Políticas Públicas, v. 11, n. 21, p. 267-294, 2018.

SOUSA, A. M. D. O papel do bibliotecário como mediador da informação na era da pós-verdade. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação, [s.l], v. 13, n. esp., p. 2390-2402, 2017.

STATISTA. Most popular social networks worldwide as of October 2019, ranked by number of active users. Disponível em: https://www.statista.com/statistics/272014/global- social-networks-ranked-by-number-of-users/. Acesso em: 13 jun. 2020.

TANIGUCHI, N. Covid-19: ponto a ponto sobre o novo coronavírus, Fiocruz Brasília, 2020. Disponível em: https://www.fiocruzbrasilia.fiocruz.br/covid-19-ponto-a-ponto-do-novo-coronavirus/. Acesso em: 14 jun. 2020.

TEIXEIRA, S. Novo Coronavírus (Covid-19): informações básicas, Rede Bibliosus, Ministério da Saúde, 2020. Disponível em: https://bibliosus.saude.gov.br/index.php/artigos/14-noticias/244-novo-coronavirus-covid-19-informacoes-basicas. Acesso em: 14 jun. 2020.

UNESCO. Jornalismo, Fake News & Desinformação. Manual para Educação e Treinamento em Jornalismo. 2019. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000368647.nameddest=. Acesso em: 15 jun. 2019.

WE ARE SOCIAL. Digital in 2019. Disponível em: https://wearesocial.com/global-digital- report-2019. Acesso em: 13 jun. 2020.

Published

26/03/2021

Issue

Section

Artigos

How to Cite

Social networks as tools of transparency in covid-19 times: an analysis of publications of the epidemiological newsletters in the state of alagoas. Logeion: Filosofia da Informação, Rio de Janeiro, RJ, v. 7, n. 2, p. 88–107, 2021. DOI: 10.21728/logeion.2021v7n2.p88-107. Disponível em: https://revista.ibict.br/fiinf/article/view/5650. Acesso em: 21 nov. 2024.