DISCURSIVE SPACES AS A POSSIBILITY FOR HUMAN FORMATION AND INCLUSION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21728/logeion.2023v10nesp2.p278-295

Keywords:

Discursive Space, Jurgen Habermas, Human Formation

Abstract

Based on the concepts of Jürgen Habermas's Theory of Communicative Action, the Discursive Spaces make it possible, by democratic means, to debate training, management and school inclusion within the collaborative networks established between the university, municipal and state education networks and higher education institutions in Portuguese-speaking countries, through research and extension projects. The purpose is to understand the discursive space as a space for participation between subjects that, through discourse, present arguments to build consensus and strengthen mutual understanding, in order to capture the movements experienced by researchers and participants in research processes carried out through action research; and also to encourage the development of collaborative formation spaces in defense of human formation from the perspective of inclusion. We chose to use qualitative collaborative-critical action research to understand how Discursive Spaces have been configured in the context of the research group. In this initial research process, we took the participants arguments in the moments of constitution of the understanding of Discursive Spaces, in the planning and realization of them. Two municipal education networks took part, involving (municipal) managers, students and teachers (graduate and postgraduate), with training, public policies, management and action research being the themes. It is an urgent challenge to deepen our understanding of these processes and an enormous challenge to establish a culture of sustainability of life, in other words, to promote a re-reading of the world in which life in all its relationships and contradictions is central.

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Author Biographies

  • Nazareth Vidal da Silva, PPGE/UFES

    Mestre em Ensino, Educação Básica e Formação de Professores (PPGEEDUC/UFES/Alegre-ES). Graduada em Pedagogia pela Universidade Federal do Espírito Santo (2015). Atualmente é integrante: do Grupo de Pesquisa Formação, Pesquisa-ação e Gestão em Educação Especial (GRUFOPEES); da pesquisa "Formação e prática de profissionais da educação em diferentes contextos: perspectivas para inclusão de pessoas com deficiência"; e do projeto de extensão "Formação Continuada de Profissionais no Estado do Espírito Santo: Processos Constituídos Pela Gestão em Educação Especial

  • Mariangela Lima de Almeida, PPGE/UFES

    Professora Associada da Universidade Federal do Espírito Santo/Centro de Educação/Departamento de Educação, Política e Sociedade (UFES/DEPS), atuando na graduação em Pedagogia e no Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE). Graduada em Pedagogia, Mestrado e Doutorado em Educação pela Universidade Federal do Espírito Santo. Realizou estudos de Pós-Doutorado pela Universidade Federal de São Carlos. É líder do Grupo de Pesquisa Formação, Pesquisa-Ação e Gestão em Educação Especial (GRUFOPEES - CNPq/UFES) e membro do Grupo Educação Especial: formação de profissionais, práticas pedagógicas e políticas públicas (EEFPP/CNPq). É membro do Núcleo de Ensino, Pesquisa e Extensão em Educação Especial (NEESP) do Centro de Educação/UFES. Membro da diretoria da Associação em Rede Internacional de Investigação-Ação Colaborativa - ESTREIADIÁLOGOS. Membro associada da Colaborative Action Research Network (CARN). Membro da Rede de Pesquisadoras e Pesquisadores sobre Financiamento da Educação Especial - Rede Fineesp (2019-2020). Membro do Conselho Editorial da Revista Educação Especial em Debate, Revista da Rede Estreiadiálogos e da Editora Pedro & João. Foi Coordenadora Geral do VI Seminário Nacional de Educação Especial / XVII Seminário Capixaba de Educação Inclusiva (2020) e do III Congresso da Associação em Rede Internacional Lusófona de Investigação-Ação Colaborativa - Estreiadiálogos (2021). Desenvolve pesquisas nas áreas de Educação Especial na perspectiva da Inclusão Escolar com ênfase em: Formação Continuada de Professores e Gestores, Prática Pedagógica e Pesquisa-ação. Leciona nas áreas: Educação Especial na perspectiva da Inclusão Escolar, Pesquisa Educacional/Pesquisa-ação, Formação e Prática Docente. Autora de vários artigos, dentre suas principais obras: "Diálogos sobre Práticas Inclusivas"; "Formação e Gestão em Educação Especial: a pesquisa-ação em foco" e "Diálogos sobre Pesquisa-ação: concepções e perspectivas".

  • Gabriela Melo Santana de Almeida, CCHN/UFES

    Estudante de Ciências Sociais. Bolsista de Iniciação Científica. UFES

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Published

30/11/2023

How to Cite

DISCURSIVE SPACES AS A POSSIBILITY FOR HUMAN FORMATION AND INCLUSION. Logeion: Filosofia da Informação, Rio de Janeiro, RJ, v. 10, n. esp2, p. 278–295, 2023. DOI: 10.21728/logeion.2023v10nesp2.p278-295. Disponível em: https://revista.ibict.br/fiinf/article/view/6773.. Acesso em: 22 jul. 2024.