CRITICAL INFORMATION COMPETENCE IN THE POST-TRUTH ERA: A CONCEPTUAL ANALYSIS FOR THE DEVELOPMENT OF INFORMATION SCIENCE PROFESSIONALS
uma análise conceitual para desenvolvimento do profissional da ciência da informação
DOI:
https://doi.org/10.21728/logeion.2024v11n1e-7136Keywords:
Critical Information Competence, Post-truth, Disinformation, Fake NewsAbstract
This study explores the importance of critical information competence and its relationship with ethics in contemporary society. Initially, the relevance of ethics is highlighted in determining the sciences to be studied and in the formation of critical and ethical citizens. The main objective of the work is to discuss how critical information competence can contribute to the development of Information Science professionals prepared for the challenges of the information age. The methodology adopted in the research consisted of a conceptual analysis, based on theories of ethics, information science and education. Authors such as Aristotle, Ramonet, Elmborg and others were consulted to support the reflections presented in the article. The results point to the need to expand studies and practices related to critical information competence, aiming to train citizens capable of acting consciously in the information society. It is concluded that critical information competence is essential for the construction of a society fairer, more equitable and democratic, highlighting the importance of developing Information Science professionals committed to ethical and social values.
Downloads
References
ALA. AMERICAN LIBRARY ASSOCIATION. Framework for Information Literacy for Higher Education. 2015. Disponível em: http://www.ala.org/acrl/sites/ala.org.acrl/files/content/issues/infolit/Framework_ILHE.pdf. Acesso em: 30 ago. 2024.
ALFINITO, Gilberto. O que é globalização. São Paulo: Brasiliense, 2004. (Coleção Primeiros Passos).
ARISTÓTELES. Ética a Nicômaco. Tradução de Torrieri Guimarães. São Paulo: Martin Claret, 2012.
BAUMAN, Zygmunt. Modernidade líquida. Rio de Janeiro: Zahar, 2001.
BEZERRA, Andréa Carla; SCHNEIDER, Marcelo. Comunicação e marketing digital: conceitos, estratégias e técnicas. Porto Alegre: Bookman, 2017.
BOURDIEU, Pierre. A distinção: uma crítica social do julgamento do gosto. São Paulo: Edusp; Porto Alegre: Zouk, 2007. cap. 1, p. 19-42.
BRUCE, Christine Susan. The relational approach: a new model for information literacy. The New Review of Information and Library Research, n. 3, p. 1-22, 1997. Disponível em: https://eprints.qut.edu.au/62201/. Acesso em: 30 ago. 2024.
CANCLINI, Néstor García. Culturas híbridas: estratégias para entrar e sair da modernidade. São Paulo: Edusp, 2001.
CASTELLS, Manuel. A Era da Informação: economia, sociedade e cultura. São Paulo: Paz e terra, 1999.
CORTELLA, Mário Sérgio. Viver em paz para morrer em paz: uma reflexão sobre a felicidade. Petrópolis: Editora Vozes, 2012.
DELEUZE, Gilles. GUATTARI, Félix. O que é filosofia?. Rio de Janeiro: Editora 34, 1992.
DUNKER, Christian. O ódio como política: a reinvenção do autoritarismo no Brasil. São Paulo: Editora Companhia das Letras, 2018.
ELMBORG, James. Critical Information Literacy: Definitions and Challenges. School of Library and Information Science Publications. Iowa, 2012.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 46ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2005.
FREUD, Sigmund. O mal-estar na civilização. Rio de Janeiro: Editora Imago, 1997.
HALL, S. Encoding and Decoding in the Television Discourse. Birmingham: Centre for Contemporary Cultural Studies. 1980. p. 128-138
JENKINS, Henry. Cultura da convergência. São Paulo: Aleph, 2006.
LYOTARD, Jean-François. A condição pós-moderna. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 1998.
MARQUES NETO, José Castilho. A Ciência da Informação e a construção da ética no mundo digital. São Paulo: Editora Polis, 2015.
MARTÍN-BARBERO, Jesús. Dos meios às mediações: comunicação, cultura e hegemonia. Rio de Janeiro: Ed. UFRJ, 2001. cap. 1, p. 19-42.
RAMONET, Ignacio. A tirania da comunicação. São Paulo: Editora Record, 2003.
ROLLO, Alberto. Pós-verdade: A tirania das mentiras e a morte da verdade. Rio de Janeiro: Editora Sextante, 2018.
SAVIANI, Dermeval. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. 12ª ed. rev. Campinas, SP: Autores Associados, 2011.
SINGER, André. O lulismo em crise: um retrato do Brasil contemporâneo. São Paulo: Editora Companhia das Letras, 2018.
SINGER, Helena. Pós-verdade: a sociedade da mentira. Rio de Janeiro: Editora Record, 2018.
SODRÉ, Muniz. O império da desinformação: a manipulação midiática e seus efeitos na sociedade. Rio de Janeiro: Editora Civilização Brasileira, 2019.
SPUDEIT, Daniela et al. Criação, implantação e avaliação de um programa de competência em informação em alunos do ensino fundamental. RBBD. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação, São Paulo, v. 13, p. 885-906, 2017. Disponível em: https://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/1001. Acesso em: 30 ago. 2024.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Thiago Felipe Soares da Silva, Marcos Aparecido Rodrigues do Prado, Rosilene Agapito da Silva Llarena
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The journal is published under the Creative Commons - Attribution - Noncommercial - Share Alike 3.0 Brazil.
The published work is considered collaboration and therefore the author will not receive any remuneration for this as well as anything will be charged in exchange for publication.
All texts are responsibility of the authors.
It’s allowed partial or total reproduction of the texts of the magazine since the source is cited.