Distance higher education in Brazil

a collaborative and networked construction

Authors

  • Luiz Roberto Rodrigues Martins Ministério da Educação. Secretaria de Educação a Distância. Brasília, DF, Brasil.

DOI:

https://doi.org/10.18617/liinc.v2i1.205

Keywords:

Public policies, Distance education, Distance education institutionalization

Abstract

This article describes the implementation of the first phase of the Program for Distance
Education focused on Graduation Courses offered by the Ministry of Education through its Secretariat for Distance Education (SEED/MEC) in 2004. This public policy priorizes the course for teachers in different fields of knowledge. This newly proposed policy is not yet
institutionalied in Higher Education. This article discusses alternatives for the eventual institutionalization of Distance Learning Programs through a cooperative scheme among eight
consortions that participated in the Public Calling sponsered by the Ministry of Education and in
a workshop for participants in april 2005. The propositions intend to assure the continuity of the
public policies of incentives and support for Distance Education Programs. 

References

ALONSO, K M. A educação a Distância e um Programa Institucional de Formação de Professores em Exercício In: PRETI, O. (Org.). Educação a distância: construindo significados. Cuiabá: Nead/IE-UFMT; Brasília: Plano, 2000. p. 229-246.

MORAN, J. M. Pedagogia integradora do presencial-virtual. Disponível em: Acesso em: 5 nov. 2003.

ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS PARA A EDUCAÇÃO, A CIÊNCIA E A CULTURA. Conferência Mundial sobre o Ensino Superior. Tendências de educação superior para o século XXI. Brasília: Unesco: Conselho de Reitores das Universidades Brasileiras, 1999. p. 665-669. Anais da Conferência mundial convocada pela Unesco em 1998.

PROPOSTA da Andes para a universidade brasileira. Cadernos Andes, Florianópolis: Andes, n. 2 , 1981.

SCHWARTZMANN, J. A administração de universidades públicas: a racionalidade da ineficiência. Educação Brasileira, Brasília. In: SOARES, MSA (Org). O financiamento do ensino superior no Brasil na década de 90. Brasília: Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior, 2002. v.15, n. 31 p. 59-106.

Published

14/11/2025

Issue

Section

Changes on Learning in the Information Society