Creative economy and immaterial labour

the fashion industry under an informational perspective

Authors

  • Vladimir Sibylla Pires Osklen. Rio de Janeiro, rj, Brasil.

DOI:

https://doi.org/10.18617/liinc.v6i1.328

Keywords:

Creative economy, Immaterial work, Fashion industry, Creativity centrals, Informational dynamics

Abstract

This article aims to reflect on the development of brand identities in the creative economy from the point of view of its actors’ informational dynamics. It proposes a model of analysis based on a new organizational metaphor and on a multi-level approach to that dynamic. It also demonstrates its applicability using the example of an active company in the fashion industry.

 

References

BOURDIEU, Pierre. Reprodução cultural e reprodução social. In _____. A economia das trocas simbólicas. 5.ed. São Paulo: Perspectiva, 1999. p.295-336.

COCCO, Giuseppe. A nova qualidade do trabalho na Era da Informação. In LASTRES, Helena M.M..; ALBAGLI, Sarita (orgs.). Informação e globalização na Era do Conhecimento. Rio de Janeiro: Campus, 1999. p.262-289. Disponível em: < www.uff.br/ppgci/editais/saritalivro711 >. Acesso em: 07/07/2007.

GONZÁLEZ DE GÓMEZ, Maria Nélida. Metodologia de pesquisa no campo da Ciência da Informação. In DataGramaZero – Revista de Ciência da Informação, Rio de Janeiro, v. 1, n. 6, dez. 2000.

GORZ, André. O imaterial: conhecimento, valor e capital. São Paulo: Annablume, 2005.

HARDT, Michael; NEGRI, Antonio. Multidão: guerra e democracia na era do império. Rio de Janeiro: Record, 2005.

HARVEY, David. A condição pós-moderna: uma pesquisa sobre as origens da mudança cultural. São Paulo: Loyola, 1993.

HOLT, Douglas B. Como as marcas se tornam ícones: os princípios do branding cultural. São Paulo: Cultrix, 2005.

LATOUR, Bruno. Centrais de cálculo. In _____. A ciência em ação. São Paulo: UNESP, 2000. p.349-420.

LAZZARATO, Maurizio. As revoluções do capitalismo. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2006.

LAZZARATO, Maurizio; NEGRI, Antonio. Trabalho imaterial: formas de vida e produção de subjetividade. Rio de Janeiro: DP&A, 2001.

MIGUEZ, Paulo. Repertório de fontes sobre economia criativa. Parte integrante do projeto de pesquisa “Economia criativa – em busca de paradigmas: (re)construções a partir da teoria e da prática” financiado pela FAPESB – Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado da Bahia, e executado entre 2006 e 2007 no CULT – Centro de Estudos Multidisciplinares em Cultura (UFBA). Universidade Federal do Recôncavo Baiano, 2007. 86p.

MOULIER-BOUTANG, Yann. O território e as políticas de controle do trabalho no capitalismo cognitivo. In COCCO, Giuseppe; GALVÃO, Alexander P.; SILVA, Gerardo (orgs.) Capitalismo cognitivo: trabalho, redes e inovação. Rio de Janeiro: DP&A, 2003. p.33-60.

NUNES, Gilson; HAIGH, David. Marca, cultura e propósito corporativo. In _____. Marca – valor do intangível: medindo e gerenciando seu valor econômico. São Paulo: Atlas, 2003. p.48-65.

PORTER, Michael. Vantagem competitiva: criando e sustentando um desempenho superior. Rio de Janeiro: Campus, 1989.

SENNETT, Richard. A cultura do novo capitalismo. Rio de Janeiro: Record, 2006.

SETTON, Maria da Graça Jacintho. A teoria do habitus em Pierre Bourdieu: uma leitura contemporânea. In Revista Brasileira de Educação, n.20, mai./ago. 2002, p.60-70.

UNESCO. Global Alliance for Cultural Diversity. Understanding creative industries. Cultural statistics for public-policy making. Paris, Feb. 2006. Disponível em: < http://portal.unesco.org/culture/en/ev.php-URL_ID%3D29947%26URL_DO%3DDO_TOPIC%26URL_SECTION%3D-465.html&sa=X&oi=translate&resnum=1&ct=result&prev=/search%3Fq%3D%2522understanding%2Bcreative%2Bindustries%2522%2B%252B%2Bunesco%26hl%3Dpt-BR > Acesso em: 07/05/2008.

WERSIG, G.; WINDEL, G. Information Science needs a theory of “Information Action”. In Social Science Information Studies, v.5, p.11-23, p.1985.

WITTGENSTEIN, Ludwig. Investigações filosóficas. 2.ed. São Paulo: Abril Cultural, 1979. Coleção os pensadores.

Published

29/03/2010

Issue

Section

Culture and Immaterial Labour