Reproduction forbidden
public financing and private copyrights
DOI:
https://doi.org/10.18617/liinc.v7i2.441Keywords:
Access to knowledge, Copyright, Public investiment, ScienceAbstract
This paper presents a summary of research conducted since 2006 on public funding of scientific contents by the Public Policy Group for Access to Information (GPOPAI). The results suggest that in the case of technical and scientific books and scientific articles, the private sector is creating and imposing barriers to access to knowledge, despite of intensive public investments in Brazil. In relation to software produced by universities, the community is completely indifferent and there is a lack of public policies for its access. Overall, the results indicate the need for a profound reform and update of copyright law regarding new information and communication technologies, considering the public interest in access to knowledge.
References
AEROPLAN/UNICAMP. Orçamento 2011 – Primeira Revisão. Assessoria de Economia e Planejamento da Universidade Estadual de Campinas – UNICAMP, abril, 2011 http://www.aeplan.unicamp.br/1_revisao_orcamento_2011.pdf (acessado em 11 de agosto de 2011).
APLO/UNESP, 2011 Orçamento 2011 orientações iniciais, Assessoria de Planejamento e Orçamento da Universidade Estadual Paulista – UNESP, janeiro, 2011. http://www.feg.unesp.br/contabilidade/Informacoes-Orcamentarias/Orientacoes%20Iniciais%202011.pdf (acessado em 11 de agosto de 2011).
BENKLER, Yoshai. The Wealth of Networks: How Social Production Transforms Markets and Freedom. New Haven and London: Yale University Press., 2006
CASTELL, Manuel. A Sociedade em Rede. S. Paulo: Paz e Terra, 2000.
CBL. Diagnóstico do setor editorial brasileiro. São Paulo: 1996-2002.
CBL/ SNEL. Produção e vendas do setor editorial brasileiro. São Paulo: 2003-2011.
CODAGE/USP. : “USP: Comparação entre a Distribuição Geral dos Recursos do Tesouro do Estado nos Exercícios de 2010 e 2011”, http://www.usp.br/codage/files/TABELA%20A.pdf. (acessado em 09 de agosto de 2011).
BRASIL. Lei 10.695, de 1º de Julho de 2003. Altera e acresce parágrafo ao art. 184 e dá nova redação ao art. 186 do Decreto-Lei no 2.848, de 7 de dezembro de 1940 (… ). Brasília, DF, 2003. http://www.planalto.gov.br/Ccivil_03/Leis/L9610.htm (acessado em 10 de agosto de 2011).
BRASIL. Lei 9610, de 19 de fevereiro de 1998. Brasília, DF, 1998. Altera, atualiza e consolida a legislação sobre direitos autorais e dá outras providências. http://www.planalto.gov.br/Ccivil_03/Leis/L9610.htm (acessado em 10 de agosto de 2011).
BRASIL. Código Civil. Lei 10406 de 10 de janeiro de 2002. Institui o Código Civil. Brasília, DF, 2002. http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/2002/l10406.htm (acessado em 10 de agosto de 2011).
CONSUMERS INTERNATIONAL. “IP Watchlist Report 2011”. http://a2knetwork.org/sites/default/files/IPWatchlist-2011-ENG.pdf (acessado em 09 de agosto de 2011).
CRAVEIRO, G; MACHADO, J & ORTELLADO, P. O Mercado dos Livros Técnicos e Científicos no Brasil: subsídio público e acesso ao conhecimento. Bauru, SP: Ed. Canal 6, 2008.
CRAVEIRO, G; MACHADO, J & ORTELLADO, P. A Cadeia de Produção de Artigos Científicos no Brasil: Financiamento Público e Acesso ao Conhecimento , (Cadernos GPOPAI; v.5). Bauru, SP: Canal 6, 2010. http://www.gpopai.usp.br/wiki/index.php/Imagem:Book_05.pdf (acessado em 09 de agosto de 2011).
DONOVAN. B. The Truth about Peer Review. Learned Publishing 11:3 (1998): 170-184.
EARP, F. S.; KORNIS, G. A cadeia produtiva do livro no Brasil. Rio de Janeiro: BNDES, 2005.
ESTADÂO. Deic apura ação dos professores em xerox. O Estado de São Paulo, 04 de Março de 2005, Caderno CIDADES, p. 05. Reprodução: http://noticias.universia.com.br/destaque/noticia/2005/03/04/488294/deic-apura-ao-professores-em-xerox.html
FAPESP . Tabela de Valores de Bolsas no País. http://www.fapesp.br/3162 (acessado em 09 de agosto de 2011).
GAP (Grupo de Trabalho de Apoio Pedagógico). Pró-Reitoria de Graduação. Universidade de São Paulo. Atividades de docentes na Universidade de São Paulo. São Paulo: 2005.
INEP. Percentual do Investimento Total em Relação ao PIB por Nível de Ensino. http://download.inep.gov.br/download/estatisticas/gastos_educacao/docs/indicadores_financeiros/pib_total_nivel.xls (acessado em 11 de agosto de 2011).
INEP . Censo do Ensino Superior (2009) http://www.inep.gov.br/superior/censosuperior/ (acessado em 05 de março de 2011).
PANORAMABRASIL “Investimento público em educação chega a 4,4% do PIB em 2006”, 30 de outubro de 2008. PanoraBrasil http://www.panoramabrasil.com.br/investimento-publico-em-educacao-chega-a-4,4-do-pib-em-2006-id16157.html (acessado em 11 de agosto de 2011).
KING, D. W.; TENOPIR, C. A publicação de revistas eletrônicas: economia da produção, distribuição e uso. Ciência da Informação 27:2 (1998): 176-182.
LESSIG Lawrence. Free Culture: How Big Media Uses Technology and the Law to Lock Down Culture and Control Creativity. USA: Pinguim, 2004.
MCTI. Brasil: Dispêndio Nacional em Ciência e Tecnologia (C&T). Coordenação-Geral de Indicadores (CGIN) - Ministério da Ciência, Tecnologia e Inovação. 28 de Junho de 2011, http://www.mct.gov.br/index.php/content/view/9058.html (acessado em 11 de agosto de 2011).
MEC. Indicadores de Gestão: Ensino Superior http://gestao2010.mec.gov.br/indicadores/chart_60.php (acessado em 11 de agosto de 2011).
MORRIS, S. The True Costs of Scholarly Journal Publishing. Learned Publishing 18 (2005): 115-126.
NSF National Science Foundation, SRS Science Resources Statistic, Setember 2010. Info Brief, NSF 10-329, August, Directorate for Social, Behavioral, and Economic Sciences. http://www.nsf.gov/statistics/infbrief/nsf10329/nsf10329.pdf (acessado em 09 de agosto de 2011).
ROWLAND, F. The Peer-Review Process. Learned Publishing 15:4 (2002): 247-258.
USP. “A USP em Números”. http://www.usp.br/internacional/home.php?id_cont=28&idioma=pt (acessado em 08 de agosto de 2011)
WIKIPEDIA. GNU General Public Licence. http://pt.wikipedia.org/wiki/GNU_General_Public_License
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Jorge A. S. Machado, Gisele da Silva Craveiro

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
Authors retain copyright and grant Liinc em Revista the right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The authors have permission and are encouraged to deposit their manuscripts and versios of record (VoR) in their personal web pages or institutional repositories, generic repositories etc., before (pre-print) or after (post-print) the publication in Liinc em Revista, according to its open access depositing policy registered in the Directory of Editorial Policies of Brazilian Journals (DIADORIM), kindly providing a link to the article published on Liinc's website.
Liinc em Revista, published by Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia, is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License – CC BY 4.0