Political economy of information and communication in the internet era

evisiting value theory in networks and in entertainment

Authors

  • Marcos Dantas Universidade Federal do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.

DOI:

https://doi.org/10.18617/liinc.v8i1.476

Keywords:

Use value, Exchange value, Labour, Information, Internet, Walled gardens

Abstract

The pillar of Political Economy theory is the theory of labor value. Contemporary capitalism has subjected this theory to theoretical and practical challenges because, under current production conditions, the exchange value was being emptied, subsisting use value. The text seeks to show that understanding of these problems can be at the core concerns of the Political Economy of Information, Communication and Culture (PEICC), since its subject is the process of work and valorization in the media, the production of entertanment, and now also on the Internet.


References

ARISTÓTELES. A política. São Paulo: Martins Fontes Editora, 1991.

BAKHTIN, Mikhail. Marxismo e filosofia da linguagem. 3. ed. São Paulo: Hucitec, 1986.

BARBROOK, Richard. Futuros imaginários: das máquinas pensantes à aldeia global. São Paulo: Petrópolis, 2009.

BATESON, Gregory. Pasos hacia una ecologia de la mente. Buenos Aires: Ediciones Lohlé- Lumem, 1998.

BAUDRILLARD, Jean. Para uma crítica da economia política do signo. São Paulo: Livraria Martins Fontes, 1972.

BOLAÑO, Cesar. Indústria cultural, informação e capitalismo. São Paulo: Editora Hucitec-Editora Pólis, 2000.

BOUTANG, Yann Moulier. La troisième transition du capitalisme: exode du travail productif et externalités. In: AZAÏS, C.; CORSANI, A.; DIEUAIDE, P. (Ed.). Vers un capitalismo cognitif. Paris: L'Harmattan,1998. p. 135-152.

BOURDIEU, Pierre. Esboço de uma teoria da prática. In: ORTIZ, Renato (Org.). Pierre Bourdieu.

São Paulo: Editora Ática, 1983. p. 46-81.

. A economia das trocas simbólicas. São Paulo: Editora Perspectiva, 1982.

. A distinção: crítica social do julgamento. São Paulo: Zouk/Edusp, 2007.

. Contrafogos. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2001. CASTELLS, Manuel, A sociedade em rede. São Paulo: Paz e Terra, 1999.

CONFERÊNCIA DAS NAÇÕES UNIDAS PARA COMÉRCIO E DESENVOLVIMENTO -

UNCTAD. Creactive economy: report 2008. Disponível em:

<http://www.unctad.org/en/docs/ditc20082cer_en.pdf>. Acesso em: 2008.

DANTAS, Marcos. Os significados do trabalho: uma investigação semiótica no processo de produção. 2001. Tese (Doutoramento)- COPPE-UFRJ, Rio de Janeiro, 2001.

. Trabalho com informação: investigação inicial para um estudo na teoria do valor. 1994. Dissertação (Mestrado)- IBICT/ECO-UFRJ, Rio de Janeiro, 1994.

. Capitalismo na Era das Redes: trabalho, informação, valor no ciclo da comunicação produtiva. In: LASTRES, H; ALBAGLI, S. Informação e globalização na Era do Conhecimento, Rio de Janeiro: Editora Campus, 1999. p. 216-161.

. Os significados do trabalho: produção de valores como produção semiótica no capitalismo informacional. Trabalho, Educação e Saúde, n. 1, v. 5, p. 9-50, mar. 2007.

. Informação e trabalho no capitalismo contemporâneo. Lua Nova, n. 60, p. 5-44, 2003.

. Informação como trabalho e como valor. Revista da Sociedade Brasileira de Economia Política, n. 19, p. 44-72, dez. 2006,

. A renda informacional. In: COMPÓS ENCONTRO ANUAL, 17., 2008, São Paulo. Anais eletrônicos... Disponível em: <http://www.compos.org.br/data/biblioteca_415.pdf>. Acesso em: 2012.

. A lógica do capital-informação. 2. ed. Rio de Janeiro: Contraponto, 2000. DÉBORD, Guy. A sociedade do espetáculo. Rio de Janeiro: Contraponto, 2000.

DEJOURS, Cristophe. O fator humano. Rio de Janeiro: Editora Fundação Getúlio Vargas, 1997. ECO, Umberto. Tratado geral de semiótica. São Paulo: Editora Perspectiva, 1980.

ESCARPIT, Robert. L’information et la communication. Paris: Hachette Livre, 1991.

EVANGELISTA, Rafael. Mais-valia 2.0. A Rede, 2007. Disponível em:

<http://www.arede.inf.br/inclusao/edicoes-anteriores/ 83-%20/1120 >. Acesso em: 2012. ELIAS, Juliana. Ele reconhece você. Época, 25 abr. 2011.

FIFA. Financial report 2010. Disponível em:

<http://pt.fifa.com/mm/document/affederation/administration/01/39/20/45/web_fifa_fr2010_ eng%5B1%5D.pdf>. Acesso em: 2011.

FLICHY, Patrice. Une histoire de la communication moderne. Paris: La Découverte, 1991.

FONTENELLE, Isleide. O nome da marca: McDonald’s, fetichismo e cultura descartável. São Paulo: Boitempo, 2002.

HABERMAS, Jürgen. L'éspace public, Paris: Payot, 1986.

HARVEY, David. Condição pós-moderna. 6. ed. São Paulo: Loyola, 1996.

HEILBRONER, Robert. Behind the veil of economics. Nova York: W. W. Norton & Company, 1988.

IDATE. DigiWorld Yearbook 2009. Montpellier, 2009. Disponível em: <http://www.idate.org>. Acesso em: 2009.

JAMESON, Frederic, Pós-modernismo: a lógica cultural do capitalismo tardio. São Paulo: Atica, 2006.

KUHN, Thomas S. A estrutura das revoluções científicas. São Paulo: Editora Perspectiva, 1987.

MARSDEN, C. et al. Assessing indirect impacts of the EC proposals for vídeo regulation. Santa Monica: Rand Corp., 2006. Disponível em: <http://www.ofcom.org.uk/research/tv/reports/>. Acesso em: 2006.

MARTIN-BARBERO, Jesus, Dos meios às mediações: comunicação, cultura e hegemonia. 6. ed. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 2009.

MARX, Karl. O capital. São Paulo: Abril Cultural, 1983-1984. 4 v.

. Elementos fundamentales para la crítica de la economia política (borrador) 1857- 1858. Buenos Aires: Siglo Veintiuno, 1971. 3 v.

MOSCO, Vincent. The political economy of communication. Londres: SAGE, 1996.

MORRIS, Charles. Fundamentos de la teoría de los signos. Buenos Aires: Editorial Paidós, 1994. NAPOLEONI, Claudio. Curso de economia política. Rio de Janeiro: Edições Graal, 1979.

NORA, Alain; MINC, Simon. L'Informatization de la societé. Paris: La Documentation Française, 1978.

O SIGNO. Lisboa: Editorial Presença, 1981.

PEIRCE, Charles S. Semiótica. São Paulo: Editora Perspectiva, 1977.

PYL, Bianca; HASHIZUME, Mauricio. Roupas da Zara são fabricadas com mão de obra escrava.

Repórter Brasil, 16 ago. 2011. Disponível em:

<http://www.reporterbrasil.org.br/exibe.php?id=1925>. Acesso em: 2011.

SARTORI, Carlo.O radio, um veículo para todas as ocasiões. In: GIOVANNINI, G. Evolução na comunicação. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1987. p. 213-245.

SCHILLER, Herbert I. Information and the crisis economy. Nova York: Oxford University Press, 1986.

SFEZ, Lucien. Crítica da comunicação. São Paulo: Loyola, 1994.

SILVEIRA, Sergio Amadeu. A Internet e o novo Cavalo de Tróia. PoliTICs, n. 10, p. 2-9, ago. 2011.

SINGER, Paul. Curso de introdução à economia política. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1975.

TAPSCOTT, Don. A inteligência está na rede. Veja, 13 abr. 2011.

THOMPSON, John. The media and modernity: a social theory of media. Cambridge: Polity Press, 1995.

VON FOERSTER, Heinz. Epistemology of communication. In: WOODWARD, Kathleen (Ed.). The myths of information. Londres: Routledge & Kegan Paul, 1980.

WILDEN, Anthony. Informação. In: ENCICLOPÉDIA Einaudi. Lisboa: Imprensa Nacional-Casa da Moeda. V. 34.

WILDER, Carol. Entretien avec Paul Watzlawick. In: BATESON, G. et al. La nouvelle communication. Paris: Éditions du Seuil, 1981.

WILLIAMS, Raymond. Marxismo e literatura. Rio de Janeiro: Zahar, 1979.

WINKIN, Yves. Présentation générale. In: BATESON, G. et al La nouvelle communication. Paris: Éditions du Seuil, 1981.

Published

27/04/2012