The information professional as producer of knowledge
bibliometric analysis of librarians' scientific production
DOI:
https://doi.org/10.18617/liinc.v9i1.530Keywords:
Scientific Production, Librarians, Integrated Library System, University of São Paulo, BibliometricsAbstract
The objective of this study was to investigate how to configure the scientific production of librarians, active in the Integrated Library System at the University of São Paulo (SIBi / USP). To achieve the objective proposed, theoretical and empirical research was conducted, prioritizing the bibliometric approach associated with questionnaires, for the elaboration and analysis of science indicators. The results showed that the habit and constant production of scientific papers developed by librarians prepare them to face problems arising from their work routine.
References
ARAÚJO, E. A. A importância da pesquisa para a formação e o desenvolvimento acadêmico. Informação & Informação, Londrina, v. 1, n. 1, p. 18-21, jan./jun. 1996.
ARBOIT, A. E.; BUFREM, L. S. Produção de trabalhos científicos em eventos nacionais da área de ciência da informação. Transinformação, Campinas, v. 23, n. 3, p. 207-217, 2011. Disponível em:< http://www.brapci.ufpr.br/search_result.php>. Acesso em: 01 out. 2012.
ARRUDA, M. C. C.; MARTELETO, R.M.; SOUZA, D.B. Educação, trabalho e o delineamento de novos perfis profissionais: o bibliotecário em questão. Ciência da Informação, Brasília, v. 29, n. 3, p. 14-24, set./dez., 2000. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/ci/v29n3/a02v29n3.pdf>. Acesso em: 5 out. 2012.
BALANCIERI, R. et al. A análise de redes de colaboração científica sob as novas tecnologias da informação e comunicação: um estudo na Plataforma Lattes. Ciência da Informação, Brasília, v. 34, n. 1, p. 64-77, 2005.
BOHN, M. D. C. R. Autores e autoria em periódicos brasileiros de Ciência da Informação. Encontros Bibli: revista eletrônica de Biblioteconomia e Ciência da Informação, Florianópolis, v. 8, n. 16, p. 1–19, 2. sem., 2003. Disponível em: <http://www.encontros-bibli.ufsc.br/ >. Acesso em: 20 jun. 2012.
BRAMBILLA, S. D. S.; VANZ, S. A. S.; STUMPF, I. R. C.. Mapeamento de um artigo produzido na UFRGS: razões das citações recebidas. Encontros Bibli: Revista Eletrônica de Biblioteconomia e Ciência da Informação, Florianópolis, v. 10, n. esp., p. 195-208, 2006.
CAMPELLO, B. S. (Coord.). Como orientar a pesquisa escolar: estratégias para o processo de aprendizagem. Belo Horizonte: Autêntica, 2010.
CARDOSO, S. M. V.; PINELLI, A. J. G.; GALVÃO, S. A. M. A importância da pesquisa na formação do profissional da saúde. ETD - Educação Temática Digital, Campinas, v. 10, n. 1, p. 168-175, dez. 2008.
CARVALHO, T.; FERRARI, A. C. Os bibliotecários do sistema integrado de bibliotecas da USP (SIBi) e sua produção cientifica: proposta para a avaliação quantitativa. In: WITTER, G. P. Produção científica, Campinas: Átomo, 1997. p. 1-311.
COUTINHO, E.; MACHADO, R. Acesso às publicações eletrônicas e seu impacto na biblioteca. InCID: Revista de Ciência da Informação e Documentação, Ribeirão Preto, v. 2, n. 2, p. 178-188, 2011.
CUNHA, M. V. et al. Os seminários nacionais de bibliotecas universitárias e a temática centrada na formação profissional. In: SEMINÁRIO NACIONAL DE BIBLIOTECAS UNIVERSITÁRIAS, 10., Florianópolis, 2000. Anais… Florianópolis, p.1-16, 2000. Disponível em: < http://snbu.bvs.br/snbu2000/parallel.html>. Acesso em: 01 out. 2012.
DANUELLO, J. G.; GUIMARÃES, J. A. C. Produção científica docente em tratamento temático da informação nos cursos de biblioteconomia do Mercosul: uma análise preliminar. Transinformação, Campinas, v. 17, n. 2,p.153-168, maio/ago., 2005. Disponível em: <http://revistas.puc-campinas.edu.br/transinfo/viewissue.php?id=10> . Acesso em 18 jul. 2012.
DEMO, P. Educar pela pesquisa. 3. ed. Campinas, : Autores Associados, 1998.
FUJINO, A. A pesquisa cientifica na sala de aula: reflexões sobre uma prática didático-pedagógica. In: RODRIGUES, Mara Eliane Fonseca; CAMPELLO, Bernadete Santos. A (re)significação no processo de ensino/aprendizagem em Biblioteconomia e Ciência da Informação. Niterói: Interciência, 2004. p. 1-142.
MACIAS-CHAPULA, C. A. O papel da infometria e da cienciometria e sua perspectiva nacional e internacional. Ciências da Informação, Brasília, v.27, n.2, p. 134-140, maio/ago.,1998.
MEADOWS, A. J. A comunicação científica. Brasília: Briquet de Lemos/Livros, 1999.
MUELLER, S. P. M. O estudo do tema comunicação científica e tecnológica no Brasil: tendências e perspectivas na área de Ciência da Informação. Tendências da Pesquisa Brasileira em Ciência da Informação, Belo Horizonte, v. 1, n. 1, jan. / dez., 2008. Disponível em: <http://www.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/5506/6770> Acesso em 08 out. 2012.
______; CAMPELLO, B. S.; DIAS, E. J. W. Disseminação da pesquisa em ciência da informação e biblioteconomia no Brasil. Ciência da Informação, Brasília, v. 25, n. 3, p. 337-51, set./dez. 1996. Disponível em: < http://revista.ibict.br/ciinf/index.php/ciinf/article/viewFile/453/412>. Acesso em: 02 out. 2012.
______.; MIRANDA, A.; SUAIDEN, E.J. A pesquisa em ciência da informação no Brasil : análise dos trabalhos apresentados no IV Enancib, Brasília, 2000. Revista de Biblioteconomia de Brasília, Brasília, v. 23/24, n.3, p.293-308,1999/2000. Número especial.
NORONHA, D. P. et al. Comunicações em eventos da área da ciência da informação: contribuição dos docentes dos programas de pós-graduação. Encontros Bibli: Revista Eletrônica de Biblioteconomia e Ciência da Informação, Florianópolis, v. 12, n. 23, p. 171-193, 1º sem. 2007. Disponível em:<http://www.brapci.ufpr.br/documento.php?dd0=0000004439&dd1=12453>. Acesso em: 01 out. 2012.
NORONHA, D. P.; KIYOTANI, N. M.; JUANES, I. A. S. Produção científica de docentes da área de comunicação. Informação &Sociedade: Estudos, v. 13, n. 1, 2003. Disponível em:<http://www.ies.ufpb.br/ojs2/index.php/ies/article/view/124>. Acesso 18 out. 2012.
OHIRA, M. L. B.; OHIRA, M. Seminário nacional de bibliotecas universitárias SNBU (2000-2004): análise das citações. Encontros Bibli: Revista Eletrônica de Biblioteconomia e Ciência da Informação, Florianópolis, v. 13, n. 25, p. 136-155, 1º sem. 2008.
¬____; MAIA, M. H. B.; SELL, M. A. Produção científica em Biblioteconomia no Estado de Santa Catarina. Transinformação, Campinas, v. 9, n. 3, p. 68-87, set./dez. 1997.
RODRIGUES, M. E. F. A formação profissional em biblioteconomia: superando limites e construindo possibilidades. Encontros Bibli: Revista Eletrônica de Biblioteconomia e Ciência da Informação, Florianópolis, v. 7, n. 13, p. 13-24, maio 2002.a.
______. Relação Ensino-Pesquisa: em discussão a formação do Profissional da Informação. DataGramaZero - Revista de Ciência da Informação, Rio de Janeiro, v. 3 n. 5, out. 2002.b.
______; CAMPELLO, B. S. (Org.). A (Re)significação do processo de ensino/aprendizagem em biblioteconomia e ciência da informação. Niterói: Intertexto, 2004. 144 p.
RODRIGUES, M. P. L.; MUALEM, J. R. V. B. Canais de comunicação utilizados pelos pesquisadores da Universidade Federal do Maranhão. Ciência da Informação, Brasília, v. 27, n. 3, p. 237-241, 1993.
SCHÖN, D. Educando o profissional reflexivo: um novo design para o ensino e a aprendizagem. Porto Alegre: Artes Médicas, 2000.
SILVA, M. R. ; HAYASHI, C. R. M. ; HAYASHI, M. C. P. I. Análise bibliométrica e cientométrica: desafios para especialistas que atuam no campo. InCID: Revista de Ciência da Informação e Documentação, Ribeirão Preto, v. 2, p. 110-129, 2011. Disponível em: <http://revistas.ffclrp.usp.br/incid/article/view/52/pdf>. Acesso em: 30 set. 2012.
SILVA, M. R. ; MOSTAFA, S. P. A documentalidade das citações bibliográficas. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 2011,12, Brasília-DF. Anais… Brasília : Thesaurus, 2011. v. 12. p. 2138-2147.
SOUTO, S. M. O. O profissional da informação frente às tecnologias do novo milênio e as exigências do mundo do trabalho. 2006. ENCONTRO NACIONAL DE ENSINO E PESQUISA EM INFORMAÇÃO, 2006, Salvador. Anais… Salvador: UFBA, v.9, p.1-12, 2006. Disponível em:<http://www.cinform.ufba.br/iv_anais/artigos/TEXTO16.HTM>. Acesso em: 15 out. 2012.
TARGINO, M. G. Quem é o profissional da informação?.Transinformação, Campinas, v. 12, n. 2, p. 61-69, jul./dez. 2000.b.
VALENTIM, M. L. P.; GUIMARÂES, J. A. C. Diretrizes políticas e estratégicas para a formação docente voltadas à pesquisa e à extensão: Brasil. Transinformação, Campinas, v. 14, n. 1, p. 29-39, Jan./junho 2002. Número Especial.
VANTI, N. A. P. Da bibliometria à webometria: uma exploração conceitual dos mecanismos utilizados para medir o registro da informação e a difusão do conhecimento. Ciência da Informação, Brasília, v. 31, n. 2, p. 152-162, maio/ago. 2002. Disponível em: <http://revista.ibict.br/ciinf/index.php/ciinf/article/view/171/150>. Acesso em: 29 set. 2012.
VANZ, S. A. S.; CAREGNATO, S. E. Estudos de citação: uma ferramenta para entender a comunicação científica. Em Questão, Porto Alegre, v. 9, n.2, p. 247-259, jul./dez. 2003. Disponível em: < http://seer.ufrgs.br/EmQuestao/article/view/75/35>. Acesso em: 29 set. 2012.
Downloads
Additional Files
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Márcia Regina Silva, Jeane dos Santos Silva, Ednéia Silva Santos-Rocha

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
Authors retain copyright and grant Liinc em Revista the right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The authors have permission and are encouraged to deposit their manuscripts and versios of record (VoR) in their personal web pages or institutional repositories, generic repositories etc., before (pre-print) or after (post-print) the publication in Liinc em Revista, according to its open access depositing policy registered in the Directory of Editorial Policies of Brazilian Journals (DIADORIM), kindly providing a link to the article published on Liinc's website.
Liinc em Revista, published by Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia, is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License – CC BY 4.0