The editorial challenges of NewsGames
DOI:
https://doi.org/10.18617/liinc.v10i2.730Keywords:
Games, Information management, NewsGames, Digital infographics, Online journalism, Digital journalismAbstract
This article analyses contemporary academic production on the development of NewsGames in digital journalism. Based on the literature review, the discussions of the major international researchers were systematized. This research indicates the editorials challenges of newsgames, pointing out their main forms, categories and trends. We note that newsgames help to enhance the understanding of the broader context of the news. When programming possibilities of interaction within their rules, games can promote advanced stages of interactivity without sacrificing the commitment to information.
References
AAYESHAH, Wajeehah. Playing with News: Digital Games in Journalism Education. Asia Pacific Media Educator, 2012, p. 22-29. DOI: 10.1177/1326365X1202200104. Disponível em: http://ame.sagepub.com/content/22/1/29. Acesso em: 6 jul. 2014.
ANDRADE, Luiz Adolfo de. Games em pauta: A relação entre jogos eletrônicos, weblogs e jornalismo online1. In: CONGRESSO DE ESTUDANTES DE PÓS-GRADUAÇÃO EM COMUNICAÇÃO, 3., 2008, Rio de Janeiro. Anais... Rio de Janeiro: UERJ, 2008. p. 1-16
AMARAL, Ricardo C. G. Infográfico jornalístico de terceira geração: análise do uso da multimidialidade na infografia. 2010. 245 f. Dissertação (Mestrado em Jornalismo). Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2010.
ARAÚJO, Daniela Camila de. Quem matou quem: interações entre jogo e jogador no newsgame SCI. 2013. 169 f. Dissertação (Mestrado em Divulgação Científica e Cultural) - Departamento de Instituto de Estudos da Linguagem / Laboratório de Estudos Avançados em Jornalismo, Unicamp, Campinas, 2013.
BOGOST, Ian. FERRARI, Simon, SCHWEIZER, Bobby. Newsgames: Journalism at play. Massachussets: MIT, 2010.
BURTON, Jon. News-Game Journalism: History, Current Use And Possible Futures. Australian Journal of Emerging Technologies and Society, Melbourne, v 3, n. 2. p. 87-99. 2005.
CARLOS, Welliton. Newsgames: webjornalismo e conexões com jogos eletrônicos. Renefara, Goiânia, v.2, n.2, 2012. Disponível em < http://www.fara.edu.br/sipe/index.php/renefara/article/view/65/55>. Acesso em: 6 jul de 2014.
DROWNE, K. M.; HUBER, P. The 1920s: american popular culture through history. Westport: Greenwood, 2004.
DUARTE, Jorge; BARROS, Antonio. Métodos e técnicas de pesquisa em Comunicação. São Paulo: Atlas, 2005.
LONGHI, R. R.. Infografia on-line: narrativa intermídia. Estudos em Jornalismo e Mídia, Florianópolis, v. 6, n. 1, 2009. Disponivel em: < https://periodicos.ufsc.br/index.php/jornalismo/article/view/1984-6924.2009v6n1p187 >. Acesso em 6 jul 2014.
_______________. Bearing Witness, Jornalismo em Flash e formatos da linguagem jornalística digital. Revista Contracampo, Niterói, n. 21, 2010. Disponivel em: <http://www.uff.br/contracampo/index.php/revista/article/view/18/51 >. Acessado em 6 jul. 2014.
MARQUES, Pedro Dias. Jogos Sérios: ferramentas do novo jornalismo. 2013. 515 f. Dissertação (Mestrado em Comunicação Social) - Departamento de Instituto Superior de Ciências Sociais e Políticas, Universidade Técnica de Lisboa, Lisboa, 2013. Disponível em: <http://www.repository.utl.pt/bitstream/10400.5/6172/2/Dissertação_Pedro_Marques.pdf>. Acesso em: 6 jul. 2014
MÓDOLO, Cristiane M. Infográficos na mídia impressa: um estudo semiótico na revista Mundo Estranho. 2008. 167 f. Dissertação (Mestrado em Comunicação) – Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, Bauru, 2008.
SICART, Miguel. Newsgames: Theory and Design. In: Entertainment Computing – ICEC 2008: Lecture Notes in Computer Science, volume 5309/2009, Nov. 2008, pp. 27-33.
TEIXEIRA, Tattiana. O futuro do presente: os desafios da Infografia jornalística. Revista Ícone, Recife, v. 11, n. 2, p. 1-17, 2009.
TREANOR, Mike; MATEAS, Michael. Newsgames: Procedural rhetoric meets political cartoons. In: Digital Games Research Association-DIGRA, Londres, 2009.
SILBERMAN, M. Active Learning: 101 Strategies To Teach Any Subject. Bostin, Allyn and Bacon, 1996.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Andre Azevedo da Fonseca, Leonardo Caruso

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
Authors retain copyright and grant Liinc em Revista the right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The authors have permission and are encouraged to deposit their manuscripts and versios of record (VoR) in their personal web pages or institutional repositories, generic repositories etc., before (pre-print) or after (post-print) the publication in Liinc em Revista, according to its open access depositing policy registered in the Directory of Editorial Policies of Brazilian Journals (DIADORIM), kindly providing a link to the article published on Liinc's website.
Liinc em Revista, published by Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia, is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License – CC BY 4.0