The dissemination of tradition and the preservation of collective memory in the digital age

Authors

  • Caroline Kraus Luvizotto Universidade Estadual Paulista. São Paulo, SP, Brasil.

DOI:

https://doi.org/10.18617/liinc.v11i1.781

Keywords:

Tradition, Humanization, Collective Memory, Cyberculture, Digital Age, Late Modernity

Abstract

This article addresses the dissemination of traditions and the preservation of collective memory in the broader theoretical context brought by cyberculture studies and new information and communication technologies in the light of late modernity. In this context, the internet and especially web 2.0 tools , considering their specificities and limitations, can approximate social actors with the same binding identity, provide an environment for dissemination and teaching of tradition and preserve the collective memory of a people.

 

References

CAMARGO, L.; VIDOTTI, S. A. B. G. Arquitetura da Informação para Ambientes Informacionais Digitais. In: Anais IX Enancib, São Paulo, 2008. Disponível em: http://gtancib.fci.unb.br/index.php/gt-08/2-uncategorised/207-gt08-anais-digitais-ix-enancib. Acessado em 12 de outubro 2014.

CORRADI, J.; VIDOTTI, S. A. B. G. Elementos de Acessibilidade em Ambientes Informacionais Digitais: Bibliotecas Digitais e Inclusão Social. In: Seminário Internacional de Bibliotecas Digitais Brasil, São Paulo, 2007. Disponível em: http://www.bibliotecadigital.unicamp.br/document/?code=23455 . Acessado em 12 de outubro 2014.

CASTELLS, M. A sociedade em rede. 9. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2006.

GIDDENS, A. Risco, confiança e reflexividade. IN: BECK, U.; GIDDENS, A.; LASH, S. Modernização Reflexiva. São Paulo: Editora da Universidade Estadual Paulista, 1997.

________. Modernidade e Identidade. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 2002.

HERRING, S. Computer-Mediated Communication: Linguistic, Social and Cross-Cultural Perspectives, Amsterdam: Benjamin, 1996. Disponível em: http://ella.slis.indiana.edu/~herring/cmc.intro.1996.pdf . Acessado 12 de outubro de 2014.

LEMOS, André. Cibercultura: tecnologia e vida na cultura contemporânea. 4ª ed. Porto Alegre: Sulina, 2008.

LÉVY, P. Cibercultura. São Paulo: Ed. 34, 1999.

LUVIZOTTO, C. K. As tradições gaúchas e sua racionalização na modernidade tardia. São Paulo: Fundação Editora Unesp, FEU. 2010.

LUVIZOTTO, C. K.; VIDOTTI, S. A. B. G. Redes sociais e comunidades virtuais para a preservação e transmissão das tradições gaúchas na internet. Informação & Sociedade (UFPB. Online), v. 20, p. 77-88, 2010.

MARTINS, A. I. et al. Avaliação de Usabilidade: uma revisão sistemática da literatura. In: Revista Ibérica e Sistemas e Tecnologia da Informação, nº 11, pp. 31-43, 2013.

MOLINA, J. L.; AGUIAR, C. Redes sociales y antropología: un estudio de caso (redes personales y discursos étnicos entre jóvenes en Sarajevo). In: LARREA KILLINGER, C.; ESTRADA, F. Antropología en un mundo en transformación. Barcelona: Universidad de Barcelona. Servicio de Información, 2004.

PRIMO, A. Interação mediada por computador: comunicação, cibercultura, cognição. Porto Alegre: Sulina, 2008.

RECUERO, Raquel. A conversação em rede: comunicação mediada pelo computador e redes sociais na internet. Porto Alegre: Sulina, 2012

ROTHBERG, Danilo et al. As revoltas e seu impacto sobre a comunicação pública: o potencial do Observatório Participativo da Juventude In: Liinc em Revista, vol. 10, nº 1, pp. 227-240, 2014.

SCHERER-WARREN, I. Das mobilizações às redes de movimentos sociais. Sociedade e Estado, v. 21, n. 1, p. 109-130, 2006.

SHILS, E. Tradição. Chicago: The University of Chicago Press, 1981.

SILVA, A. O. da. Anotações sobre a modernidade na obra de Anthony Giddens. Revista espaço acadêmico. Ano IV, nº 47, abril de 2005.

VALENTE, C.; MATTAR, J. Second Life e Web 2.0 na educação: o potencial revolucionário das novas tecnologias. São Paulo: Novatec, 2007.

WEBER, M. Ação e relação social. In: FORACCHI, M. M.; MARTINS, J. S. (Org.) Sociologia e sociedade. Rio de Janeiro: LTC, 1978.

Published

29/05/2015

Issue

Section

Memory in the Digital Era: New Challenges to the Humanities and Information Stud