Pointing at the tree
DOI:
https://doi.org/10.18617/liinc.v12i2.921Keywords:
Internet, Indifference, Guy Debord, Spectacle, Flexible CapitalismAbstract
Since its inception, the new media have been celebrated as a way of democratizing the circulation of information. In overcoming what Guy Debord denominated separation of the spectacle, they horizontalize the flow of communication, allowing the spectator to be also a producer. In this sense, the internet would also break the monopoly of the denouncement, turning denunciation into one of the main functions of the social digital media. However – and despite the speed of the proliferation and circulation of images that show barbarism –, one cannot state that they achieve the intended effect which is, among other things, to raise awareness of what is denounced. Actually, it's quite the opposite. This paper seeks to reflect, from the structural changes that give shape to the new media, the paradoxical relationship between complaint and indifference.
References
ADORNO, Theodor W.; HORKHEIMER, Max. Dialética do esclarecimento. Rio de Janeiro: J. Zahar, 1985.
AGAMBEN, Giorgio. Elogio da profanação. In: ______. Profanações. São Paulo: Boitempo, 2007.
BENJAMIN, Walter. A obra de arte na era de sua reprodutibilidade técnica. In: ______. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. São Paulo: Brasiliense, 1994.
BERNARDO, João. Democracia totalitária: teoria e prática da empresa soberana. São Paulo: Cortez, 2004.
BOLTANSKI, Luc; CHIAPELLO, Ève. El nuevo espíritu del capitalismo. Madrid: Edicciones Akal, 2002.
COHN, Gabriel. Indiferença, nova forma de barbárie In: NOVAES, Adauto (Org.). Civilização e barbárie. São Paulo: Companhia das Letras, 2004.
DEBORD, Guy. A sociedade do espetáculo. Rio de janeiro: Contraponto, 1997.
GLADWELL, Malcolm. A revolução não será tuitada. Observatório da Imprensa, edição 620, 14 dez. 2010. Disponível em: <http://observatoriodaimprensa.com.br/e-noticias/a-revolucao-nao-sera-tuitada/>. Acesso em: 23 jul. 2016
GOMES, Luís Eduardo. Esquerda brasileira perdeu as ruas porque é ruim na internet, diz ativista digital espanhol. Sul 21, 10 jul. 2016. Disponível em: <http://www.sul21.com.br/jornal/esquerda-brasileira-perdeu-as-ruas-porque-e-ruim-na-internet-diz-ativista-digital-espanhol/>. Acesso em: 25 jul. 2016.
JAPPE, Anselm. Guy Debord. Petrópolis: Vozes, 1999.
LAVAL, Christian; DARDOT, Pierre. La nueva razón del mundo: ensayo sobre la sociedad neoliberal. Barcelona: Editorial Gedisa, 2013.
LEVI, Primo. Os afogados e os sobreviventes. São Paulo: Paz e Terra, 2004.
MARGOLICK, David. Strange fruit: Billie Holiday e a biografia de uma canção. São Paulo: Cosac Naify, 2012.
MESQUITA, Diogo. Arte e ativismo. Brasileiros, 6 mar. 2013. Disponível em: <http://brasileiros.com.br/2013/03/arte-e-ativismo/>. Acesso em: 31 jul. 2016.
MOSSERI, Adam. Construindo um feed de notícias mais relevante para as pessoas. Facebook Newsroom Brazil, 29 jun. 2016. Disponível em: <http://br.newsroom.fb.com/news/2016/06/construindo-um-feed-de-noticias-mais-relevante-para-as-pessoas/>. Acesso em: 27 jul. 2016
ORTELLADO, Pablo; MORETTO, Marcio. Guerra de narrativas: a batalha do impeachment no Facebook. El Pais, abr. 2016. Disponível em: <http://brasil.elpais.com/brasil/2016/04/17/opinion/1460912901_784452.html>. Acesso em: 1 ago. 2016.
SALAS, Javier. Usuários transformam seus murais no Facebook em “bolhas” ideológicas. El Pais, 8 maio 2015. Disponível em: <http://brasil.elpais.com/brasil/2015/05/06/tecnologia/1430934202_446201.html>. Acesso em: 1 ago. 2016.
VERAS, Luciana. Tudo é feito para conexão absoluta, a mais saturada possível. [ Entrevista com Peter Pál Pelbart]. Continente, 30 mar. 2016. Disponível em: <http://www.revistacontinente.com.br/especial/19362-tudo-%C3%A9-feito-para-conex%C3%A3o-absoluta,-a-mais-saturada-poss%C3%ADvel.html>.
VIANA, Silvia. Rituais de sofrimento. São Paulo: Boitempo, 2012.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Silvia Viana

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
Authors retain copyright and grant Liinc em Revista the right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The authors have permission and are encouraged to deposit their manuscripts and versios of record (VoR) in their personal web pages or institutional repositories, generic repositories etc., before (pre-print) or after (post-print) the publication in Liinc em Revista, according to its open access depositing policy registered in the Directory of Editorial Policies of Brazilian Journals (DIADORIM), kindly providing a link to the article published on Liinc's website.
Liinc em Revista, published by Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia, is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License – CC BY 4.0