Development of technology for science and education based on open and free knowledge

Development of technology for science and education based on open and free knowledge

Authors

  • Rafael Peretti Pezzi Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Farroupilha, Porto Alegre, RS, Brasil.
  • Heitor Carpes Marques Fernandes Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Farroupilha, Porto Alegre, RS, Brasil.
  • Rafael Vasques Brandão Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Farroupilha, Porto Alegre, RS, Brasil.
  • Marina Pinto Pizarro de Freitas Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Farroupilha, Porto Alegre, RS, Brasil.
  • Leonardo Sehn Alves Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Farroupilha, Porto Alegre, RS, Brasil.
  • Renan Bohrer da Silva Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Farroupilha, Porto Alegre, RS, Brasil.
  • Jan Luc dos Santos Tavares Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Farroupilha, Porto Alegre, RS, Brasil.
  • Guilherme Rodrigues Weihmann Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Farroupilha, Porto Alegre, RS, Brasil.

DOI:

https://doi.org/10.18617/liinc.v13i1.3757

Keywords:

Free Knowledge, Citizen Science, Open Educational Resources, Free Software

Abstract

In this article we discuss how the concepts of freedom and openness of knowledge are being integrated and adopted in the principles and projects of the Academic Technology Center of the Institute of Physics and of the College of Application, both in the Federal University of Rio Grande do Sul - UFRGS. We point to the collaborative development of Open and Free Hardware as the current challenge for the integration and consolidation of a culture of freedom. We describe how the methods and principles of free software, open education and open science can be integrated into the formation of self-managed Open and Free Hardware project development teams while also serving as educational platforms for teaching sciences and engineering, based on the concept of the hiperobject.

 

References

ABDO, A.H. Direções para uma acadêmia contemporânea e aberta. In: ALBAGLI, S.; MACIEL, M.L.; ABDO, A.H. (Org.). Ciência aberta, questões abertas. Brasília: Ibict; Rio de Janeiro: Unirio, 2015. Disponível em: doi.org/10.18225/978-85-7013-109-6. Acesso em: 26 dez. 2015.

ALBAGLI, S.. Ciência aberta em questão. In: ALBAGLI, S.; MACIEL, M.L.; ABDO, A.H. (Org.). Ciência aberta, questões abertas. Brasília: Ibict; Rio de Janeiro: Unirio, 2015. Disponível em: doi.org/10.18225/978-85-7013-109-6. Acesso em: 28 dez. 2015.

BENKLER, Yochai. The wealth of networks. How social production transforms markets and freedom. New Haven and Londres: Yale University Press, 2006. Disponível em:http://cyber.law.harvard.edu/wealth_of_networks/Download_PDFs_of_the_book. Acesso em: 8 jan. 2016.

CASTELLS, Manuel. A sociedade em rede. São Paulo: Paz e Terra, 1999.

JONES, R.; HAUFE, P.; SELLS, E.; IRAVANI, P.; OLLIVER, V.; PALMER, C.; BOWYER, A.; RepRap - The Replicating Rapid Prototyper, Robotica. Cambridge: Cambridge University Press, 2011. v.29, p.177-191.

LÉVY, Pierre. As tecnologias da inteligência: o futuro do pensamento na era da informática. Rio de Janeiro: Editora 34, 1993.

MCROBERTS, M.; Arduino Básico. Novatec, São Paulo, 2011.

PEARCE, J. M., Open Source Research in Sustainability, Sustainability the Journal of Record, 5(4), pp. 238-243, 2012. DOI:http://dx.doi.org/10.1089/sus.2012.9944

PEARCE, J. M., Building research equipment with free, open-source hardware. Science, v. 337, n.6100, p. 1303–1304, 2012.

PERENS, B.; Open Sources: Voices from the Open Source Revolution, O'Really, 1999. Disponível em: http://www.oreilly.com/openbook/opensources/book/perens.html . Acesso em: 26 dez. 2015.

PEZZI, R.P.. Ciência aberta: dos hipertextos aos hiperobjetos. In: ALBAGLI, S.; MACIEL, M.L.; ABDO, A.H. (Org.). Ciência aberta, questões abertas. Brasília: Ibict; Rio de Janeiro: Unirio, 2015. Disponível em: doi.org/10.18225/978-85-7013-109-6. Acesso em: 26 dez. 1015.

SANTANA, B.; ROSSINI, C.; PRETTO, N.D.L.. Recursos Educacionais Abertos: Práticas Colaborativas e Políticas Públicas. EDUFBA e Casa de Cultura Digital, Salvador e São Paulo, 2012. Disponível em: http://www.livrorea.net.br/. Acesso em: 28 dez. 2015.

SERRANO, Javier. Open Hardware and Collaboration. In: 11th International Workshop on Personal Computers and Particle Accelerator Controls, 2016, Campinas, Brasil. Disponível em: <http://vrws.de/pcapac2016/papers/thktplk01.pdf>. Acesso em: 25 jan. 2017.

SILVA, R.B., et al. Estações meteorológicas de código aberto: Um projeto de pesquisa e desenvolvimento tecnológico. Rev. Bras. Ensino Fís. online. 2015, vol.37, n.1 São Paulo: Epub Mar 30, 2015. ISSN 1806-9126. Disponível em: <http://dx.doi.org/10.1590/S1806-11173711685>. Acesso em: 4 de jan. 2016.

SOARES, M.D.; SANTOS, R.D.C. Ciência Hoje, 47, 38, 2011.

Published

05/06/2017

Issue

Section

Experience Reports on Citizen Science and Labs