Seeking categories of mansplaining: researchers sharing information about violence suffered

Authors

  • Rodrigo Silva Caxias de Sousa Universidade Federal do Rio Grande do Sul
  • Francine Conde Cabral UFRGS
  • Jéssica Paola Macedo Müller UFRGS
  • Helena da Silva Anselmo UFRGS

DOI:

https://doi.org/10.18617/liinc.v15i1.4603

Abstract

ABSTRACT This study analyzes manifestations of sexism shared through blog posts Academic Men Explain Things to Me. Describes the blog and presents the concept of information sharing as a specific type of informational practice performed on digital platforms. It correlates the concepts of epistemologies of the South to the conception of digital humanities, information sharing, having as interpretive reference the epistemological contributions coming from the South.

The postings with the greatest number of interactions were described and analyzed, and the following categories of mansplaining were proposed: Physical and intellectual disability (II), Xenophobia (XE), Racism (RA), Manifestation of aggression (MA), Embarrassment (CO), Stigmatization (ES), Institutional constraint (CI) and Discourse appropriation (AD). It conceptualizes such categories and identifies them quantita-qualitatively through the presentation of the results of the analyzes of the last 176 posts. Identifies the predominance of the category Physical and intellectual disability in posts. It concludes that the symbolic violence identified in the blog posts are the product of sexist manifestations of different natures.

Keywords: Mansplaining; Sexism; Information Sharing; Digital Humanities; Epistemologies of the South.

Author Biographies

  • Rodrigo Silva Caxias de Sousa, Universidade Federal do Rio Grande do Sul
    Rodrigo Silva Caxias de Sousa é Professor Adjunto do Departamento de Ciências da Informação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Bacharel em Biblioteconomia pela UFRGS (2000), Mestre em Educação pela Universidade de Passo Fundo (2003) e Doutor em Comunicação e Informação pela UFRGS (2007-2011).
  • Francine Conde Cabral, UFRGS

    Graduanda do curso de Bacharelado em Biblioteconomia (UFRGS) e Técnica em Biblioteconomia (IFRS). Compõe o grupo de pesquisa Informação, Ciência e Sociedade (UFRGS), que estuda as relações entre gênero, etnia e informação. Desenvolve o Programa de Letramento Científico (UFRGS), projeto que visa à popularização da ciência em meio digital. Atua na Biblioteca Comunitária Marginal Ilha do Saber com atividades de incentivo à leitura, democratização da informação e emancipação social. Desde 2012 atua em bibliotecas especializadas e escolares. Interessa-se pelos seguintes temas: bibliotecas comunitárias, gênero e ciência, direitos humanos e informação.

  • Jéssica Paola Macedo Müller, UFRGS
    Graduanda do curso de Bacharelado em Biblioteconomia (UFRGS). Compõe o grupo autônomo de pesquisa Informação, Ciência e Sociedade (UFRGS), que estuda as relações entre gênero, etnia e informação. Desenvolve o Programa de Letramento Científico (UFRGS), projeto que visa à popularização da ciência em meio digital. Participa da Liga Bibliotecária, movimento independente que propõe a discussão de pautas progressistas e críticas em relação à atuação bibliotecária e seus desdobramentos na sociedade. Integra o GT de Combate às Fake News e o GT Representatividade e Diversidade, ambos da Liga. É membro da Revista 028ponto (USP) de iniciativa discente, atuando como colaboradora fixa. Durante o período em que trabalhou como auxiliar e estagiária em bibliotecas, elaborou projetos de incentivo à leitura, desempenhando funções de coordenação de projeto e mediação de ações culturais. Possui, também, experiência com arte educação, englobando ensino e intervenções artísticas na biblioteca.
  • Helena da Silva Anselmo, UFRGS
    Graduanda do curso de Bacharelado em Biblioteconomia (UFRGS).

Published

29/07/2019

How to Cite

Seeking categories of mansplaining: researchers sharing information about violence suffered. Liinc em Revista, [S. l.], v. 15, n. 1, 2019. DOI: 10.18617/liinc.v15i1.4603. Disponível em: https://revista.ibict.br/liinc/article/view/4603.. Acesso em: 22 jul. 2024.