Games and ludic practices as educational strategies in the digital humanities
DOI:
https://doi.org/10.18617/liinc.v15i1.4609Keywords:
Games, Ludic Practices, Gamification, Education, Digital HumanitiesAbstract
Incorporating Digital Technologies of Information and Communication (TDICs) in education is a constant demand, and the Digital Humanities, from a South perspective, become a useful lens, by opening space for the human, in its complexity. This article discusses three experiences of application and creation of games and ludic practices in educational environments and how these can mobilize knowledge, affections, meetings and exchanges and promote practices consistent with the contexts and potentialities of educators and learners, favoring competences allied to the Digital Humanities in the critical formation of the contemporary subject.
References
ALVES, L. R. G. Estratégia de jogos na EaD. In: LITTO, F. M.; FORMIGA, M. M. M. Educação a distância: o estado da arte. São Paulo: Pearson Education do Brasil. 2009.
BARRETO, R. G. A presença das tecnologias. In: FERRAÇO, C. E. (Org.). Cotidiano escola, formação de professores(as) e currículo. Série Cultura, Memória e Currículo. São Paulo: Cortez, 2005. p. 141-156.
BOGOST, I. Persuasive Games: The Expressive Power of Videogames. Cambridge, MA: MIT Press, 2010.
BRAIT, B. Olhar e ler: verbo-visualidade em perspectiva dialógica. Bakhtiniana, São Paulo, v. 8, n. 2, Jul./Dez. 2013, p. 43-66.
DACOS, M. Manifesto das Humanidades Digitais. Trad. Hervé Théry. THATCamp, 2012. Disponível em: <https://humanidadesdigitais.org/manifesto-das-humanidades-digitais/>. Acesso em: 14 Fev. 2019.
DETERDING, S. et al. Gamification: Toward a definition. Proceedings of Gamification Workshop, CHI 2011 Conference on Human Factors in Computing Systems. Vancouver, Canada: ACM, 2011.
DE BONO, E. Think!: Before It's Too Late. Vermilion, 2009.
ENTERTAINMENT SOFTWARE ASSOCIATION. Essential Facts About Computer and Video Game Industry. 2018. Disponível em: <http://www.theesa.com/wp-content/uploads/2018/05/EF2018_FINAL.pdf>. Acessado em: 20 Mai. 2018.
FARBIARZ, A.; FARBIARZ, J. L.; NOJIMA, V. L. M. dos S. Uma visão semiótica bakhtiniana relação universidade aluno em cursos de design, In: Anais do Design e Semiótica - 1º Encontro de semiótica aplicada ao design. Rio de Janeiro: Núcleo de Design PUC-Rio. 2003.
FARBIARZ, A.; FARBIARZ, J. L. A educação a distância online: a dicotomia no ciberespaço. In: II Simpósio ABCiber - Associação Brasileira de Pesquisadores em Cibercultura, São Paulo: PUC-SP. 2008. Disponível em: <http://cencib.org/simposioabciber/PDFs/CC/ Alexandre%20%20Farbiarz%20e%20Jackeline%20%20Farbiarz.pdf>. Acesso em: 21 Abr. 2009.
FAZENDA, I. C. Dicionário em construção: interdisciplinaridade. São Paulo: Cortez, 2001.
FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido. São Paulo: Paz e Terra. 1970.
GEE, J. P. What video games have to teach us about learning and literacy. Palgrave: Macmillan, 2007.
GIROUX, H. A. Pedagogia crítica, Paulo Freire e a coragem para ser político. Revista e-Curriculum, São Paulo, v. 14, n. 1, Jan./Mar. 2016. p. 296-306. Disponível em: <http://revistas.pucsp.br/index.php/curriculum/article/view/27356>. Acesso em: 05 Jan. 2019.
INEP. Resumo técnico: Censo da Educação Superior 2014. Brasília: Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. 2016. Disponível em: <http://download.inep.gov.br/download/superior/censo/2014/resumo_tecnico_censo_educacao_superior_2014.pdf>. Acesso em: 21 Fev. 2018.
KAPP, K. M. The Gamification of Learning and Instruction: game-based methods and strategies for training and education. New York: Pfeiffer, 2012.
KELLNER, D. A Cultura da Mídia – Estudos Culturais: identidade e política entre o moderno e o pós-moderno. São Paulo: EDUSC, 2001.
KENNEDY, K. A Long-Belated Welcome: Accepting Digital Humanities Methods into Non-DH Classrooms. Digital Humanities Quarterly, v. 11, n. 3. 2017.
KINGS COLLEGE LONDON. Introduction To The Digital Humanities (Module). London: Department of Digital Humanities. S/D. Disponível em: <https://www.kcl.ac.uk/study/courses-data/modules/4/Introduction-To-The-Digital-Humanities-4aav1003.aspx>. Acesso em: 14 Fev. 2019.
LEMKE, J. L. Letramento metamidiático: transformando significados e mídias. Trabalhos em Linguística Aplicada, v. 49, n. 2, p. 455-479, Dez. 2010.
LIPOVETSKY, G. Os tempos hipermodernos. São Paulo: Bacarolla, 2004.
LOTHIAN, A.; PHILLIPS, A. Can Digital Humanities Mean Transformative Critique? Journal of e-Media Studies, v. 3, n. 1, 2013. Disponível em: <https://journals.dartmouth.edu/cgi-bin/WebObjects/Journals.woa/xmlpage/4/article/425>, Acesso em: 14 Fev. 2019.
MACEDO, L. de; PETTY, A. L. S.; NORIMAR, C. Os Jogos e o Lúdico na Aprendizagem Escolar. São Paulo: Artmed. 2005.
MCPHERSON, T. Why Are the Digital Humanities So White? or Thinking the Histories of Race and Computation. Debates in the Digital Humanities, 2012.
MEIRA, L.; NEVES, A.; RAMALHO, G. Lan house na escola: uma olimpíada de jogos digitais na educação. In: V Seminário Jogos eletrônicos, educação e comunicação, 2009, Maceió: FAL, 2009.
MIZUKAMI, M. da G. N. Ensino: as abordagens do processo. São Paulo: E.P.U. 1986.
NERI, M. Motivos da Evasão Escolar. Rio de Janeiro: Fundação Getulio Vargas. 2007. Disponível em: <http://www.fgv.br/cps/tpemotivos>. Acesso em: 20 Out. 2010.
OECD. Education at a Glance 2017: OECD Indicators. Paris: OECD Publishing. 2017. Disponível em: <http://dx.doi.org/10.1787/eag-2017-en>. Acesso em: 20 Fev. 2018.
PAQUETTE, G. Meta-knowledge Representation for Learning Scenarios Engineering. In: Proceedings of AI-Ed’99 in AI and Education - Open learning environments. IOS Press, 1999.
PASSARELLI, B. Interfaces Digitais na Educação: @lucin[ações] Consentidas. São Paulo: Escola do Futuro da USP, 2007.
PRENSKY, M. Digital Natives, Digital Immigrants. In: PRENSKY, M. On the Horizon. NCB University Press, v. 9, n. 5, 2001.
RAESSENS, J. A Taste of Life as a Refugee: How Serious Games Frame Refugee Issues. In: SKARTVEIT, H.-L.; GOODNOW, K. (Eds.). Changes in Museum Practice: New Media, Refugees and Participation. New York / Oxford: Berghahn Books, 2010. p. 94-105.
SANTOS, B. de S. A crítica da razão indolente: contra o desperdício da experiência. 8. ed. São Paulo: Cortez, 2011.
SCHELL, J. A arte de Game design. Rio de Janeiro: Elsevier, 2010.
SIBILIA, P. O show do eu: a intimidade como espetáculo. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2008.
SOUSA, M. C. P. de. Um breve panorama. Grupo de Pesquisa Humanidades Digitais. Universidade de São Paulo, 2011. Disponível em: <https://humanidadesdigitais.org/breve-panorama/>. Acesso em: 14 Fev. 2019.
VYGOTSKY, L. S. O desenvolvimento psicológico na infância. São Paulo: Martins Fontes, 1999.
ZICHERMANN, G.; CUNNINGHAM, C. Gamification by design. Sebaspotol, Canadá: Ed. O'Reilly Media, 2011.
ZIMMERMAN, E. Gaming literacy: Game design as a model for literacy in the twenty-first century. Intersemiose - revista digital, v. 4, Dez. 2013, p. 23–31.
Downloads
Additional Files
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Alexandre Farbiarz, Jackeline Lima Farbiarz, Cynthia Macedo Dias, Guilherme de Almeida Xavier

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
Authors retain copyright and grant Liinc em Revista the right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The authors have permission and are encouraged to deposit their manuscripts and versios of record (VoR) in their personal web pages or institutional repositories, generic repositories etc., before (pre-print) or after (post-print) the publication in Liinc em Revista, according to its open access depositing policy registered in the Directory of Editorial Policies of Brazilian Journals (DIADORIM), kindly providing a link to the article published on Liinc's website.
Liinc em Revista, published by Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia, is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License – CC BY 4.0