Reading protocols and predictive technologies: the reading experience between the predictable and the indeterminate
DOI:
https://doi.org/10.18617/liinc.v19i1.6318Keywords:
Appbook, Reading Protocols, Reading Experience, Predictive TechnologiesAbstract
The investigation focuses on the implications of appbooks' materiality on the experience of reading, considering, above all, the protocols of the digital book. The text advances by problematizing the relations that are woven in the constitution of the work to be read from the protocols of edition, authorship and the system, demarcated in the material bases of book objects. Concomitantly, it discusses the protocols in reading and in space that, in turn, tension the object and reading from the traces implied in book objectuality, thus promoting the broadening of the idea that reading, as an experience, transits between the predictable and the undetermined. Conceptual operators of book literature and media are articulated, notably, the notions about reading protocols and work in movement, approximating the notions about the computational pragmatics of new media. In an exploratory approach, based on the literature review, the text indicates that the protocols of the book-system, based on its predictive algorithms, are intensifying the predictability of the reader's choices and the very experience of reading itself, thus pointing to the tension between model and empirical readers, between the protocols of the system and the protocols in the reading, unveiling, furthermore, the disputes that are woven within the book work itself
References
BARTHES, R, 2004. A morte do autor. São Paulo: Martins Fontes.
BOGOST, I., 2007. Persuasive games: the expressive power of videogames. Cambridge: The MIT Press.
CERTEAU, Michel de., 1994. A invenção do cotidiano I: as artes do fazer. Petrópolis: Vozes.
CHARTIER, Roger, 2011. Práticas de leitura. Tradução de Cristiane Nascimento. São Paulo: Estação Liberdade.
DERRIDA, Jaques, 1976. Gramatologia. São Paulo: Perspectiva.
ECO, Umberto, 1988. Lector in fabula. São Paulo: Perspectiva.
ECO, Umberto, 1991. Obra aberta: forma e indeterminação nas poéticas contemporâneas. Tradução de Giovanni Cutolo. 8. ed. São Paulo: Perspectiva.
ECO, Umberto, 2001. Interpretação e superinterpretação. São Paulo: Martins Fontes.
ECO, Umberto, 2008. Os limites da interpretação. Tradução de Pérola de Carvalho. 2. ed. São Paulo: Perspectiva.
FAUSTO NETTO, Antônio, 1995. A deflagração do sentido: estratégias de produção e de captura da recepção. In: SOUSA, Lauro Wilton de (Org.). Sujeito: o lado oculto do receptor. São Paulo: ECA/USP; Brasiliense, p.189-222.
FLEXOR, C, 2012. Appbook Raízes: bibliogênese e devir livro. 2012. 179 f. Dissertação (Mestrado) – Faculdade de Artes Visuais, Universidade Federal de Goiás, Goiânia.
FLEXOR, C, 2016. Prescrições e o leitor contemporâneo: novas formas de ler o mundo. In: IV Simpósio Internacional de Inovação em Mídias Interativas. 2016, Goiânia.
FLEXOR, C, 2018. Da ontologia livresca à experiência da leitura em contexto digital: Entre a consonância e o conflito [Tese de doutorado não publicada]. Universidade Federal de Goiás.
FLUSSER, Vilém, 2010 A escrita: há futuro para a escrita? São Paulo: Annablume.
FLUSSER, Vilém, 1985. A filosofia da caixa preta. São Paulo: Hucitec.
LÉVY, Pierre, 1999. Cibercultura. São Paulo: Ed. 34.
MANOVICH, Lev, 2002. The language of the new media. Massachusetts: MIT Press.
MANOVICH, Lev, 2013. Software takes command. New York: Bloomsburry Academic.
MURRAY, Janet H, 2003. Hamlet no Holodeck: o futuro da narrativa no ciberespaço. São Paulo, Itaú Cultural; Unesp.
PARISER, E, 2012. O filtro invisível: o que a internet está escondendo de você. Rio deJaneiro: Zahar.
PLAZA, Julio, 2000 [2003]. Arte e Interatividade: Autor-Obra-Recepção. Revista Concinnitas [em linha]. 2003. vol. 1, no. 4, p. 6–34. [Acesso em 4 junho 2023]. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/concinnitas/article/view/42746
RICOEUR, Paul, 1997. Tempo e narrativa. Campinas/SP: Papirus.
SANTAELLA, Lúcia, 2013. Comunicação ubíqua: repercussões na cultura e na educação. São Paulo: Paulus.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Carina Luisa Ochi Flexor

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
Authors retain copyright and grant Liinc em Revista the right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The authors have permission and are encouraged to deposit their manuscripts and versios of record (VoR) in their personal web pages or institutional repositories, generic repositories etc., before (pre-print) or after (post-print) the publication in Liinc em Revista, according to its open access depositing policy registered in the Directory of Editorial Policies of Brazilian Journals (DIADORIM), kindly providing a link to the article published on Liinc's website.
Liinc em Revista, published by Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia, is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License – CC BY 4.0