Reading protocols and predictive technologies: the reading experience between the predictable and the indeterminate

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18617/liinc.v19i1.6318

Keywords:

Appbook, Reading Protocols, Reading Experience, Predictive Technologies

Abstract

The investigation focuses on the implications of appbooks' materiality on the experience of reading, considering, above all, the protocols of the digital book. The text advances by problematizing the relations that are woven in the constitution of the work to be read from the protocols of edition, authorship and the system, demarcated in the material bases of book objects. Concomitantly, it discusses the protocols in reading and in space that, in turn, tension the object and reading from the traces implied in book objectuality, thus promoting the broadening of the idea that reading, as an experience, transits between the predictable and the undetermined. Conceptual operators of book literature and media are articulated, notably, the notions about reading protocols and work in movement, approximating the notions about the computational pragmatics of new media. In an exploratory approach, based on the literature review, the text indicates that the protocols of the book-system, based on its predictive algorithms, are intensifying the predictability of the reader's choices and the very experience of reading itself, thus pointing to the tension between model and empirical readers, between the protocols of the system and the protocols in the reading, unveiling, furthermore, the disputes that are woven within the book work itself

References

BARTHES, R, 2004. A morte do autor. São Paulo: Martins Fontes.

BOGOST, I., 2007. Persuasive games: the expressive power of videogames. Cambridge: The MIT Press.

CERTEAU, Michel de., 1994. A invenção do cotidiano I: as artes do fazer. Petrópolis: Vozes.

CHARTIER, Roger, 2011. Práticas de leitura. Tradução de Cristiane Nascimento. São Paulo: Estação Liberdade.

DERRIDA, Jaques, 1976. Gramatologia. São Paulo: Perspectiva.

ECO, Umberto, 1988. Lector in fabula. São Paulo: Perspectiva.

ECO, Umberto, 1991. Obra aberta: forma e indeterminação nas poéticas contemporâneas. Tradução de Giovanni Cutolo. 8. ed. São Paulo: Perspectiva.

ECO, Umberto, 2001. Interpretação e superinterpretação. São Paulo: Martins Fontes.

ECO, Umberto, 2008. Os limites da interpretação. Tradução de Pérola de Carvalho. 2. ed. São Paulo: Perspectiva.

FAUSTO NETTO, Antônio, 1995. A deflagração do sentido: estratégias de produção e de captura da recepção. In: SOUSA, Lauro Wilton de (Org.). Sujeito: o lado oculto do receptor. São Paulo: ECA/USP; Brasiliense, p.189-222.

FLEXOR, C, 2012. Appbook Raízes: bibliogênese e devir livro. 2012. 179 f. Dissertação (Mestrado) – Faculdade de Artes Visuais, Universidade Federal de Goiás, Goiânia.

FLEXOR, C, 2016. Prescrições e o leitor contemporâneo: novas formas de ler o mundo. In: IV Simpósio Internacional de Inovação em Mídias Interativas. 2016, Goiânia.

FLEXOR, C, 2018. Da ontologia livresca à experiência da leitura em contexto digital: Entre a consonância e o conflito [Tese de doutorado não publicada]. Universidade Federal de Goiás.

FLUSSER, Vilém, 2010 A escrita: há futuro para a escrita? São Paulo: Annablume.

FLUSSER, Vilém, 1985. A filosofia da caixa preta. São Paulo: Hucitec.

LÉVY, Pierre, 1999. Cibercultura. São Paulo: Ed. 34.

MANOVICH, Lev, 2002. The language of the new media. Massachusetts: MIT Press.

MANOVICH, Lev, 2013. Software takes command. New York: Bloomsburry Academic.

MURRAY, Janet H, 2003. Hamlet no Holodeck: o futuro da narrativa no ciberespaço. São Paulo, Itaú Cultural; Unesp.

PARISER, E, 2012. O filtro invisível: o que a internet está escondendo de você. Rio deJaneiro: Zahar.

PLAZA, Julio, 2000 [2003]. Arte e Interatividade: Autor-Obra-Recepção. Revista Concinnitas [em linha]. 2003. vol. 1, no. 4, p. 6–34. [Acesso em 4 junho 2023]. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/concinnitas/article/view/42746

RICOEUR, Paul, 1997. Tempo e narrativa. Campinas/SP: Papirus.

SANTAELLA, Lúcia, 2013. Comunicação ubíqua: repercussões na cultura e na educação. São Paulo: Paulus.

Published

04/06/2023

Issue

Section

The Digital, the Traditional, the New Normal? Spaces, Policies, and Agents of Reading

How to Cite

Reading protocols and predictive technologies: the reading experience between the predictable and the indeterminate. Liinc em Revista, [S. l.], v. 19, n. 1, p. e6318, 2023. DOI: 10.18617/liinc.v19i1.6318. Disponível em: https://revista.ibict.br/liinc/article/view/6318. Acesso em: 29 mar. 2025.